Wie weet wat dit kan zijn? (harde bult op pijpbeen (foto's))

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Wie weet wat dit kan zijn? (harde bult op pijpbeen (foto's))

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 23:52

hallo, nou de titel zegt al waar het om gaat. ik plaats deze foto's voor een stalgenootje, haar bijrijdpaard heeft al een poosje een flinke harde bult op het pijpbeen zitten. de bult is hard, en het lijkt mij dat ie vastzit aan het bot van de pijp, hij zit niet 'los' zoals bijv. een knieschijf bij mensen.
ik denk dat het een schiefel zou kunnen zijn (botwoekering door bijv. een stoot op trap van een ander paard oid), of een harde gal, maar die zitten toch meestal op de gewrichten? weet iemand van jullie het misschien? alle suggesties zijn welkom, dan kunnen ze het ook aan de DA voorleggen wanneer die komt. hier de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bedankt voor het bekijken, en nogmaals, alle tips en suggesties zijn welkom!

orsini

Re: Wie weet wat dit kan zijn? (harde bult op pijpbeen (foto's))

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:06

ziet er uit als een schiefel. Dit komt door aantikken waardoor en een reactie van het bot ontstaat en er een soort botwoekering komt te zitten. Zo te zien zit het op een plek waar ze er geen last van zal krijgen, maar je kan het wel afspuiten met koud water enkele keren per dag om de zwelling te verminderen. Schiefels gaan nooit meer helemaal weg, maar zijn meestal puur een schoonheidsfoutje.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:07

je kan ook even kijken in mijn (medisch) topic: schiefel op been wat te doen? daar staat nog wat info

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 11:56

zie je wel! dat dacht ik dus ook al. ik zal even tegen mijn stalgenootjes zeggen dat ze de DA er even naar laten kijken, tenslotte weet je maar nooit, het kan ook iets ergers zijn natuurlijk... (tja ik ben erg voorzichtig met die dingen, liever tien keer de DA laten komen voor niks, dan één keer te laat) maar goed, ik zal even in dat andere topic kijken, bedankt!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:09

Volgens mij een rasechte schiefel.

Als ie er geen last van heeft dan is er niets aan de hand, maar het is wel een signaal natuurlijk.
Dierenarts bijhalen heeft in dit geval geen nut. De schiefel zit er al, daar kan geen DA meer wat aan doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:40

Zo op de foto's te zien zou ik ook gaan voor de schiefel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 16:35

Venetia schreef:
Volgens mij een rasechte schiefel.

Als ie er geen last van heeft dan is er niets aan de hand, maar het is wel een signaal natuurlijk.
Dierenarts bijhalen heeft in dit geval geen nut. De schiefel zit er al, daar kan geen DA meer wat aan doen.

ja maar hoe weet je zéker dat het een schiefel is? ik weet wat een schiefel is op zich, maar ik zie dit nu voor het eerst. ik zou het persoonlijk fijner vinden als de DA een bevestiging kan geven, of in ieder geval kan zeggen wat het wel of niet is. maar goed, het is niet mijn paardje natuurlijk, maar ik zal de eigenaren even vertellen wat hier gezegd is...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:28

Ja ok, dat snap ik wel. Zeker als je er geen ervaring mee hebt wil je gerust gesteld worden.
Maar mijn ervaring is dat de DA geen toegevoegde waarde is in dit geval, vaak moet je de schiefel aanwijzen en ook nog je vermoeden vertellen, anders moet er eerst lang nagedacht worden ook. En de DA ziet op stal niet meer dan jijzelf.
Als je iets zelf al weet dan heb ik daar geen DA voor nodig. Geld bespaar ik dan liever. Dan kun je als er een keer echt wat is dat geld gebruiken om naar een goede kliniek te gaan, waar ze de goede diagnose kunnen stellen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:13

die van mij heeft ook zon bult ....dat is het resultaat van een gebroken griffelbeen....

en dat is een vervelende breuk...die van mij is op de foto geweest en na 8 weken was het mooi geheeld..

paard moest wel op rust, maar die van mij stond al op rust, die stond nl met haar veulen in de wei...en dan rijd ik niet...

