Misschien kan fysiotherapie nog wat doen voor je paard. zelf heb ik ook een oud paard die nog heel goed is behalve 1 achterbeen. Zij heeft een chronische peesontsteking en daar krijgt ze de rest van haar leven pijnstillers voor. Misschien is dat een optie om haar pijnloos de laatste levensjaren te geven. Of heeft ze geen pijn door atrose? Ik heb zelf voor mijn paard de afweging gemaakt of ik door moest gaan met pijnstillers(bute) De bute is schadelijk voor haar lever echter ze krijgt een dusdanige hoeveelheid dat dat niet problematisch gaat worden zolang ze maar blijft eten. Ik heb op bokt wel een enkel verwijt gehad in het topic wat over bute gaat (moet je maar eens nalezen) maar ik vind het fijn om mijn paard nog een gelukkig leven te geven. Ze functioneert goed en wordt uiteraard niet meer gereden maar ze staat overdag te blinken op de wei en gaat s'avonds lekker naar binnen met de andere paarden en ze is vrolijk en eet goed. Als je vragen hebt over bute dan hoor ik het wel. Het is nml. in Nederland een verboden middel geworden maar ik heb het toch van mijn DA in Nederland gekregen. Er zit schijnbaar glenbuterol in de bute en dat mag niet meer aan slachtdieren (zoals koeien en paarden) worden gegeven omdat het slecht is voor de mens als ze het in hun stukje vlees op hun bord krijgen. Mijn paard zal dus nooit geslacht mogen worden.
Mijn oude paardje had op het laatst ook problemem met opstaan. Maar het was wel afhankelijk waar hij lag. Als er bijvoorbeeld maar een dikke laag stro in zijn stal lag ging alles goed en ook in de wei was er niet zo veel aan de hand. Maar in de bak kon hij op de een of andere manier niet in de benen komen zonder hulp. s'winters lopen ze bij ons de hele dag in de buitenbak los. Mijn oude paardje liet ik dan eerst een poosje in de wei zodat hij kon rollen en dan zette ik hem in de bak. Ook kun je er voor zorgen dat je paard niet te zwaar is want dat weegt allemaal mee bij het opstaan.
friesiszwart
Knap hoor nog zo en dan op die leeftijd. Kan je helaas geen tips geven maar zolang zij nog plezier heeft zou ik er alles aan doen om haar goed te houden.
Mijn paardje van 27 kon ongeveer 2 maanden geleden ook niet meer overeind komen, en geef het vrij snel op. Ik ben toen wel geschrokken. Met positief geschreeuw probeerde ze het uiteindelijk toch nog een keer en kwam op eigen krachten overeind. Echter ik vroeg me af hoe je haar uberhaupt zou kunnen helpen. Iemand zei dat als ze het zelf probeert, haar aan haar staart "mee" te trekken, want de achterbenen hebben het zwaarste en zo zou je haar wat verlichting kunnen geven. Echter dit helpt natuurlijk als je in de buurt bent. In stal zelf zou je haar het makkelijke kunnen maken met een zogenaamde oppotstal want dan heeft ze meer grip. Ik hoop dat met deze topic nog meer ideeen tevoorschijn komen zodat we onze oudjes het wat makkelijker kunnen maken.
Mijn oudje van 24 (sorry stukje jonger dan die van jullie) heeft ook af en toe dat probleem. Ik laat hem niet meer los in de bak als hij van stal komt (te stijf en wil dan direct rollen wat zeker fout gaat). Maar voor de rest komt die nog vrij goed op (oké soms een 2e poging nodig). Maar wat mij opvalt is dat hij een heel aparte rechtsta truk heeft de laatste jaren. Zet hem goed vanachter, plaats voorbenen voorhem, duwt eerst poep (achterbenen) omhoog en springt dan met de voorbenen op. Ik hou telkens mijn hart vast maar het lukt hem, alleen heel raar zicht om zien. Lijkt of hij zijn eigen probleem probeert te omzeilen. Misschien ook eens zoiets proberen samen met paardje. Mijn DA zegt trouwens dat je ze wel mag dwingen als het niet lijkt te lukken, zelf met zweep als het moet (nog nooit moeten toepassen).