Hallo mijn ruin van 8 jaar heeft iets en we kunnen er niet achter komen wat.
2 weken geleden stond hij in een keer met hele grote vochtplekken sommige van 1 meter doorsnee voornamelijk onder en achter het zadel maar ook op zijn schouders en flanken. De Da heeft hem direct een corticosteroiden spuit en een plasspuit gegeven, de plasspuit had tot gevolg dat hij uitdroogde maar met een andere spuit was dat weer opgelost. De vochtplekken trokken in de loop vd dagen wat weg maar niet helemaal ondertussen heeft hij ze nog steeds maar er zijn schilfers gekomen op de plaatsen waar hij zweet en heeft hij grote rimpels in zijn huid, alsof hij teveel vel heeft en er geen rekbaarheid meer in zit. Dit vinden we het vreemdste en engste.
Hij krijgt geen supplementen, staat niet in de zon heeft een vliegendeken op, is niet met shampoo gewassen geweest. Heeft ook al een antibioticum kuur gehad, een spuit tegen de eventuele schimmel, met betadineshampoo behandeld, en nu ten einde raad 10 dagen Pretnison wat zijn imuunsysteem tijdelijk verlaagd. Ik en mijn Da weten het niet, de verschillende bloedtesten waren allemaal goed ook de lever, nieren en electrolyten waarden. Hij wordt iedere dag lichtjes gelongeerd, staat 's nachts op de wei, en alleen op wedstrijden rij ik hem, wat super gaat hij loopt iedere x in de prijzen in Z2 en is voor de rest heel knuffelig geworden.
Wie kan mij helpen??
Ik dacht ook al aan een zweetallergie of netelroos of wat dan ook, maar hierover is weinig informatie te vinden en mn Da zei dat de symptomen niet helemaal overeen kwamen.
rimplelige huid duid meestal toch op uitdroging. Dit kan ook de schilfers verklaren, omdat de huid uitdroogt gaat hij schilverven .De vochtplekken zou ik echt niet weten. Heb je al bloedonderzoek laten doen> evt nierfunctie getest?
Ik longeer hem met de pessoa, iedere kant n 7 min. Normaal duurde het lang eer ik hem dan erdoor heen heb. Nu loopt hij direct met heel veel afdruk en verend. Op de wedstrijd rij ik hem alleen diep zodat hij goed los en ontspannen is. 5 min. van te voren zet ik hem in zijn houding, en heel raar maar dan loopt hij in de proef heel spectaculair met enorm veel afdruk en veer. Ook zijn wissels zijn heel ontspannen en goed doorgesprongen. Hij loopt veel beter dan eerst in het rijden, en eerst liet hij me in de proef vaak wat zitten, nu doet hij nog meer zijn best, iedereen staat van hem te kijken. Eerst had ik altijd rond de 190 punten nu heb ik al 5x rond de 220 punten gehad, we lachen er al mee dat ik moet stoppen met rijden en blijven longeren.
hhhmmmm vreemd. heb je hem toevalllig op die plekken met vliegenspary ingespoten? Die van mij krijg nl schilfers van vliegenspray, ziet er heel raar uit, dus spray ik maar niet meer.
Het zou nl een hele heftige allergische reactie kunnen zijn, ook omdat de rimpels en schilfers nu precies op de plekken zitten waar eerst de zweetplekken zaten.
wat grappig van dat longeren misschien wel ook iets voor die van mij....
Vliegenspray ben ik ook al mee gestopt, maar op zijn ribben heeft hij de meeste rimpels en daar spuit ik nooit want daar ligt het chabrak en die heb ik allemaal al gewassen met anti-allergisch wasmiddel
Eerst was hij altijd wat gespannen en overijverig en kon niet wachten en reageerde te heftig op mijn hulpen en soms had hij gewoon geen zin, nu is hij heerlijk ontspannen reageert precies zoals ik wil en doet enorm zijn best voor me terwijl hij goed te controleren blijft ook in de omgang is hij veel knuffeliger en relaxter, denk dat hij door het rijden en trainen toch last had van stress wat nu door het vele longeren allemaal van hem af is gevallen en daardoor ook veel relaxter is op wedstrijd en het nu ook echt leuk vind om te laten zien wat hij kan.
by the way die van mij is ook mega gestrest op wedstrijden wil niet normaal stappen en stilstaan. Andere oefiningen gaan wel goed, maarja dan hoeft ie ook niet rustig te zijn. Ook overgangen van bv stap/halt naar galop zijn echt overdreven. Longeerde jij hem elke keer met pessoa?
Wat jij beschrijft heb ik eens aan de hand gehad met een paard die uren vastgelegen had in zijn stal. Het vel kwam er na een week of 2 af en er zat weer nieuw onder. Daar het lange liggen op een zij was het vel als het waren gaan blaren.
Kan dit HERDA zijn. Ik weet dat dit een huidaandoening is die bij o.a. Quarters uit de Poco Bueno lijn kan voorkomen. Het beeld wat jij omschrijft heb ik wel eens op een foto bij een artikel over Herda gezien. Even googelen! Succes
maar er zijn schilfers gekomen op de plaatsen waar hij zweet
vind het ook heel raar! mijn paard heeft het ook.. alleen bij de singel. allemaal schilfertjes.. als ik er met de ros overeen ga en ik doe hem schoonmaken (op de muur kloppen) dan zie ik ze allemaal naar beneden vallen.. ook zitten ze op mijn singel!
De da denkt meer aan reactie op de warmte en het zweten, en dat de huid het niet meer verwerkt krijgt en laat maar zeggen uitdroogt, oud vel bij mensen en dieren verliest ook zn rekbaarheid en gaat ook schilferen doordat de huid niet meer genoeg voedingstoffen heeft/kan vasthouden. Op zn advies hem ik hem om de dag gewassen met shampoo tegen schilfers is te krijgen bij de apotheek. En ik hem ook nog gewassen met imaverol gemengd met sinitus olie, en dat helpt enorm, je hebt wel een vettig paard maar zo voorkom en help je de huid te herstellen vd uitdroging door het zoute zweet, daarna smeer ik de plekken in met de nieuwe huidolie van Leovet waarmee ze adverteren, na 4 weken van verergeren en verergeren gaat zn huid nu met sprongen vooruit. Er komen zelfs al haren terug op zn rug, en na de wedstrijd heeft zn huid goed gehouden, deze week loopt hij nog aan de longe en hopelijk is hij volgende week genoeg hersteld zodat ik terug kan gaan trainen. Door de prednison tabletten zijn ook zn vochtplekken verdwenen.