Wond bij oog (met foto's) wat zouden jullie hieraan doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Wond bij oog (met foto's) wat zouden jullie hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 12:47

Gister ochtend kwamen we op de weide en toen zagen we dat een van de merries een wond(je) bij haar oog had. Waarschijnlijk heeft ze ergens in gehangen 's nachts, maar we hebben niet meer kunnen vinden waarin.
Ze lijkt er niet echt last van te hebben gelukkig.

We hebben het uiteraard meteen schoongemaakt en speciale zalf erop gedaan. Dit liet ze goed toe al kon je zien dat ze het niet prettig vond. Vanmorgen wederom schoongemaakt.

Ook heb ik wat foto's gemaakt en een ervan hierbij gezet.
Ben namelijk toch wel benieuwd wat jullie eraan zouden doen en wie weet heeft iemand nog goede tips!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door risje op 21-07-06 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

jessy1989

Re: Wond bij oog (met foto's) wat zouden jullie hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:50

misscien even de dierenarts vragen .
je kan ook met gekookt (afgekoeld hehe) water het oog spoelen en goed kijken of er geen vliegen enzo in zitten

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 13:16

Op die manier doen we het idd. Eerst water koken, af laten koelen en daarna het oog uitspoelen.
Zalf die er daarna opgaat is overigens ook speciale oogzalf. Hadden we "toevallig" nog liggen.

Probleem is beetje dat we denken dat dierenarts ons niet veel meer kan vertellen en adviseren dan we nu al doen.
Ben alleen wel benieuwd of iemand dit eerder heeft meegemaakt en wat hij / zij er toen aan gedaan heeft.

Kan overigens niet meer gehecht worden omdat alles alweer droog en dicht was toen we erachter kwamen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:28

Hmm, bij zo'n verwonding haal ik onze da erbij.
Je kunt het wel goed schoonhouden met gekookt water en verzachten met oogzalf, maar zelf had ik er een da bij gehaald voor de zekerheid.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 13:35

Er is ook al naar gekeken hoor. Daarom weten we bijvoorbeeld dat het niet gehecht kon worden.
We houden het nu goed in de gaten en mocht het erger worden dan komt er gewoon nog een keer iemand bij. Beter keer teveel dan te weinig toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:39

Ik vraag me af waarom je advies aan ons vraagt als je de DA er al bij hebt gehad? Of was dat de DA niet? Ook al is een wond wat ouder kan er altijd gehecht worden, de wondranden moeten worden opgefrist, howel ik me afvraag of dat hier idd zin zou hebben. Ik had dat iig laten doen, dit zo laten is geen mooi gezicht.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:47

Citaat:
Probleem is beetje dat we denken dat dierenarts ons niet veel meer kan vertellen en adviseren dan we nu al doen.

risje schreef:
Er is ook al naar gekeken hoor. Daarom weten we bijvoorbeeld dat het niet gehecht kon worden.

Ik volg het even niet meer, is er nu door de DA naar gekeken, of door "iemand met verstand van verwondingen"?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:03

Ik had de conclusie al getrokken dat de DA er niet bij is geweest.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 14:16

Tsja je mag conclusies trekken zoveel je wilt, ik weet hoe het zit en daar gaat het mij / ons om.
Erg jammer dat er vaak conclusies worden getrokken terwijl je niet echt weet hoe het zit. Tsja, BOKT he (zal daar ook wel weer opmerkingen over krijgen).

Waarom ik het hier vraag staat er ook al. Omdat ik benieuwd ben of iemand dit eerder heeft meegemaakt en wat er toen aan gedaan is.

@cassidy:
Wat betreft het hechten. Is toch echt ons gezegd dat het niet kan. Maar goed, weet dat elke Da er anders over denkt. De ene zegt direct schoon houden en geeft dus zalfje, terwijl de andere zegt hechten.

Klopt inderdaad dat dit er niet erg mooi uitziet, maar gebeurd is gebeurd. Meer dan we nu doen kunnen we niet doen en zoals ik dus al zei mochten we denken dat ze er echt last van krijgt of mochten we het niet meer vertrouwen dan komt er zowiezo nogmaals dierenarts bij.

Probleem is beetje dat het niet mijn paar dis en ik dus niet zelfstandig DA erbij kan roepen. Maar goed, eigenaar denkt er precies zelfde over als ik dus daaorm zoals ik hierboven al zeg.

