gebroken griffelbeentje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radje

gebroken griffelbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:08

Hallo,

Mijn paard heeft nogal voernijd en sloeg met volle vaart iets te hoog en door de tralie van haar stal heen. Ze kwam vast te zitten en kon niet meer los komen.
Ze probeerde te draaien en viel met haar hele lichaam over haar been die vastzat.
Uiteindelijk hebben we haar met de slijptol los gekregen.
Dat haar been niet finaal gebroken is, is een wonder.

ze heeft het griffelbeentje gebroken, het zit waarschijnlijk te ver uit elkaar om nog aanelkaar te groeien. Het losse deeltje zal gaan zweven en ergens inkapselen.
Als ze hier las van krijgt moeten ze opereren.

Of haar pezen allemaal nog heel zijn weet ik nog niet omdat er teveel vocht zat om een echo te maken.

wie heeft dit meegemaakt (het griffelbeentje), wat hebben jullie gedaan en hoe was de behandeling en is het goed gekomen ?

Groetjes Miranda

remi

Re: gebroken griffelbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:13

Mijn oude paard( Rebbel) heeft toen ik hem net had een klap van een ander paard gehad en had toen ook zijn griffelbeen gebroken.
Hij is in Belgie geopereerd en heeft langere tijd boxrust gehad ,bij Rebbel is het losliggende stuk verwijdert.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:19

Heb jij hem gelijk laten opereren of eerst afgewacht of hij er last van kreeg.

De da zei dat ze onder gehele narcose moet en eerlijk gezegt vind ik dat best eng

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:25

Heb hem gelijk laten opereren, hij had er echt last van, hij moest idd onder algehele narcose, maar we hadden niet veel keus.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:28

zolang ze weet wat ze doet zie je niet veel aan haar, als ze onverwacht moet reageren is ze echt goed kreupel.

Maar ze straalt geen pijn uit.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:30

Ik heb ooit vrijwel hetzelfde meegemaakt. Jaarling die ik toendertijd had stijgerde nogal eens als het paard wat naast hem stond weg was. Hij is op een hoogte van ruim 2 meter (ik kan staand op mijn tegen de onderkant van die ruif niet eens aanraken) met één been in een hooiruif gekomen. Ruif heeft redelijk kleine afstanden tussen spijlen en alleen helemaal bovenaan (zeker 2.5 meter hoog) kan hij erin gekomen zijn. Is toen naar beneden gezakt en heeft toen met zijn been gedraaid een tijdje gehangen. Op de foto's was niets te zien, alleen een grote bloeduitstorting. Heeft er alleen een dikke knie aan over gehouden.

Sterkte met jouw paard!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:35

dank jewel.

Radeska heeft ook grote bloeduitstortingen rondom de koot en net boven de kroonrand, het is nu een week geleden en de hele huid begint nu op die plaatsen open te barsten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:51

Mijn 3 jariuge heeft het gehad op 2 jarige leeftijd. Ze heeft 6 weken absolute boxrust gehad en daarna heel voorzichtig weer belasting op gebouwd. Is helemaal goed gekomen. Ik heb Osteocure van de paardendrogist bij gegegven

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:56

Bij een 'goede' breuk die netjes heelt, kan een paard daarna weer prima meedraaien, zelfs in de sport.

Ik ken er twee in de endurance die zo'n breuk hebben gehad en allebei na vrij korte tijd alweer konden starten. Ze lopen beide in klasse 3-4, dus 80 tot 160 km.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:23

Als er teveel ruimte tussen zit om het mooi aan elkaar te laten groeien, is de kans groot dat het later gaat irriteren op de pezen. Ik zou als ik jouw was als de zwelling weg is een scan laten maken. En dan nog een foto hoe het eruit zit. Je kan beter als het nodig is gelijk opereren dan afwachten tot je er een blessure bij hebt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:12

Mist kreeg dat op 18 jarige leeftijd, door een trap van een ander paard. Er ontstond ook spat in 1 gewrichtsschijf. Dit was allemaal na 4mnd weidegang weer genezen. kan er alles weer mee incl springen...ze is nu 24 (en doet niet onder voor een 3 jarige)

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 19:52

Kyona schreef:
Als er teveel ruimte tussen zit om het mooi aan elkaar te laten groeien, is de kans groot dat het later gaat irriteren op de pezen. Ik zou als ik jouw was als de zwelling weg is een scan laten maken. En dan nog een foto hoe het eruit zit. Je kan beter als het nodig is gelijk opereren dan afwachten tot je er een blessure bij hebt.

Ik denk dat je wel gelijk hebt, nu moet ze ook een tijd rust hebben en na zo'n operatie natuurlijk ook, dan kan dat gelijk in 1 keer.
Ik moet volgende week een apspraak maken voor de pezen en dan zal ik het allemaal nogmaals een keer aan de da vragen.
Ik ben alleen bang voor de narcose.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:57

remi schreef:
Heb hem gelijk laten opereren, hij had er echt last van, hij moest idd onder algehele narcose, maar we hadden niet veel keus.

