[Informatie.] Hitteproblemen bij paarden en pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

[Informatie.] Hitteproblemen bij paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:58

Zonnesteek en Hitteproblemen.

Leek me wel gepaste informatie. Heb gister nog een paard gezien die een zonnesteek hadt opgelopen in de wei. Weet niet of dit mag maar dan moet het mar verwijderd worden.

Uitdroging (Dehydration): zie je als je een stukje huid tussen de vingers neemt en dan even vasthoudt. Bij het loslaten moet het binnen 3 seconden niet meer te zien zijn. Zie je het nog wel dan is het vochtgehalte in de weefsels van het paard te laag. Het paard wordt slap bij de training en kan gaan wankelen. Ook kunnen kolieken ontstaan. Het paard gaat sterk zweten en de pols gaat snel maar is zwak. In extreme gevallen zelfs 240 slagen p/m. Na zware inspanning is de temperatuur na 10 minuten pauze weer onder de 70 slagen p/m en na een half uur weer op 28 tot 40 slagen. Bij uitgedroogde paarden blijft de pols tussen de 60 n de 80 slagen p/m hangen.De lichaamstemperatuur stijgt normaal bij beweging tussen de 39 en de 39,5 Graden. Vanaf 40 graden wordt het kritisch. Ze kunnen dan ook instorten.

Dit ontstaat door een nood toestand in de vocht huishouding. Het lichaam verliest meer vocht als dat wat opgenomen wordt. Het gevaar is het grootst bij hitte en inspanning. Een paard kan op een 4 a 5 uur durende rit meer als 30 liter vocht verliezen. Het wordt kritisch als het paard meer als 10% van zijn lichaamsgewicht uitzweet en dit niet aanvult. Ook diaree kan dit veroorzaken.

Uitdroging veroorzaakt slecht doorbloedde organen die te weinig zuurstof krijgen. Doordat het bloed teveel verdikt raakt. Dan houdt de stofwisseling ermee op en later ook de bloedsomloop.

Zonnesteek: Geeft bijna de gelijke symptomen. Het gevaar van instorten is nog groter. De temperatuur stijgt. Kan zelfs tot over de 42 graden. Dat is zeer gevaarlijk. Boven de 43 graden is namelijk dodelijk. Het paard is apathisch en angstig. Ze ademen snel en oppervlakkig. De slijmhuid is blauw rood verkleurd. De huis is eerst sterk bezweet e later droog en heet. Dan storten ze in en blijven liggen. Sommige zijn bewusteloos en hebben krampen anderen sterven meteen of na een paar uur. Beide gevallen kunnen koliek, hoefbevangenheid en tying up als symptoom hebben.

Dit ontstaat vaak door extreem heet weer met een hoge luchtvochtigheid. Hierdoor wordt het paardenzweet niet goed opgenomen waardoor het paard zich niet kan koelen. Ook werk, slecht geventileerde stallen, lange reizen, tenten op concoursen kunnen dit onder deze weersomstandigheden kunnen dit veroorzaken. Het gebeurt niet alleen in de brandende zon. Risico patiënten zijn military en endurance paarden, zieke en in slechte conditie verkerende paarden, Oude paarden, hartpatiënten en de robuustere paardenrassen.

Bij een zonnesteek stopt de warmtetoename in het lichaam de bloedcirculatie. Hierdoor worden de organen niet meer bereikt en niet van zuurstof voorzien. Alleen de hersenen krijgen een teveel aan bloed. Het paard raakt in een shock.

