hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel11

hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 21:21

Hallo allemaal!

Ik heb een mini mini shetlander. En zij staat nou op een erge grote wei met nog 5 andere shetlanders! En ze krijgen het gras maar niet op!
Ik heb haar vanmiddag van de wei geplukt, omdat ze voor pampus in de wei stond! Verdrietig Ik heb vanavond haar temperatuur opgemeten, en ze had 37.9 iets verhoging dus. Ze heeft ook best wel een dikke buik, en ik ben echt zoooo gek met haar! Ach gut Ik ben er nu bang voor dat zei te veel eiwitten binnenkrijgt van het gras, en dat ze hoefbevangen raakt Huilen . En dat zou ik echt super erg vinden! Wie kan me hier mee helpen, wie weet wat ik moet doen?, of weet iemand hier misschien advies voor?

Groetjes Rachel.

Jol1

Re: hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:07

Het is handiger om de wei op te delen in kleinere stukjes. Ik zou zelf niet de pony's dag en nacht in een volle wei laten lopen. Heb je toevallig een kaal stukje of een paddock? Zo ja, dan zou je ze daar in ieder geval 's avonds en 's nachts op kunnen zetten. Voor de pony waar je over twijfelt, zou ik zeker zorgen voor een stukje met weinig of geen gras. Je kunt beter wat hooi bijvoeren dan dat je pony zich overeet aan het gras. Aan de manenkam kun je voelen hoe het met de pony gesteld is. Die moet soepel aanvoelen.

Rachel11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 09:49

Heel erg bedankt voor het advies!

Alleen het weiland is niet van mij, dus mag ik het weiland ook niet in kleinere stukjes opdelen! Ik heb haar wel een keer op een kalere wei neergezet alleen daar stonden ook nog andere paarden bij, en daar kon zei niet goed mee opschieten, ze werd daar door iedereen in elkaar gemept. En op die grotere wei heeft ze gewoon echt haar vriendinnetjes!
Maar zou zij snel hoefbevangen raken, of valt dat wel mee?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:29

Shetlanders worden op een grasland wel snel hoefbevangen. Iig ook wel zorgen dat ze beweging krijgt waardoor ze niet te zwaar word. Goed in de gaten houden iig Lachen succes!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:39

Idd, zorgen dat ze niet teveel gras kunnen eten (zie berichten hierboven).

Je pony stond voor pampus in de wei; hebben ze wel schaduw dan?
37.9 is geen verhoging, da's een normale temperatuur Knipoog
Paarden worden doorgaans niet bevangen van de eiwitten, maar van teveel koolhydraten (in dit geval fructaan).

Hoeveel krijgt je pony te eten in verhouding met het werk wat ze verricht?

Rachel11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 12:59

Nou ze werkt helemaal niet.

Rachel11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 13:00

Rachel11 schreef:
Hallo allemaal!

Ik heb een mini mini shetlander. En zij staat nou op een erge grote wei met nog 5 andere shetlanders! En ze krijgen het gras maar niet op!
Verdrietig Ik heb vanavond haar temperatuur opgemeten, en ze had 37.9.Ze heeft ook best wel een dikke buik, en ik ben echt zoooo gek met haar! Ach gut Ik ben er nu bang voor dat zei te veel eiwitten binnenkrijgt van het gras, en dat ze hoefbevangen raakt Huilen . En dat zou ik echt super erg vinden! Wie kan me hier mee helpen, wie weet wat ik moet doen?, of weet iemand hier misschien advies voor?

Groetjes Rachel.

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:04

Heej Rachel,

Ik heb even bij je ponyke gekeken en ze is alleen overhit. Het grasland waar ze op staat is zo schraal dat het wel meevalt dat ze bevangen raakt er staat amper gras op Knipoog

Rachel11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 13:07

iesolde schreef:
Heej Rachel,

Ik heb even bij je ponyke gekeken en ze is alleen overhit. Het grasland waar ze op staat is zo schraal dat het wel meevalt dat ze bevangen raakt er staat amper gras op Knipoog

Huh op welke weiland bedoel jij?
Maar iig bedankt corina(L)

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:26

ik zou erg opletten. mag je niet van die prikpaaltjes in een stukje zetten? je paardje loopt echt gevaar vooral als dadelijk de regen weer begint en het gras weer gaat groeien. beweging elke dag kan het gevaar ene beetje minder maken en anders zon mondding dat hij minder kan eten...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:33

Er bestaan ook een soort muilkorven zodat ze niet teveel gras kunnen eten, maar wel wat aan de sprietjes kunnen knabbelen. Maar ik weet niet of die er ook zijn in mini shet maat.. Zou misschien ook een oplossing kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:16

VSW --> MD.