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:17

Denk ook een schiefel, mijn paard heeft het ook al een aantal jaar en heeft er geen last van.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:46

het is een schiefel

mirginoJarig

Re: Wie weet wat dit kan zijn? (harde bult op pijpbeen (foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:53

dat is een schieffel Haha!

mijn pony heeft er 4 van Huilen het ontsiert en met beschermers wat lastig maar verder heeft ze er geen last van.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 23:00

weten jullie dat zeker? het is nl ook mijn eerste vermoeden, maar ik heb het nog nooit eerder irl gezien, dus vandaar dat ik niet zomaar een conclusie wil trekken. het paardje heeft er verder geen last van, de bijrijdster had het gezien, maar verder is er niks raars aan, het wordt volgens mij ook niet groter ofzo, dus ik denk dan dat het inderdaad een schiefel is. de DA is dan dus zeker weten niet nodig?

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:17

als je het liever van een DA hoort dan van een vreemde hier op bokt,dan moet je bellen!

maar ik ben alleen met haar 2 de schieffel naar de DA geweest voor foto`s,deze was zo groot en het bleek toen ook dat haar griffelbeen op div plaatsen gebroken geweest was
maar omdat ze hoog drachtig was konden er niet eerder foto`s gemaakt worden.
en in de 2 mnd dat ik moest wachten is het weer aan elkaar vastgegroeit en zie je nu alleen de bult zitten.
met de laatste schieffel hoog aan de binnenkant [zelfde plek als bij jouw paard] heb ik de DA niet eens gebeld
ik ben gaan koelen en had nog klei en gel van de vorige x over.
de DA kan er niets meer aan veranderen,ik zou alleen bellen als de pony kreupel loopt Knipoog

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:37

mirgino: ik ( bijrijdster van het paard ) ben wel blij dat iedereen denkt dat het een schiefel is. dat helpt wel bij de ernstige gedachten, wat het zou kunnen zijn. BEDANKT IEDEREEN!!!!. maar ik las net in je berichtje dat je d`r klei en gel op deed??? dat moet je toch neem ik aan eerst van de DA hebben gehad toch?. is het dan toch niet verstandig om dan toch te bellen?. het is niet mijn eigen paard, dus ik ben extra voorzichtig. ( ben altijd bang dat het door mij komt dat ze die bult nu heeft ) het is me voor een paar weken geleden opgevallen dat ze een bult had op haar pijpbeen. ik dacht eerst nl dat het door een beest kwam, en dat ze misschien gestoken zou zijn. maar hij zit er nog!! dus heb ik renee ( merrieveulen hier op bokt ) gevraagt wat het zou kunnen zijn. vandaar dit topic

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 23:46

zaya schreef:
mirgino: ik ( bijrijdster van het paard ) ben wel blij dat iedereen denkt dat het een schiefel is. dat helpt wel bij de ernstige gedachten, wat het zou kunnen zijn. BEDANKT IEDEREEN!!!!. maar ik las net in je berichtje dat je d`r klei en gel op deed??? dat moet je toch neem ik aan eerst van de DA hebben gehad toch?. is het dan toch niet verstandig om dan toch te bellen?. het is niet mijn eigen paard, dus ik ben extra voorzichtig. ( ben altijd bang dat het door mij komt dat ze die bult nu heeft ) het is me voor een paar weken geleden opgevallen dat ze een bult had op haar pijpbeen. ik dacht eerst nl dat het door een beest kwam, en dat ze misschien gestoken zou zijn. maar hij zit er nog!! dus heb ik renee ( merrieveulen hier op bokt ) gevraagt wat het zou kunnen zijn. vandaar dit topic

ha jij ook hier! gelukkig zal het dus niks ernstigs zijn, al lijkt het me wel verstandig om het even met de eigenaren te bespreken, misschien willen zij er wel liever een DA naar laten kijken. maar ik denk wel dat onze medebokkers gelijk hebben, dat zolang het niet pijnlijk is (aangezien we er nu gewoon op kunnen drukken en ze niet kreupel is) het laten komen van een DA niet nodig is...

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:45

je moet de klei er de eerste dagen opdoen om het vocht eruit te trekken.
en ik had de klei nog over van die x dat haar griffelbeen gebroken was geweest.

ik zal een foto proberen te sturen via pb.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 22:44

mirgino schreef:
je moet de klei er de eerste dagen opdoen om het vocht eruit te trekken.
en ik had de klei nog over van die x dat haar griffelbeen gebroken was geweest.

ik zal een foto proberen te sturen via pb.

ik heb niet het idee dat er vocht in zit. het been is hard en droog, op de bult na precies zoals het hoort te zijn. ze heeft het ook al langer zei de bijrijdster, dus ik denk niet dat dat in dit stadium nog zin heeft...