Dikke vacht in hartje zomer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suuzle20

Dikke vacht in hartje zomer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 22:57

Heey!

omdat ik nieuw ben zal ik me kort even voorstellen...
Ik ben Suzanne, 20 jaar oud en heb een hele lieve welsh-k merrie van 19 jaar.
Samen hebben we 8 jaar lang wedstrijden gereden tot en met het Z, maar omdat ik haar niet kon missen heb ik besloten nu (na mijn 18e) gewoon lekker recreatief te rijden, en af en toe een onderlinge wedstrijd.

Nu wordt mijn pony al wat ouder, maar ze is over het algemeen nog erg fit!
Het enige probleem waar ik nu mee zit is dat ze nog redelijk dik in haar vacht dit. (niet super dik maar toch niet helemaal een zomervachtje) Aangezien het nogal warm is, heeft ze toch wel wat last van. Ach gut

Zou iemand mij kunnen vertellen of ik hier iets aan kan doen? (behalve scheren) en zou het iets te maken hebben met haar weerstand? of zou het door d'r leeftijd komen?

Graag hoor ik wat jullie ervan denken! Pling

Groetjes,

Suzanne

Vonnie84

Re: Dikke vacht in hartje zomer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:00

Bij mijn paard hielp "Opkikker" van de www.paardendrogist.nl erg goed toen hij niet door zijn wintervacht heen kwam.

En welkom op bokt!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:05

Ik denk wel dat de leeftijd ermee te maken heeft.
je ziet wel vaker dat oude paarden meer moeite hebben om hun vacht kwijt te raken.
Eet ze wel goed?
Want als ze last heeft van haar tanden eet ze waarsschijnlijk ook minder goed en dat kan ook een oorzaak zijn.

Zo hadden we vorig jaar een shet die proppen kouwde.
Die kwam ook niet door de vacht.
Tandarts erbij gehaald en geschoren.
Dit jaar kwam ze er super door!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:10

Hoi, welkom op bokt!
Je zou je DA kunnen vragen om zijn bloed een keer na te laten kijken, of er een medische reden is hiervoor. Scheren is een praktische oplossing, met dit weer zal je je paard daar denk ik wel een groot plezier mee doen !

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:14

paars schreef:
Scheren is een praktische oplossing, met dit weer zal je je paard daar denk ik wel een groot plezier mee doen !

Òf niet. Als je te kort scheert, heb je kans dat je paard verbrand.
Dat van die tanden is trouwens ook een goeie Ja

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:41

Dan kan je er toch een Bucas deken opleggen? Die zijn lekker koel en beschermen tegen de zon. Tandarts is idd ook altijd een goed idee!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:49

gewoon dagelijks lijnzaadolie geven....dat helpt om door het haar heen te komen.

Verder zou ik idd. ook een tandarts laten komen....

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:53

Miijn friesje zit ook ineens in een dikkere vacht ..
Heb ook geen idee wat ik er aan kan doen , hij is nog maar 8, verder eet die goed krijgt fruit, heeft een zoutblok en drinkt veel en staat overdag op de wei en krijgt lijnzaad brokken!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:22

Nu je weet dat je pony zn dikke vacht blijft houden moet je hem scheren als het warmer gaat worden als de zomer begint......als het dan s nachts nog wat fris is leg je hem een zomerdekentje op ......ik heb zelf een pony van 34 die scheren we ook elk jaar...tijd terug hebben we hem geschoren en nu heeft ie wel weer gewoon haar en kan die ook tegen de zon maar heeft niet zo n dikke vacht meer.....we scheren hem ook niet helemaal kaal je kan je scheerapparaat instellen om niet alles eraf te halen....

Suuzle20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 13:01

oke, bedankt allemaal voor de adviezen! Mijn pony eet goed...en heeft zover ik weer geen problemen met haar tanden. Maar even na laten kijken is natuurlijk nooit weg! Ik ga die "opkikker' zeker proberen. heb op de site gekeken en denk dat dit zowieso nooit weg is voor een wat ouder wordende pony. Verder krijgt ze iedere dag al lijnzaadolie over d'r brokken.

