rose randjes ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

rose randjes ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 00:09

ik kwam vandaag bij mijn paardjes en 2 ervan die samen in een wei staan, hadden de randjes zegmaar van de ogen die zwart zijn ineens helemaal rose de hoekjes ervan en ook de onderste rand. ook hadden ze natte ogen en 1 ervan komt er geel/wit spul uit.maar bij de andere nix alleen die randjes.

weet iemand wat dit is en wat je er tegen kan doen?
ze hebben we van die vliegenfrontriempjes aan dr halsters hangen.
wil morgen misschien van die kapjes gaan halen en met koude camille thee schoonmaken.

maar t was nogal raar ineens..

mrie

Re: rose randjes ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:14

Je paard heeft ontstoken oogjes. Dat kamille thee idee van jou is prima. Als het na een paar dagen niet over ist moet je even bij de DA een oogzalfje halen. Het is belangrijk dat er geen vliegen meer in het oog kunnen komen anders slaat het uitwassen ook nergens op. Je kunt een vliegenfrontriempje gebruiken, maar ik vind zelf een vliegen kap veeeel beter werken. Helpt ook beter tegen stof en zonlicht.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 00:24

okee,ze hebben nu al een hele tijd zo'n frontriempje aan maar dat helpt dus niet echt zo te merken.zal morgen eens gaan kijken voor die kapjes en dan kijken of ze ze aandurven hihi zijn nogal watjes Tong uitsteken

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:04

Hebben ze alleen roze randjes dan heeft dit met pigment te maken. Door de felle zon vervrand het als het ware en word het rosé. heeft het paard een witte bles? Die van mij heeft een brede witte bles en heeft het heel erg. DA adviseerde in te smeren met anti zonnebrand mar dat is om de ogen lastig.

Komt er rotzooi uit dan is het ontstoken en moet je er een DA bijhalen die je de juiste oogzalf kan voorschrijven

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:00

ze hebben geen van 2en een witte bles.1 een klein wit stipje en de andere een groot kolletje.
bij de ene komt er geen spul uit alleen zijn ze beetje waterig. bij de andere komt er spul t t andere ook waar t niet bij is.maar ik ga vandaag even kapjes halen en dan de oogjes schoonmaken met camille thee..en dan voor de zekerheid denk ik even de da bellen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:38

Ik zou idd even de dierenarts bellen. Je paarden hebben denk ik gewoon onstoken ogen als ik het zo lees. Dat is niks ernstigs alleen moet je daar niet te lang mee wachten om de DA erbij te halen. Als de paarden te lang lopen met een onstoken oog kan het de ogen beschadigen.
Mijn paarden hebben het een aantal weken geleden ook gehad. We kregen een zalfje van de DA en na een aantal dagen was er niks meer te zien. We hebben wel zo'n vliegenkap voor ze gekocht wat echt super werk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:32

Mijn merrie (palomino) heeft wel een bles maar sinds kort ook pigmentverlies bij een van haar ogen. Dat is vitiligo, komt ook bij mensen voor. De oorzaak is onbekend, en het kan ook niet behandeld worden.

Kijk maar naar de foto van de schimmel Desert Victory op deze pagina, hengst is 20 jaar oud:

http://www.equinecolor.com/grey.html

In dit geval denk ik echter aan een onsteking, is zou de DA vragen om een zalfje en het oog goed schoonhouden.