teek op paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elected

teek op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:09

Nu hebben wij al heel lang paarden, maar nog niet eerder meegemaakt dat er een teek op het paard zit. Uiteraard hebben we de teek meteen verwijderd.

Heeft iemand misschien ervaring met teken bij paarden? Kun je ze misschien preventief behandelen o.i.d. Op internet las ik een stukje over de ziekte van Lyme bij paarden.

Het vreemde is dat ons paard juist nu niet in de bossen geweest is en wel een teek heeft.

Anoniem

Re: teek op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:12

Wij geven de honden altijd knoflook een paar dagen voordat we naar een tekenrijke omgeving gaan. Werkt ontzettend goed.

Misschien was die ene teek gewoon een verdwaalde teek?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:16

ze komen heel veel voor in eiken bomen. ik heb een tijdje stagegelopen in frankrijk, in een gebied waar veel teken voorkwamen. er was dat jaar een slecht winter geweest dus we hadden echt een teken-explosie niet normaal meer! ze pakken vooral zwakkere paarden, maar een gezonde kan er makkelijk ook een paar hebben hoor. preventief behandelen weet ik niet. je hebt bijvoorbeeld wel voor honden frontline ofzo, maar voor paarden...
ziekte van lyme ben ik niet heel bekend mee, maar de verschijnselen kunnen ook later komen daarvan toch?
de paarden die toen in frankrijk gebeten waren door teken, werden wat slomer in hun doen. kregen geelig oogwit en tandvlees, temp van die paarden liep heel erg op, tot over de 40 graden. ze stopten ook met eten uiteindelijk. zo hebben we in een paar weken tijd echt een stuk of 15 paarden gehad. in frankrijk noemden ze het pyro (of hoe je het ook schrijft).
dat is mijn ervaring met teken... niet zo'n leuke dus Knipoog

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:45

Piroplasmose bedoel je............

Paarden lopen het idd vaak op in frankrijk, hier in Nederland ( nog) niet.

Een paard wat antistoffen tegen Piroplasmose in zijn bloed heeft mag de o.a. USA niet in........

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:04

hmm... wij doen er niks tegen. Uittrekken en plattrappen die teken en natuurlijk kijken of hun hoofdje niet is achtergebleven. Wordt het dik dan doen we er een speciaal zalfje op (ben naam kwijt)

karen19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:54

mijn paard heeft vorig jaar na een vakentie echt helemaal onder gezeten met teken, met name zijn benen zaten onder, ik heb ze toen verwijders en de DA voor advies gebeld, volgens hem konden paarden geen ziekte van lyme krijgen, dus daar hoef je je denk ik geen zorgen om te maken!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:21

Paarden kunnen van Teken Ehrlichiose, babesiose (Lyme) en Piroplasmose krijgen. De eerste twee komen zeker in nederland voor

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:10

Anouar had laatst ook twee teken. Bulten zo groot als pinpongballen, maar de teken zaten er nog niet zo lang in, ze waren nog heel klein.
Ik had geen idee wat het was, gelukkig wist de boer dat het teken waren.
Ik heb ze eruit gedraaid. De bulten zijn nog een paar dagen blijven zitten, één is gaan ontsteken, daar kwam behoorlijk wat pus uit, maar na een paar dagen was er niks meer te zien.

Paarden kunnen wel degelijk de ziekte van Lyme krijgen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:45

wat erg goed helpt je paarden knoflook geven.ook bij andere dieren gewoon ff knoflook geven. mijn paard kreeg wel knoflook en mijn pony niet mijn pony kreeg telkens een teek inds ik haar ook knoflook geef heeft ze nergens meer last van. teken zitten neit alleen ind e bomen maar ook struikjes en gras. want als ze uit een ander dier zijn gevalleen zitten ze daar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:30

Pas op met knoflook, paarden kunnen daar ernstige bloedarmoede van krijgen zonder dat je het merkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:57

