Hoe het beste weer opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Hoe het beste weer opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 21:16

Ik heb sinds kort een verzorgpaardje gevonden. deze is van de dierenbescherming overgekocht door een vrouw. Deze vrouw heeft ze al behoorlijk opgeknapt en de paardjes zijn behoorlijk bijgekomen van wat ze allemaal hebben mee gemaakt. Het gaat om 2 shetlanders en 1 new forest pony. Het new forest ponytje heeft al een nieuw tehuis gevonden en gaat daar waarschijnlijk over 2 maanden of 1 maand heen.

Aan mij is gevraagd of ik zijn conditie weer een beetje op kan bouwen, Ik heb zo het vermoede dat hij in elk geval anderhalf jaar niet heeft gelopen maar alleen in de wei heeft gestaan. Ik dacht zelf aan elke dag 5 minuten stappen. Maar kan ik dat beter gewoon aan de hand langs de weg doen of aan de longeerlijn. Kortom wat is het beste schema om dit paardje weer wat spieren te geven. Ik ga er zoiezo niet op rijden wnat ik heb het idee dat ik daarvoor te lang ben. maar dan nog lijkt me dat geen goed idee omdat hij nu toch te weinig spier heeft om mij te kunnen dragen.

Ik ben benieuwd ik ga zoiezo eerste 2 weken alleen goed poetsen en wei opruimen voeren en ga zo maar door. Dan is hij in elk geval aan mij gewend. (dit paardje is al verkeers mak en zadel mak en heeft Z gelopen) ik had zoiets ja dat is leuk maar zoals het er nu uit ziet doen we dat nog maar even niet he Tong uitsteken . ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben..

alvast bedankt lisette.

Mrietjesueel

Re: Hoe het beste weer opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:57

Als je alle tijd hebt: twee weken stappen, opbouwen tot een uur. Wel flink DOORstappen, anders heeft dat geen nut. Draven uitproberen hoe lang hij het volhoudt (tot hij staat te pompen, wil je conditie opbouwen zul je hem regelmatig MOE moeten maken...), van daaruit opbouwen. Intervaltraining werkt goed: werkperiode tot hij ECHT moe is, daarna rust totdat zijn hartslag bijna op normaal rustniveau is. Met hartslag werken is beetje moeilijk zonder hartslagmeter, maar op de gok gaat ook. Als hij weer op adem is, begin je met een volgende werkfase. Ik doe er meestal drie achter elkaar, de werkfases kun je in de loop van de tijd uitbouwen.

Als je een paard ECHT op conditie wil hebben, ben je wel een maandje of wat bezig. Ben iig niet te bang dat je hem overvraagt, zoals ik al zei: wil je conditie trainen, zal ie toch ooit moe moeten zijn, zodat zijn lichaam zich gaat aanpassen. En the thing met intervaltraining is het zo te doen dat het lichaam steeds een beetje (op korte termijn herstelbaar, dus) overbelast wordt. Het lichaam hardt zich daartegen.

Op internet zijn veel dingen te vinden over conditietraining, voor mensen geldt nagenoeg hetzelfde als voor paarden. Ga daar wat lezen en verdiep je er een beetje in voordat je begint!

Succes!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 22:22

Dat ben ik zeker van plan. ik ga ook nog even extra na vragen hoeveel tijd ik heb voordat hij weg gaat. ik zelf heb alle tijd om hem elke dag te doen. Ik zal even verder kijken op internet. maar ik kan dus gewoon de eerste keer meteen al draven?

en kan ik het beste longeren of stappen op de harde weg

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:13

Van veel stappen krijgt je paard conditie, is mij verteld door de DA die Hetja voorheen behandelde, stappen, stappen en nog meer stappen, aan de longeer lijn, onder de man, aan de hand, maakt niet uit, afgewisseld met een paar minuten draven en zo het draven steeds meer opbouwen. Bij Hetja moest ik, voor de spieropbouw, in het begin ook veel galop doen, liefst vanuit stap naar galop, omdat galop voor een paard een makkelijkere gang is dan draf en zo de spieren goed los werkte.

Heel veel plezier en succes met de ponies!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:50

Dankje Hetja, ik ga zoiezo beginnen met veel stappen en dan zal ik zien hoe het gaat. met dit warme weer zal ik in elk geval nog rustiger aan moeten doen. maar ik heb alle tijd dus misschien savonds of vroeg in de ochtend als het nog wat koeler is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:54

meeleespost, kan de tips goed gebruiken Lachen

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:12

zoals al eerder geschreven: veel stappen!!! Dit helpt echt om het uithoudingsvermogen te vergroten!

Heb laatst op internet voorbeelden van trainingsschema's gezien voor allerlei gevallen. Zal even op zoek gaan naar de link.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 20:35

Heel erg bedankt allemaal Lachen . ik heb vandaag voor het eerst gestapt maar dit was meer om even aan mij te wennen ik ga elke dag stappen en misschien dat ik 2 keer per dag red moet ik even gaan kijken... ik hoorde dat stappen op de weg het beste was? ik hoop dat dat het geval is want ik heb namelijk ongeveer 5 minuten op de weg gelopen en we hebbben flink door gestapt Lachen .

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 21:47

verder geen tips meer? of links van sites ik kon namelijk niks vinden

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 08:19

niemand?

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:31

ik heb bij mijn pony ook condtie op moet ne bouwen en ik heb dat gedaan met de eerste week kwartiertje rijden of longeren en dat uitbreiden tot een half uur, dan 3 kwartier, dan een uur en na een paar weken kon ze alweer 2 ½ uur per dag lopen Lachen