Behandeling: Geef het paard rust en zet het koel en in de schaduw weg. Bel direct de dierenarts. Laat het paard veel drinken. Alleen water is niet genoeg. Het bevat te weinig elektrolyten. Geef isotonische vloeibare elektrolyten die hebben namelijk de gelijke concentratie als zweet en bloedplasma. Elektrolyten pasta’s hebben een hogere concentratie als het bloedplasma. Ze liggen dan als een klomp in de maag n trekken alle vocht uit het lichaam daar heen. Dan moet je heel zeker zijn dat het paard veel drinkt anders verliest het nog meer vocht.
Laat het paard grazen. Gras bestaat uit 90% water en bevat vele elektrolyten. Wrijf het paard nat met een spons. Dan dit eraf halen met het zweetmes en dan een paar maal herhalen. Laat je het water er zo opliggen dan helpt het niks. Door het water eraf te trekken koel je het paard. Daarna toedekken. Zo koelen ze niet te snel af en krijgen ze geen stijve spieren. De deken moet water doorlaten zodat het zweet zich vermindert. Bij heet weer is een vliegendeken genoeg.
Bij een zonnesteek nooit toedekken. Daar het paard het in dit geval nog veel warmer krijgt. Af laten koelen met water en klei en ijs in de nek. Dan met koud water druk masseren. Het paard nat maken met koud water en dan masseren met een borstel. Door de kou trekken de bloedvaten samen en vloeit het bloed terug in het lichaam. Dit mag 5 minuten duren en dan herhalen na 30 a 60 minuten. Ligt een paard met een zonnesteek dan liggen laten. De bloedsomloop wordt dan beter geregeld. Na het afkoelen staan ze meestal vanzelf op. Sterk uitgedroogde paarden drinken vaak niet. De dierenarts geeft dan per neussonde of infusie zo’n 30 tot 50 liter zoutoplossing. Bewusteloze paarden krijgen infusen met een bloedsomloop bevorderende medicatie.

Verbrande neus: Paarden met een witte neus hebben snel last van verbrande neuzen. Eerst komen velletjes, daarna ontstaan er pijnlijke korsten. Bescherm je paard door hem in te smeren met een antizonnebrand crème. Heeft het paard korsten op de neus smeer deze dan in met vaseline en houdt hem uit de zon totdat het weer genezen is.

[b]

Anoniem

Re: [Informatie.] Hitteproblemen bij paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:52

Ja, voor mijn Fries en dus zwarte paard neem ik het risico met deze extreme temperaturen ook niet meer. Constant stil staan in de schaduw doet ze ook niet en daarbij is de schaduw er alleen in de ochtend en avond, het risico neem ik niet
Dus gaat ze overdag op een buitenstal, volledig in de schaduw met onbeperkt hooi, meer dan voldoende vers water en een zoutblok. Aan het einde van de middag, zo gauw als het kan gaat ze het land op met haar andere Friesmaatje (staat overdag in dat geval gestalt naast mijn paard) tot halvewege de ochtend.

Voor de verbrande neus, aanvulling op bovenstaande: Hoge factor & waterproof versie evt. voor het einde van de dag Aftersun, dit koelt en hydrateert de huis, ook een paardenneus.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:39

mijn paarden kunnen maar op een bepaald gedeelte van de dag in de schaduw doen ze dan nog nieteens. kan ze wel op stal zetten maar daar is het nog warmer. staan dus dag en nacht buiten en controleer 3 x per dag hun drinkbakken.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:27

hee zeg wat een goed overzicht heb je hier van gemaakt. Tot nu toe gaat het goed maar ik hou het goed in de gaten en aan deze tips heb ik zeker wat

L0vee_J0ran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:39

Mijn pony is gisteren niet lekker geworden door de hitte!! We hadden hem uit de stal gehaald en ff een waaier erin gezet en nog een deur open..werkte perfect!!

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:41

Mijn beide paardjes hebben geen tot weinig last van de hitte, ze komen dan ook geimproteerd uit frankrijk en spanje dus daar wordt het nog een graadje warmer.

Maar dan nog spuit ik ze 's middags lekker nat en natuurlijk het drinkwater goed in de gaten houden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:48

Citaat:
Bescherm je paard door hem in te smeren met een antizonnebrand crème. Heeft het paard korsten op de neus smeer deze dan in met vaseline en houdt hem uit de zon totdat het weer genezen is.

Ja dacht ook dat ik hem beter binnen kon houden met zn verbrande neus. Wat blijkt nou hij verbrand gewoon door de golfplaten heen Ach gut .

