Zonnebloemolie???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Favre

Zonnebloemolie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 08:26

Hallo,

Mijn paard heeft een paar flinke allergische reacties achter de rug,en zijn vacht ziet er nu wat minder uit,hij glanst wel,maar wat dof... Door de allergische reacties leek het de DA en mij verstandig hem alleen zijn "standaard" voer te geven. Dus biks en hooi (en peen/appel) . Ik gaf hem altijd foenegriek,knoflook,zeewier en biotine (hij heeft extreem slechte voetjes) dus daar ben ik mee gestopt door al die allergieen.
Maar nu is zijn vacht natuurlijk niet zo mooi meer als eerst,hij had alles opengeschuurd en gebeten...

Nu lijken de allergieen al een paar weken weg (zeg het maar niet te hard...) en ik vroeg vanmorgen aan de dierenarts wat ik nu het beste kan doen voor zijn vacht,dus hij zei gewoon wat zonnebloemolie door zijn voer gooien,nu vraag ik me af,of dat geen nadelen geeft en hoelang achter elkaar je dat kan geven. (Dat vergat ik dan weer te vragen...DOM!)

Overigens ben ik sinds gisteren weer slobber gaan voeren met zijn foeneknof zeewiermix (paardendrogist) en biotine. Dus is het verstandig om er ook een scheutje zonnebloemolie doorheen te doen?

djuno

Re: Zonnebloemolie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:46

zonnebloemolie kan totaal geen kwaad....je kunt het gewoon dagelijks geven.

Je zou ook kunnen denken aan lijnzaadolie...maar da's een stukje duurder dan zonnebloemolie

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:50

Misschien een tip om je paard op de MSM te zetten, kan je al je middeltjes mee vervangen (op de knoflook na dan).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:54

Mijn paard is ook allergisch voor van alles en nog wat. Ik ben helemaal gestopt met dingen over zijn voer te gooien. Hij staat nu op de wei, maar straks krijgt hij ook alleen nog maar eiwitarme brok en droog hooi. Ik durf olie ook niet meer aan, ik ben veel te bang dat hij weer aan de diarree gaat. uitslag krijgt. Misschien moet je je paard even de tijd geven om te herstellen.
Maar aan de andere kant, als de veearts er geen probleem mee heeft kan je het natuurlijk wel proberen. Als je hem dan maar goed in de gaten houdt!

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 08:55

Oke , maar is msm ook voor de weerstand enzo?
En zeewier zit ook niet in msm toch?

Ik zat zelf ook te twijfelen,omdat mijn biotine bijna op is,om msm te gaan proberen. Als ik dat doe,moet ik dan alsnog zonnebloemolie erbij gaan geven?

Ja ben een beetje voorzichtig geworden,na al die allergische reacties...! Ik heb hem al ruim 7 jaar,nooit zoiets gehad,en ineens die allergieen die kwamen.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:57

een allergie bouwen ze op....netzo als wij mensen.

Maar met zonnebloemolie kun je weinig schade aanrichten hoor.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:00

Miss_Favre schreef:
Oke , maar is msm ook voor de weerstand enzo?
En zeewier zit ook niet in msm toch?

Ik zat zelf ook te twijfelen,omdat mijn biotine bijna op is,om msm te gaan proberen. Als ik dat doe,moet ik dan alsnog zonnebloemolie erbij gaan geven?

Ja ben een beetje voorzichtig geworden,na al die allergische reacties...! Ik heb hem al ruim 7 jaar,nooit zoiets gehad,en ineens die allergieen die kwamen.

MSM werkt goed ook tegen allergieen.
Het is ook goed voor de huid, hoeven, gewrichten enz.
In de maanden met de R erin geef ik wat echineaforce druppels.
Je hoeft geen zonnebloem olie meer te geven je zult zien dat je paard met MSM een mooie vacht zal krijgen.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 09:01

@ erleyne:
Ja ik ben ook met alles bang dat hij er allergisch voor is,maar ja ik heb hem dus al 7 jaar,en hij kreeg deze supplementen voorheen al jaren. Nu merk ik dat hij echt even aan het "bijkomen" is van al die ellende...
Misschien kan je mijn topic over zijn allergische reacties eens lezen,kijken of je iets herkent? En wat doe jij er verder tegen,misschien heb ik er iets aan?!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=615449&start=0&st=0&sk=t&sd=a

En mijn paard loopt niet in de wei,helaas hebben wij dit niet tot onze beschikking...