Lenneke_ schreef:
Pas op met knoflook, paarden kunnen daar ernstige bloedarmoede van krijgen zonder dat je het merkt

ze krijgen dat toch pas als ze het hele jar door knoflook krijgen?
tenminste dat d8 ik

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:39

Het ene paard krijgt het sneller dan het andere, dus ik zou er toch maar voorzichtig mee zijn.
Net als bij mensen, af en toe knoflook is heel gezond, maar niet elke dag

KellYY1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:51

Mijn paard heeft dat ook altijd.. Want ze vind het nogal leuk met haar nuis in de bosjes te zitten.. Ik haal er wel minimaal 1 per dag uit bij haar! Maar dan zijn het hele kleintjes.. Ik zal wel eens gaan proberen met knoflook.. Dat helpt toch ook tegen horsels enzoo?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:30

@kiane: kan idd wel dat dat zo heet Knipoog
weet het alleen dat het echt een ***** ziekte is. heb het idd nog nooit in nl gezien, en waarom mogen ze dan de usa niet in? ze zijn er dan niet meer vatbaar voor...

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:16

wat doet de ziekte van lyme dan bij paarden? Blond Bloos

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:41

De mijne heeft tijdens de zomermaanden ook erg veel last van teken.
Ik trek ze gewoon uit en 9,9/10 is het knobbeltje na 2 dagen volledig verdwenen.
Ze zijn lastig want ze zitte over heel zijn lichaam, van de rug tot de neus en de anus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:46

Controleer jezelf ook goed na een rit

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:52

ik heb in de vakantie zelf een teek gehad, precies op mijn uh zitvlak Haha!
bij mensen is het zo dat ook al is de teek verwijderd, je altijd kans hebt op de ziekte van lyme, wat je ook nog na jaren kunt krijgen. van de dokter moest ik de datum opschrijven en goed in de gaten houden of het een rode vlek wordt en dan meteen naar de dokter teruggaan. ik weet niet precies hoe dat bij paarden zit, maar het is nooit verkeerd om het een beetje in de gaten te houden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:55

Mijn pony had laatst ook voor het eerst een teek. Ik heb em gewoon verwijderd en het plekje even in de gaten gehouden..

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:59

je kan je paard er prikken voor geven bij dde vee arts
maar teken zit ook veel in gras vooral hooggras!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:40

Wat te doen; elke dag je paard ffies checken. Het is niet zo dat teken alleen in bomen zitten, ze zitten ook in 't gras!! Wat belangrijk is, is om de teek binnen 24 uur te verwijderen, de kans op besmetting is dan erg laag. Ook nooit alcohol op de teek doen als hij nog in het dier zit, dan spuit hij zijn gif/maag/speeksel namelijk in. Na het verwijderen, schoonmaken/ontsmetten en in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken. De normale reactie is muggenbult achtig en zal slinken met evt een klein korstje, dan is er niet aan de hand.
Ook een tip is het opschrijven van de datum wanneer de teek op je dier zat, namelijk wordt dat snel vergeten en als het dier dan klachten krijgt kun je het achterhalen.
Wat ik ook weleens gehoord heb en wat goed schijnt te werken is Frontline (spray tegen teken/vlooien bij honden/katten). Dat op de benen spuiten als je een bosjesrijk gebied ingaat. Het is niet een middel wat geregistreerd is voor paarden, maar 't helpt goed (je kan het ook bij egeltjes/kuikens/volgels die er helemaal onder zitten gebruiken->voorzichtig), het heeft ook in de Bit gestaan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:50

Onze paarden lopen altijd buiten, en hebben ook regelmatig last van teken, maar ik verwijder ze gewoon en we hebben (even afkloppen) nog nooit problemen gehad van de teken, ook met de honden niet.

In ieder geval de teek NIET verdoven (alcohol,etc.) voor je 'm eruit trekt, hij spuugt dan z'n maaginhoud in de gastheer.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:05

Leg een tekenpinset op stal, daarmee kun je ze makkelijker verwijderen