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:55

Misschien is het ook interessant om er iets over electrolyten te schrijven.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:20

ik werk nu op een stal met friezen, maar die werken met 37 graden ook heel intensief, ze staan wel een uur na te hijgen, maar ´hoelang je ook stapt, maar verder houden ze er niks aan over, en elke dag worden ze gereden nooit niet stijf ofzo... denk dat het er ook aan ligt wat het paard gewend is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:17

Nimmedor schreef:
ik werk nu op een stal met friezen, maar die werken met 37 graden ook heel intensief, ze staan wel een uur na te hijgen, maar ´hoelang je ook stapt, maar verder houden ze er niks aan over, en elke dag worden ze gereden nooit niet stijf ofzo... denk dat het er ook aan ligt wat het paard gewend is.

Dat meen je toch niet echt hoop ik???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:48

mijn pony heeft enkele jaren geleden een zonnesteek gehad..
liep wankelend in het land, reageerde traag en zag niet waar hij heen liep, heel apart...
symptomen leken vaag wel wat op koliek,maar t was toch anders...

veearts gebeld, en heeft 2 prikken gegeven, paard moest meteen gekoeld worden en in een donkere stal staan....
heeft al met al toch wel een dag of wat geduurd voordat mijn dier weer wat herstelde..
belangrijk is goed in de gaten te houden of dieren genoeg drinken, de mijne deed dat dus niet, die dronk krap aan 5 liter terwijl het toen ook 30 graden was .
kwamen we pas later achter, grote wei met veel paarden dus moeilijk te checken of ze wel genoeg drinken..

gelukkig is t wel weer goedgekomen, maar ik let nu wel extra goed op of hij genoeg drinkt Knipoog

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:12

Ik vraag mezelf serieus af waarom mensen denken dat paarden het fijn vinden om met dit weer in de wei te staan Verward Helemaal een wei zonder enige beschutting/schaduw....
Dat is toch gewoon vragen om problemen

Mijn paard staat graag in de wei, maar met dit weer dus echt niet hoor!!
Ik laat het s'ochtends even los en evt. s'avonds nog een keer, als er schaduw is.
Overigens is er van "wei" nu geen sprake meer, eerder wat dorre sprieten Haha!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:21

Nou mijn pony staat wel de hele dag in de wei, met volop schaduw, maar als ik hem s'middags kom bezoeken staan ze toch allebei in de volle zon.
Ik denk trouwens niet dat ze het op stal prettiger vinden, die is net zo warm alleen zonder wind.
Maar ik heb wel zijn training compleet laten varen. Af en toe een ritje s'avonds vlak voordat het donker wordt, maar zeker niet elke dag en ook niet midden op de dag.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:12

Bij ons staan de paarden daarom ook s'middags op stal.Is daar donkerder en koel,moet zeggen dat ze ook graag naar binnen willen dan Lachen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:24

Narco schreef:
Nimmedor schreef:

Dat meen je toch niet echt hoop ik???

Ik hoop ook dat ze dat niet meent. Als ze een uur staan na t hijgem is dat wel een teken dat ze dat niet aankunnen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:11

De meeste paarden die in bijvoorbeeld italie staan hebben het ook niet echt gemakkelijk, en die dieren lopen net zo goed als hier midden op de dag wedstrijden, in de zon, 40 graden. Ik kreeg wel echt de indruk dat de paarden eraan moesten wennen als ze net aankwamen, maar al snel kunnen ze er goed tegen. Heb ook een tijdje in ZuidKorea gewerkt, moesten we ook midden op de dag doortrainen (slavendrijver als baas), die paarden hadden er duidelijk minder problemen mee dan wij, al kon je wel merken welke paarden nog niet zo lang daar waren (meesten kwamen uit NL en duitsland)

