Paard stikt bijna na eten kuilgras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daf

Paard stikt bijna na eten kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 12:45

Ongeveer 2 weken geleden is mijn (lease) paardje Kyra bijna gestikt in een prop kuilgras (althans zo leek het...). Ik wou haar rijden en had haar vast staan. Zij nam net een hap en ik spoot vliegenspray. Daar schrok zij zo van en er schoot een prop kuil verkeerd (daar ging ik vanuit). Ze heeft een 5 minuten staan opgeven (paarden kunnen niet overgeven, maar de geluiden en beweging van de slokdarm deden het wel doen lijken) en er kwam dik slijm uit haar mond en neus. Ze was ook erg benauwd. Na een kwartier was ze ineens weer alert, dronk wat en at zelfs wat oud kuil uit de paddock (vergeten weg te halen). Ik heb maar niet meer gereden die dag.

Ze staat nu dag en nacht in het land en heeft tussendoor geen kuil meer gehad.

Afgelopen zaterdag is er kuil in het land gezet ivm te weinig gras en toen Kyra d'r eerste hap weer nam gebeurde hetzelfde. We hebben haar gelijk uit het land gehaald en d'r slokdarm gemasseerd. Ook weer erg benauwd, slijm, etc. Ze heeft de nacht op de paddock gestaan en zondag en maandag apart op het land zonder kuil. In de paddock heeft ze wel weer wat oud kuil gegeten en weer niets aan de hand.

Nu staat ze sinds gisteravond weer bij de rest en het kuil en er is niets aan de hand...??

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?? Vind het nl toch best wel een beetje eng. Ze is (nog maar) 18 jaar en wil d'r graag nog even bij mij houden, maar als ze zo'n reactie geeft is het net of ze elk moment kan wegvallen.

We hebben wel afgesproken dat als het weer gebeurd de DA wordt gebeld.

Marigold

Re: Paard stikt bijna na eten kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:49

nou, ik zou haar dan nu niet weer bij kuil laten, en al helemaal niet zonder direct toezicht!
misschien dat ze niet meer goed kan kauwen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:51

Of ze at te gulzig...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:53

ja en hoe dan ook het kan dus zo weer gebeuren ik zou het echt niet aandurven om haar weer bij kuil te zetten want jullie hebben al twee keer veel geluk gehad, ze kon er ook echt in stikken hoor!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:43

Dit lijkt me een slokdarmverstopping. Dat betekent dat er een prop voer in de slokdarm blijft hangen.
Dit kan verschillende oorzaken hebben: gulzig eten, slecht kauwen, haken op de kiezen, etc. Maar blijkbaar was het de eerste keer omdat ze schrok.
Soms is het nodig om de veearts erbij te halen. Die zal dan een maagsonde inbrengen om de verstopping op te lossen.
Ik zou de pony voorlopig geen kuilvoer meer geven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:45

het gebeurde twee keer he, dus ik denk aan de kiezen, en hoop echt dat die pony nu geen kuil heeft.
(sorry dat ik me op dit topc lijk vast te bijten staat bij mijn berichten vandaar)

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:32

Zou indedaad snel tanden en kiezen laten nakijken want als dat de oorzaak is kan het ook met ander voer gebeuren.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:34

het kan ook een alergische reactie zijn op kuilgras..
het paard van kenissen van mij is ook alergiesch voor een bepaald soort gras-hooi..

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:34

Het zou kunnen zijn dat het aan de tanden ligt dus laat er even naar kijken.

Atz e altijd al kuilgras? anders kan het ook dat ze er een alergische reacties door krijgt.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:50

Mijn pony heeft dat ook een paar keer gehad. Gewoonweg omdat ze te gulzig at...niet genoeg erop kauwde en het dus halverwege bleef hangen. hebben het opgelost door maar hele kleine beetjes per keer te geven

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 03:14

Paarden schijnen nu minder speeksel aan te maken en daardoor kunnen slokdarmverstoppingen ontstaan.. dit gebeurt vaker bij paarden die een tijd in het land hebben gestaan en ineens weer ander ruwvoer krijgen (kuil of hooi). Dit is vorig jaar en dit jaar bij ons op stal ook een aantal keer voorgekomen... Probeer je paard er niet van te laten eten en mocht het weer voorkomen: niet te lang wachten met een VA bellen en goed de mond spoelen door er een tuinslang in te hangen Ja

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 12:12

Echt heel vreemd, want ze staat nu weer op het land en eet normaal het kuil op, geen enkele reactie (2 dgn niet) en heb haar gister weer voor het eerst gereden en ze loopt echt super.

We hebben haar tanden en kiezen onlangs nog na laten kijken en dat zag er allemaal prima uit, dus idd misschien te gulzig gegeten en de 1e x een reactie nav het schrikken.

We houden het in ieder geval goed in de gaten en mocht het nog een keer gebeuren dan wordt gelijk de VA gebeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:25

Is een kortdurende slokdarmverstopping. Mijn paard heeft dat ook al twee keer gehad met kuilgras. Komt door te gulzig eten, te fijne hooi/ kuil eventueel slecht kunnen kauwen.
Wat je het beste kan doen is inderdaad de slokdarm maseren en met water spoelen m.b.v een tuinslang (tip van mijn dierenarts) .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:23

Mijn Da zegt alleen maar masseren van de slokdarm. Niks geen water geven of spoelen. Als ie zich verslikt kan het in de luchtpijp komen met alle gevolgen van dien.

Mijnes heeft het 2 x gehad en bij bijde keren was de DA nodig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:53

Nooi zelf knoeien met een tuinslang !!!
Dit kan vervuiling in de longen opleveren met alle gevolgen van dien. Het is echt levensgevaarlijk om zelf tedoen. Alsjeblieft hier geen kosten op besparen maar meteen de DA bellen.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:18

Idd nooit zelf gaan prutsen en al helemaal niet met een tuinslang/water of wat dan ook gewoon de da bellen als je er zelf niet meer uit komt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:09

Juntos had het pas ook. Na het rijden op stal gezet en daar bleek al kuil in te liggen. Even later hoorde ik een hoop geproest en toen stond hij daar met een dikke nek. Ook liet hij zich tegen de deur vallen en ging liggen rollen. Direct de dierenarts gebeld omdat ik weet dat het regelmatig slecht afloopt. We moesten ondertussen met hem rond stappen zodat hij zich niet kon bezeren. Nu is hij nog hengst en meestal aan het halster stierlijk vervelend maar nu liep hij als een lammetje mee. Gelukkig was de prop erdoor toen de dierenarts kwam. Als dat niet gebeurt was dan had hij hem proberen door te prikken en daarna antibiotica gegeven. Maar was nu gelukkig niet nodig. Maar ook de dierenarts vond niet dat hij voor niets kwam, was ook blij dat het spontaan weg ging.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:39

die van mij had dit met stro, staat ook op het land, volgens de veearts zijn ze wat gulziger door de wei, hij heeft ook de kiezen gevijld zodat ze weer goed kan kouwen, nu gaat het goed...