@Ann: datgene wat we nu doen is dus al op advies. Zolang de situatie hetzelfde blijft kun je DA er wel elke dag bijhalen, maar dat haalt niks uit. Wel is dus gezegd en afgesproken dat mocht ze er last van krijgen of mochten wij het niet vertrouwen dat hij dus gewoon weer gebeld wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:59

Maar als je twijfels hebt of je het wel goed doet, dan neem je toch contact op met de DA? Waarom nogmaals advies/bevestiging vragen op bokt?

Dat je van verschillende DA's verschillende of zelfs tegenstrijdige informatie kunt krijgen is een gegeven. Maar die krijg je hier ook.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:05

Wie zegt dat ik of de eigenaar twijfels hebben?

Nogmaals waar ik dus benieuwd naar ben is of iemand dit eerder heeft meegemaakt en zo ja wat er toen aan gedaan is. Heb namelijk wel eerder wonden bij het oog gezien, maar nooit zoals deze. Daarom was en ben ik dus benieuwd of dit vaker voorkomt en wat er door de eventueel bijgehaalde DA dan gezegd is.

Snap dat het beetje verwarrend was of er nu wel of niet al Da bij geweest was, maar was dus wel zo. Reden dat hij trouwens niet wilde hechten is niet alleen omdat de wondranden te oud waren, maar ook omdat hij liever niet er nu al aan ging snijden. Eventueel kun je idd wel wondrandje weghalen, maar omdat het bij het oog is (en dus risico) wilde hij het nog niet direct doen. Kan namelijk zijn dat er dan teveel weggehaald moet worden en óf het oog niet goed meer gesloten kan worden, óf dat het oog beschadigd. Aangezien het huidflapje nu nog voor het oog zit en niet geheel loshangt was zijn advies dus om het nu op de manier te doen die ik hierboven ook al meldde. Even afwachten dus.
Zelf had ik gezegd eraf halen, ook omdat er anders vuil achte rkan blijven hangen. Maar goed DA dacht wat anders, dus tsja.
Maar goed ben benieuwd hoe het verder loopt.

Mell_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:11

Zo'n wondje had een paard bij mij op stal ook, maar die heeft er nu een litteken van en daardoor heel snel een ontstoken oog (moet ze weer oogdruppeltjes enzo). Weet niet wat daar aan gedaan is toen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:13

Mh, oke, komt dus wel vaker voor.
Had deze verwonding zelf nog niet eerde rgezien. Daarom ook juist dat ik nieuwsgierig ben of dit vaker voorkomt en wat jullie er dan aan gedaan hebben.

Voor deze merrie hebben we nu idd ook oogzalf. Zit in een soort tubbetje met spuit-tip eraan. Daarmee kun je het good aanbrengen. Maar natuurlijk eerst uitwassen met gekookt en afgekoeld water.

LusitanaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:21

Dat flapje kan uitdrogen en er alsnog afvallen. Mijn ervaring is dat het meestal zo geneest dat je er nauwelijks nog iets van ziet. Grootste zorg is vliegen en regelmatig spoelen met schoon water is het belangrijkste. De oogzalf kan helpen voorkomen dat er ontstekingen ontstaan en verzacht eventuele pijn.
Het is overigens een gunstige plek.Was het bij de traanbuis geweest bv had het problematischer kunnen zijn.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 16:28

Thanx voor je reactie simone!
Wat jij zegt over dat flapje zei de DA overigens ook. Juist omdat die kans erin zit (en dus om het risico) wil hij dus niet snijden, maar eerst afwachten.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:46

Citaat:
Snap dat het beetje verwarrend was of er nu wel of niet al Da bij geweest was...Even afwachten dus.

Aha, op die manier. Het is nu duidelijk voor mij Knipoog

Onze pony heeft een paar jaar geleden ook een dergelijke wond gehad aan haar oog, dat moest toen wel achteraf gehecht worden, vandaar mijn da advies.

Beterschap toegewenst voor je paardje.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 16:51

Thanx!
komt vast wel goed hoor, maar is nu gewoon kwestie van afwachten.

Lijkt trouwens alsof dit type verwonding niet vaak voorkomt. Pas 1 iemand hier die dit eens eerder heeft gezien.