Liefs Suzanne

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:03

Hoi,

Mijn kruising Welsh van 7, heeft ook een dikke vacht. hem ga ik volgende week scheren, hij staat met neusgaten alsof hij een marathon heeft gelopen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:37

Mijn merrie (15 jaar) kwam dit jaar ook niet door haar vacht heen, ik heb er een DA bijgehaald, bloedonderzoek laten doen en daar kwam een maagzweer uit. Ik heb haar wel geschoren, omdat ze echt te dik in haar vacht zat en nu voelt ze zich echt kiplekker zonder dat pak haar Ja .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:07

Met dit weer zou ik echt gewoon scheren hoor, is toch zielig al ze zo staan te transpireren?

Suuzle20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:18

ja maar tis niet zo dat ze de hele dag staat te zweten hoor ...het valt me alleen op dat ze iets dikker in haar haren zit dan afgelopen jaren.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:57

Waarom ben je eigenlijk tegen scheren?

Mijn merrie staat 24/7 buiten en vindt het echt veel lekkerder zonder die vacht.

Suuzle20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 20:06

ben niet tegen scheren...maar denk dat het ook op een natuurlijkere manier moet kunnen. als ik scheer weet ik wel zeker dat het goed is maar heb liever dat het vanzelf over gaat bijv door medicijnen. anders weet ik ook de oorzaak niet.
Bovendien is het niet zo dat ze zwetend op stal staat.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:33

Tuurlijk moet het ook op een natuurlijke manier kunnen, maar soms moet je de natuur een handje helpen Haha!.

Heb je de DA al langs laten komen dan, als je het op wilt gaan lossen met eventuele medicatie?

Opkikker is trouwens ook niet verkeerd om te geven! Dit geef ik mijn merrie ook bij en daar zitten alle vitaminen en mineralen in die ze nodig hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:36

Suuzle20 schreef:
ben niet tegen scheren...maar denk dat het ook op een natuurlijkere manier moet kunnen. als ik scheer weet ik wel zeker dat het goed is maar heb liever dat het vanzelf over gaat bijv door medicijnen. anders weet ik ook de oorzaak niet.
Bovendien is het niet zo dat ze zwetend op stal staat.

Door medicijnen kan ik niet bepaald een natuurlijke manier noemen!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:12

Ben het met daantjuhhh eens......je kan beter je paard scheren dan vol stoppen met medicijnen..

Scheer je paard scheelt je een hoop geld en je paard voelt zich weer lekker!

L0vee_J0ran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:37

Heeft mijn pony ook last van, maar dat kwam omdat we hem van de winter geschoren hadden en dan komt hij in de zomer nooit mooi in zijn zomer vacht, Dus hebben we hem nog maar een keer geschoren.. Clown

Suuzle20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 10:37

homeopatische medicijnen? maargoed ik vind het niet normaal dat je je paard zoveel moet scheren...heb daar met haar nooit eerder last van gehad. vandaar dat ik wil weten hoe het komt hehe!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:42

waarschijnlijk is het niets meer dan dat je gewoon ouder aan het worden is meer niet bijna elk paard heeeft dat....

L0vee_J0ran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:43

Vorige zomer had hij er ook last van! maar toen hebben we gewoon nog een paar maandjes gewacht, en langzaam maar zeker kwam die toch in zijn zomervacht.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:06

Ouderen paarden hebben meestal wat moeite om hun witervachtje los te laten
Wat er al gezegd werd kun je in het voorjaar al beginne met iets lijnzaad geven of zonnebloemolie ( doet een vriendin oom bij haar schet van 23 ) en dan werkt goed

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:47

Suuzle20 schreef:
homeopatische medicijnen? maargoed ik vind het niet normaal dat je je paard zoveel moet scheren...heb daar met haar nooit eerder last van gehad. vandaar dat ik wil weten hoe het komt hehe!

ik houd het voornamelijk op ouderdom.
Dan gaat alles niet zo soepeltjes meer als bij de jonkies.
Ik zou voor de zekerheid een bloedtestje doen, maar als er niks aan de hand is lekker scheren dat beest.
Er zijn zoveel oudere paarden die niet zo goed wisselen met vacht,
En er zijn er zoveel die even een handje geholpen worden door een scheermachine.
Je paard word er echt niet anders van, ja hij gaat zich alleen beter voelen.