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 09:03

Ik denk dat ik toch over ga stappen op msm,mijn biotine is bijna op,dus misschien is dat wel verstandig om te proberen!

Dus hij zal daar geen allergische reactie op kunnen krijgen,op de msm dan?

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:10

Nee het werkt juist goed voor paarden die allergisch aangelegd zijn.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 09:13

Oke,bedankt voor de tip,ik heb net via de paardendrogist een pot besteld! Knipoog

En nog even een vraagje,blijf je msm,net als biotine,gewoon altijd voeren?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:15

Zo wat een verhaal zeg, van jouw paard. Gelukkig was het bij die van mij niet zo heftig. Hij kreeg wel overal bulten ( die ook open gingen ) en jeuk en was verschrikkelijk aan de diarree ( het spoot er constant uit ).
Wij hebben zijn voer drastisch aangepast: geen kuil, geen voederbieten, geen lekkere dingen ( suiker, pepermuntjes, appels e.d. ) en geen supplementen meer ( hij kreeg olie en equitop forte ).
Hij kan gewoon op de wei, maar wel zo sober mogelijk. Dus van de zomer heeft hij steeds op weitjes gestaan die anderen hadden kaalgevreten. Nu staat hij op een normale wei, maar van de week zag ik dat hij alweer bulten kreeg.
Hij kan de equitop forte trouwens wel hebben, ik heb het later weer geprobeerd omdat hij heel slecht in zijn vel zat. Daar zit wel caroteen in ( rode stof uit wortels ), dus dat is het niet. We denken nu dat hij vooral allergisch is voor fruitsuikers, hij krijgt van de winter dus ook een bordje aan zijn stal dat er niks gevoerd mag worden.
Hij is nu twee, misschien dat hij als hij straks aan het werk gaat er wel tegen kan. Omdat hij die suikers dan misschien kan verbranden in het werk. Maar voorlopig staat hij op dieet. Ik kan ook meteen zien als er iemand ( aardig bedoeld ) wortels ofzo in de wei heeft gegooid. Dan sterft hij echt van de jeuk. Hij schuurt het gelukkig niet open!
Wat is MSM? Ik wil het ook wel proberen als het zo goed werkt!

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 09:18

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:36

Miss_Favre schreef:
Oke,bedankt voor de tip,ik heb net via de paardendrogist een pot besteld! Knipoog

En nog even een vraagje,blijf je msm,net als biotine,gewoon altijd voeren?

Ja gewoon blijven voeren de eerste 10 dgn wat meer daarna ga je over op onderhouds dosis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:46

Zonnebloemolie kan geen kwaad, al zou ik zelf voor lijnzaadolie gaan. Is wel wat duurder, maar ook goed voor de darmen. Verder alle voedingsupplementen even laten staan. Ik heb onlangs mijn merrie biotine gegeven, en had een tijd later de eerste hoefzweer in 8 jaar.

Overigens heb ik verhalen gehoord dat ook langdurige knoflookgave niet echt gezond is. Foenegriek versterkt te werking van knoflook, maar als je stopt met de knoflook hoef je dat dan ook niet te geven.

Wat je wel kunt proberen is een vitaminepreparaat, als hij op dit moment niet goed in zijn vel zit, Opkikker of MaxH. Dit als vervanger voor het zeewier.