Oh, en de mijne doe ik er nu totaal geen lol mee om haar op het land te zetten, ze worden lekgestoken door de dazen (ook door de dekens en spray heen) en staat maar een beetje bij het hek omdat ze eruit wil. Neuh, geef haar wel een extra plakkie stro om mee te klieren en ze mag naast het gewone werk een paar x los.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:56

mijn verzorgpaard heeft waarschijnlijk ook al een hitteprobleem gehad. Hebben hem nu iedere dag op stal staan overdag, met een grote ventilater erbij (zoeen die je vaak in koeien en varkensstallen tegenkomt) en dat werkt wel. 's ochtend voor 10 en 's avonds rond 10 mag hij in de wei. Daar is ook geen schaduw helaas, paar boompjes, maar niet genoeg.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:00

gillian schreef:
Ik vraag mezelf serieus af waarom mensen denken dat paarden het fijn vinden om met dit weer in de wei te staan Verward

Omdat hij zelf kiest voor zijn weiland, terwijl er een inloopstal staat.
En toch staat meneer liever op de wei onder een boom.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:37

Auky schreef:
gillian schreef:
Ik vraag mezelf serieus af waarom mensen denken dat paarden het fijn vinden om met dit weer in de wei te staan Verward

Omdat hij zelf kiest voor zijn weiland, terwijl er een inloopstal staat.
En toch staat meneer liever op de wei onder een boom.

Je zegt het zelf al, onder een boom! Genoeg schaduw lijkt mij!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:12

ze zoeken de koelste plek op, Auky. Die is onder d eschaduw en niet in een warme inloopstal...

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:26

Ik las ergens in dit topic iets over smeren met vasaline...

Dit is niet verstandig met de zon... dan gaat het JUIST verbranden...

Dus enkeld met WITTEN vasaline smeren Knipoog

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:57

Mijn paarden haal ik ook overdag naar binnen, zodra ik bij het land kom, dan komen ze al aan rennen. Ze hebben namelijk ook minder last van vliegen bij mij als ze binnen staan. Nu heb ik wel het voordeel dat de mijne in een stal staan met een paddock die overdekt is. Dus ze staan de hele dag in de paddock. De wind waait er heerlijk doorheen, ze hebben geen of nauwelijks last van vliegen en dazen en ik spuit ook nog eens de paddock met water zodat ze lekker in nat zand staan. Toch gaan ze ook wel eens in hun stal staan. En dan om een uur of 7 a 8 gaan ze weer naar het land. Eerst zette ik ze in een landje met bomen en daar gingen ze dan ook wel de hele middag staan. Maar daar staat geen gras meer en hun hoeven worden nou zo droog. Dus is de paddock een ideale oplossing. Het enige min puntje er moet weer worden uitgemest. En dat is wel lekker als je dat niet hoeft te doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 23:22

amigootje schreef:
Ik las ergens in dit topic iets over smeren met vasaline...

Dit is niet verstandig met de zon... dan gaat het JUIST verbranden...

Dus enkeld met WITTEN vasaline smeren Knipoog

er staat dan ook bij dat je hem in die tijd uit de zon moet houden Knipoog

Mijn verzorgpaardje mag nu voortaan van 11 tot 7 in de wei staan ,'s nachts wel te verstaan. Ben er echt happy mee, kan alleen maar goed voor hem zijn Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 06:41

Ik heb die van mij in een paddock staat die omringd is met bomen. Ze staan idd altijd onder bomen met dit weer. 's-Avonds gaan ze pas in het land, dan is daar wel schaduw.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:48

Tsja... mijn pukkies staan in principe 24/7 op de wei, helaas wel zonder schaduw... echter toch maar op de wei omdat de stallen nog heel veel warmer zijn helaas. Ik geef ze wel iedere dag een uitgebreide douche, laat ze niet in de volle zon opdrogen (dan bv. wel even op stal of wandelen in de grote binnenbak, die is lekker koel) en ik let er op dat ze goed drinken. Mijn merrie krijgt 2 keer per dag schoon drinkwater in haar 60 liter drinkton en mijn ruintje heeft 2 automatische waterbakken in de wei die hij goed gebruikt en ik laat hem ook dagelijks drinken op stal en op de spuitplaats. Een heel gedoe, maar voor ons zo de beste methode. Voor mijn pukken mag het van mij echter wel wat afkoelen en overdag wat bewolkter zijn Lachen .