Ongeveer 2 weken geleden is mijn (lease) paardje Kyra bijna gestikt in een prop kuilgras (althans zo leek het...). Ik wou haar rijden en had haar vast staan. Zij nam net een hap en ik spoot vliegenspray. Daar schrok zij zo van en er schoot een prop kuil verkeerd (daar ging ik vanuit). Ze heeft een 5 minuten staan opgeven (paarden kunnen niet overgeven, maar de geluiden en beweging van de slokdarm deden het wel doen lijken) en er kwam dik slijm uit haar mond en neus. Ze was ook erg benauwd. Na een kwartier was ze ineens weer alert, dronk wat en at zelfs wat oud kuil uit de paddock (vergeten weg te halen). Ik heb maar niet meer gereden die dag.
Ze staat nu dag en nacht in het land en heeft tussendoor geen kuil meer gehad.
Afgelopen zaterdag is er kuil in het land gezet ivm te weinig gras en toen Kyra d'r eerste hap weer nam gebeurde hetzelfde. We hebben haar gelijk uit het land gehaald en d'r slokdarm gemasseerd. Ook weer erg benauwd, slijm, etc. Ze heeft de nacht op de paddock gestaan en zondag en maandag apart op het land zonder kuil. In de paddock heeft ze wel weer wat oud kuil gegeten en weer niets aan de hand.
Nu staat ze sinds gisteravond weer bij de rest en het kuil en er is niets aan de hand...??
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?? Vind het nl toch best wel een beetje eng. Ze is (nog maar) 18 jaar en wil d'r graag nog even bij mij houden, maar als ze zo'n reactie geeft is het net of ze elk moment kan wegvallen.
We hebben wel afgesproken dat als het weer gebeurd de DA wordt gebeld.