En wat je ook in overleg met je arts kunt doen is een reinigingskuurtje geven (groene klei, oraal ingenomen)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:17

Als je alleen iets vettigs bij wilt geven kun je inderdaad zonnebloemolie geven uit de supermarkt. Voedingswaarde is er nauwelijks. Voor een paard wat zo allergisch gereageerd heeft zou ik geen supermarktzonnebloemolie geven.
Wil je zonnebloemolie geven die ook nog een toegevoegde waarde heeft van Omega 6 (werkt ook positief op het immuunsysteem) vit E enz. geef dan zonnebloemolie van de reformzaak. Is wel duurder maar vele malen beter.
Ook koudgeperste lijnzaadolie is prima om bij te geven.
Zelf geef ik van allebei aan onze paarden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:35

-> Voeding en supplementen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:40

Paardendrogist heeft ook Lijnzon olie (Combinatie Lijnzaadolie met Zonnebloem olie, bevat ook de Omega vetzuren). Hoef je niet naar de reformzaak toe.

Essentiële vetzuren
Het belang van de toevoeging van essentiële vetzuren aan het rantsoen van dieren is lange tijd onderschat. Essentiële vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die van levensbelang zijn voor het goed functioneren van het lichaam en die het lichaam niet zelf aan kan maken. Deze vetten moet het dier dus via de voeding binnenkrijgen.

Het belang van essentiële vetzuren
Essentiële vetzuren beschermen gezonde weefsels, cellen en organen, zorgen voor een goede darmpassage en zijn nodig voor de aanmaak van rode bloedkleurstof, de opname van eiwitten en de aanmaak van gezond sperma. Essentiële vetzuren ondersteunen bovendien de afweer tegen infecties, een goede spierontwikkeling en zijn erg belangrijk voor soepele gewrichten, de huid, de vacht en de hoeven Essentiële vetzuren helpen het lichaam bij de opname van zuurstof en dragen daardoor bij aan een goede conditie en een snel herstel na inspanning. Ook lijkt er een verband te bestaan tussen een tekort aan essentiële vetzuren en het ontstaan van gedrags- en concentratieproblemen. Er zijn verschillende soorten vetzuren: Omega 3 vetzuren, Omega 6 vetzuren en Omega 9 vetzuren.

Omega-3, Omega-6 en Omega-9
Er zijn twee soorten essentiële vetzuren: Omega-3 (zoals alfa-linoleenzuur) en Omega-6 (zoals linolzuur). Voor een goede werking is het van belang dat deze twee vetzuren in het lichaam in balans zijn. Het lichaam zet deze vetzuren om in EPA, DHA, GLA en AA. Een tekort aan Omega-3 kan zich uiten in nerveus gedrag, een gebrekkige concentratie, een groeiachterstand, het vasthouden van vocht en een droge vacht. Omega-3 vetzuren hebben een krachtige werking als anti-oxidant. Een tekort aan Omega 6 kan zich uiten in eczeemachtige aandoeningen, een dunne vacht, vatbaarheid voor ontstekingen, het slecht genezen van wonden, verminderde vruchtbaarheid, gewrichtsaandoeningen en een droge vacht. Een ander belangrijk (enkelvoudig) onverzadigd vetzuur is Omega 9, een onmisbaar vetzuur voor de huidcellen.

Dagelijks een scheutje olie
Dagelijks een scheutje olie maakt het voer smakelijk en gezond. Een goede olie draagt bij aan een glanzende vacht, een goede spijsvertering, een betere conditie, soepele spieren en gewrichten en een meer evenwichtig gedrag. De werking van de olie is het beste als de verhouding tussen de hoeveelheid Omega-3, 6 en 9 vetzuren gelijk is aan 2:1:1. Individuele natuurlijke oliën voldoen hier niet aan. Behalve een tekort in het rantsoen, kan ook een overschot van één van de Omega-vetzuren leiden tot een tekort aan een ander Omega-vetzuur. Zo is bijvoorbeeld Zonnebloemolie heel rijk aan Omega-6, maar bevat het nauwelijks Omega-3 waardoor de vetzuur-verhouding in het lichaam verstoord kan worden. Het lichaam heeft dan een tekort aan Omega 3, hetgeen zich kan uiten in de hierboven beschreven symptomen. De beste olie voor toevoeging aan het voer is dan ook een mengsel van natuurlijke oliën dat zodanig is samengesteld dat de onderlinge verhouding goed is. Alle oliën in ons assortiment zijn koudgeperst en ongeraffineerd.