Ja een paard van kennisen van mij ook!
Die had een klap van een ander paard gehad.
Eerst hadden we het idee dat er alleen een oppervlakkige wond zat dus goed schoongemaakt klei erop.
Volgende dag zag het er nog niet goed uit.
paard was stokkreupel.
Dus wij naar de DA met het paard.
Daar moesten ze al het klei uit de wond schrobben, anders konden ze geen foto maken.
Dat dier had ontzettend veel pijn maar onderging alles zonder ook maar een kikje te geven!
Toen bleek dus dat griffelbeen gebroken was.
Operatie was noodzakelijk.
Maar vooruitzichten waren goed.
Operatie prima geslaagd,
Maar helaas met opstaan is hij gevallen en heeft hij z'n been gebroken!
Toen moest hij helaas ingeslpane worden.
Echt zo zonde, was een heeel goed en ontzettend lief paard!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 21:47

toen moest hij helaas ingeslapen worden...

ik ken ook al twee paarden die niet meer goed uit de narcose kwamen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:55

radje schreef:
toen moest hij helaas ingeslapen worden...

ik ken ook al twee paarden die niet meer goed uit de narcose kwamen.

En toch gaat het meestal wel goed!
Af en toe gaat het fout!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 22:18

ja, dat is ook zo...
Het zal ook wel allemaal goed komen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:30

ja ik denk dat je beter van het goede uit kunt gaan!
Als je van te voren al geen vertrouwen erin hebt is ook naar.
Maar ik snap het wel.
Het is toch de grootste risico aan een operatie!

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:53

als ik jou was zou ik ook niet te lang wachten met een operatie, dan is het probleem meteen opgelost , stel nu dat je wacht, dan krijg je waarschijnlijk last met zijn pezen...en pezen is echt iets gevoelig,de paarden die ik ken en iets voorhadden met de pezen zijn nooit volledig herstelt...dat is een straatje en vooral een veeartsenrekening zonder einde...
en ok, er zijn risico's aan een operatie, maar de slaagkans is zooooooooo groot...Ik zou het zeker en vast doen!!!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 01:03

mijn paard heeft het na een jachtongelukje bij de vorige eigenaar gehad: griffelbeen op 2 plekken door, tussenstukje is in pees gaan prikken.
na een week of anderhalf geopereerd, poos rust gehad, en daarna voorzichtig opgetraind. ze hebben de onderste 2 stukjes eruit gehaald; er zit dus nu alleen nog een restje griffelbeen aan de voorknie-kant.
hij heeft er nu alleen soms nog last van als hij er lang op moet staan, bijv. als de smid komt. mist natuurlijk een klein beetje stabiliteit in die voorknie.
maar hij is er nooit meer kreupel aan geweest, en met de pees is het ook allemaal goed gekomen 9handig dat ik zelf dierenfysio ben natuurlijk Knipoog ).
beterschap met jouw paard!
ohja, die narcose: tsja, mijn paard is zelfs te snel overeind gekomen; hoorde een ander paard hinniken en wilde dat per se zien... maar niks aan 't handje gelukkig. zou me er niet teveel zorgen om maken. griffelbeen is niet de hoofd-drager, zoals het pijpbeen dat wel is. kan qua steunfunctie dus weinig aan misgaan. bovendien schroeven ze een gebroken griffelbeen niet aan elkaar, maar halen het onderste deel eruit. er kan dus niks bij het opstaan opnieuw breken. sterkte!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 01:09

jawel dus een been!
Als het paard valt!
Gelukkig komt dat niet heel veel voor, (hou dat in gedachten)
Maar bijdat paard van kennissen van mij dus wel.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 01:40

oh, op die manier bedoel je. ja, dat kan natuurlijk. kleine kans, maar het kan.
ik dacht dat je bedoelde dat een gerepareerde breuk bij het opstaat opnieuw brak. misverstandje Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:50

dierfysio schreef:
oh, op die manier bedoel je. ja, dat kan natuurlijk. kleine kans, maar het kan.
ik dacht dat je bedoelde dat een gerepareerde breuk bij het opstaat opnieuw brak. misverstandje Knipoog

Haha, Nee, bij dat paard hadden ze geloof ik zelfs het griffelbeentje verwijdert?
Dus opnieuw breken zou dan onmogelijk zijn!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:56

Paard van kenissen had een jaar rust gekregen en liep daarna weer dressuur als de beste om niet veel later te overlijden aan koliek.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:05

een jaar rust? na een griffelbeenbreuk? da's lang.... was dat na de operatie, of hebben ze niet geopereerd en het gewoon laten helen?
tsja, en koliek is heel sneu,maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 14:06

Ik heb toch maar besloten om haar te laten opereren.
Ik wilde vanmorgen een afspraak maken, maar de da die haar behandelt was er niet, moet maandag terug bellen.

Ze heeft ook nog een gezwel bij haar tepels (goedaardig) kunnen ze die ook gelijk weg halen, kon ook niet plaatselijk.