blauwalg in sloot giftig voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

blauwalg in sloot giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 16:46

Geen idee of er blauwalg in de sloot voorkomt, maar stel....is het giftig voor paarden? Er is vers drinkwater, dit zit in grote tonnen, maar wat is er leuker dan deze in de sloot te gooien en dan uit de sloot te gaan drinken. Of, wanneer je de tonnen staat te vullen, je eens aan te kijken en vervolgens op je gemakje uit de sloot te gaan drinken....
Nu hoor ik overal alarmerende berichten over blauwalg en je snapt het al.....kan dit voor paarden kwaad? Ik weet dat bijvoorbeeld de ziekte van Weil (die voor mensen, honden en katten dodelijk kan zijn) op paarden geen enkele invloed heeft, maar of dat met blauwalg zo is...
Wie weet dit?

Yorghos

Re: blauwalg in sloot giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:38

Volgens mij is blauwalg gevaarlijk voor mens en dier. Of dat ook specifiek voor paarden geldt, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Vogels, honden en katten kunnen er wel aan sterven hoorde ik op het nieuws.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:16

Nou toevallig zat ik hier vanmiddag over na te denken.. We hebben wel voldoende water staan maar soms zijn ze gewoon te beroerd om even naar de drinkbak te lopen en drinken dus gewoon uit de sloot! Ik vind het ook best eng.. Wat doen we hieraan?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:17

Hier ben ik ook benieuwd naar, omdat mijn paard uit de sloot drinkt.
Ik heb het nog niet in de sloot gezien (gelukkig).

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:18

SpikyBlue schreef:
Nou toevallig zat ik hier vanmiddag over na te denken.. We hebben wel voldoende water staan maar soms zijn ze gewoon te beroerd om even naar de drinkbak te lopen en drinken dus gewoon uit de sloot! Ik vind het ook best eng.. Wat doen we hieraan?

Afzetten met een draadje?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:11

Ja das natuurlijk een goeie.. Bloos wel een lang draadje dan heheh ik ga het morgenochtend gelijk overleggen!!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 17:10

Wanneer je paard aan de diarree raakt kan het een teken van blauwalg zijn...dus goed opletten in de wei! Ben gisteren gelijk informatie gaan inwinnen. Stromend water kan niet zoveel kwaad.
Waar op te letten:
- van dat ondoorzichtige groene water
- stank
- eventueel schuim met een blauwige gloed
Als je paard er gewoon goed uitziet is er niets aan de hand, en als de sloot helder is, hoef je je (als het goed is) geen zorgen te maken!!

Een draadje vind ik een beetje eng, volgens mij gaat ie toch met alle geweld proberen uit de sloot te drinken en ik moet er niet aan denken dat ie vast komt te zitten!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:45

Eventueel stroom op een draadje zetten, ik denk niet dat ze zo iets zullen proberen om opzij te duwen om te drinken ofzo.
Volgens mij stroomt mijn sloot goed door, ik zou vanavond nog eens extra kijken.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:31

Ja ik las ook dat het giftig is voor paarden, maar niet alleen voor paarden gewoon voor zowel mens al dier.
Gewoon goed in de gaten houden, ik hoop maar dat het een keer hard regent snachts zou wel goed zijn want dan stromen de sloten weer wat door. En verdwijnt het blauwalg hopelijk!

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:05

bij ons is precies hetzelfde probleem paarden hebben niet altijd in om naar de waterton te lopen dus bij ons is het afgezet met draad.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 03:10

Onze paarden kunnen gelukkig niet uit de sloot drinken en hebben een bad in het land staan die wij elke dag vullen met kraanwater. Heel snel is dit water ook bruin/groenig, dus om de dag maken we het bad nu schoon (met dit warme weer) en vullen m weer met vers water Ja

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 19:48

Hahaha, je wilt het niet geloven, ze kunnen nu niet meer bij de sloot, doordat er nu een draadje voor staat, en nu blijft de ton wel keurig op z'n plek staan. Alsof ze het weten...nee sterker nog, ze weten het: als we nu de ton omgooien hebben we geen water. Zou je ze niet!! Haha!