Verschil in kwaliteit
Plantaardige vetten zijn van nature rijk aan essentiële vetzuren. Door moderne technologische behandelingen gaan echter veel waardevolle eigenschappen van de olie verloren. Veel producenten halen juist die ingrediënten uit de oliën die gezond zijn, zoals vitamine E, ligninen, carotenoïden en bepaalde soorten was. In de ongeraffineerde oliën van noten en zaden zitten van nature honderden verschillende stoffen, waarvan de meeste gezondheidsbevorderende eigenschappen bezitten. De meeste oliën in de supermarkt zijn geraffineerd, dat wil zeggen dat veel van deze stoffen eruit zijn gehaald. Alle plantaardige oliën in ons assortiment zijn ongeraffineerd en van een eerste koude persing.

bron: http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25813

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:50

zonnebloemolie kan je blijvend toevoegen, als je wil. Je moet het wel opbouwen. Niet ineens een kop vol erover, beginnen met een eetlepel en dan elke dag een beetje meer.

Heb je weleens gedacht aan een reinigingskuur met groene leem? Dan voer je alle lichaamsvreemde stoffen, dus ook de allergenen, goed mee af.

@cassidy
lijnzaadolie is idd een stuk duurder maar heeft eigenlijk nauwelijks voordelen tav zonnebloemolie. De gunstige werking op de darmen heb je alleen bij lijnzaad. Door de slijmerige stof die vrijkomt bij het koken. Maar dat mag je niet dagelijks geven omdat je dan zo'n slijmlaag aan de binnenkant van de darm krijgt, dat voedingsstoffen niet meer goed worden opgenomen.

ik vind het verhaal van de essentiele vetzuren wel leuk, maar ik vraag me echt af of dit wel op paarden van toepassing is. Wat voor de mens een essentieel vetzuur is, hoeft voor een paard helemaal geen essentieel vetzuur te zijn; paarden hebben een heel ander metabolisme dan de mens. Paarden in de natuur krijgen ook nauwelijks vetten en hebben die dus blijkbaar niet nodig. Volgens mij is dit een typisch geval van antropomorfisme.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:32

De Omega vetzuren hebben zeker uitwerking op het paard, moet even kijken of ik de info kan vinden, zit op dit moment op het werk.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:12

Dagelijks een scheutje kan geen kwaad.

@Beantsje: volgens mij is 1 scheutje per dag wel genoeg, en hoef je dit niet op te voeren naar 1 hele kop Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:16

Ik zou op zich geen zonnebloemolie meer geven dan. Zover ik kan lezen pikte ik op dat het om de vacht gaat, maar MSM is sowieso zeer goed en al zou je zeewier voeren, dan zit je al goed. Zeewier is namelijk ook erg goed voor de vacht, ze gaan er ook van glanzen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:12

Cassidy schreef:

Dagelijks een scheutje olie
De werking van de olie is het beste als de verhouding tussen de hoeveelheid Omega-3, 6 en 9 vetzuren gelijk is aan 2:1:1. Individuele natuurlijke oliën voldoen hier niet aan. Behalve een tekort in het rantsoen, kan ook een overschot van één van de Omega-vetzuren leiden tot een tekort aan een ander Omega-vetzuur. Zo is bijvoorbeeld Zonnebloemolie heel rijk aan Omega-6, maar bevat het nauwelijks Omega-3 waardoor de vetzuur-verhouding in het lichaam verstoord kan worden. Het lichaam heeft dan een tekort aan Omega 3, hetgeen zich kan uiten in de hierboven beschreven symptomen.

Daarom geef ik dus geen zonnebloemolie ze geven in de catalogus aan dat er andere olieen (olijfolie is er 1 van) geschikter zijn doordat daarin de vetzuur-verhouding wel goed is.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:24

Zonnebloemolie mag ook neit te vaak, heb ik weer ergens gehoord maar waarom
?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:34

Korleon schreef:
Zonnebloemolie mag ook neit te vaak, heb ik weer ergens gehoord maar waarom
?

Zie mijn reactie hierboven Knipoog