o-benen en bodemnauwe stand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monicees

o-benen en bodemnauwe stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 19:48

Hallo, weet niet of het hier goed staat maar denk het wel..

ik ga bij een paardje kijken wat te koop staat, alleen heeft ze lichte o-benen (voor) in ieder geval. En een nauwe bodemstand, er past dus geen hoefbreedte tussen de beide voorhoeven in, wat bij een 'normale stand' wel hoort te kunnen.

Is dit nadelig voor het paard? de gewrichten/pezen.
Kunnen ze er kreupel van gaan lopen? (of bestaat er speciaal hoefbeslag)?
of hebben ze er nauwelijks last van?

Is het sowieso slim om een paard te kopen met een hoefstand afwijking?

alvast dankjulliewel, Clown

SpikyBlue

Re: o-benen en bodemnauwe stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:02

Hee monicees,
over het algemeen is het niet zo slim om een paard met een afwijkende beenstand te kopen. Deze stand heet bodemnauw. Als een paard een afwijkende beenstand heeft, belast hij zijn gewrichten op een verkeerde manier. Zulke paarden slijten hun hoeven vaak ook scheef af, en strijken vaak. Het ligt er natuurlijk aan hoe erg het is, misschien kan je er een foto bijdoen? En wat wil je met het paard gaan doen? Gewoon recreatief wat rijden of ben je meer van plan? Maar als ik het zo hoor, dat zijn voorhoeven bijna geen ruimte ertussen hebben, zou ik het eerlijk gezegd niet doen.. Succes OK dan!

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 20:20

ik heb het net even nagevraagd, ze heeft geen o-benen, en de bodemnauwheid bleek ook wel mee te vallen. (had alleen een onduidelijke foto gezien en daar leek het erger op dan het is)
wel heeft ze toch de neiging om haar hoeven een beetje naar binnen te draaien doordat haar binnen kwartieren harder groeien dan de buiten kwartieren, volgens de eigenaar ondervind je hier met goed onderhoud geen problemen aan Clown

pff wat nu, eerlijk gezegd ben ik toch wat huiverig voor dit soort zaken

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:01

Probeer haar anders ook even te laten keuren als er een smid bij is (op visdonk lopen altijd bijvoorbeeld de nassau's op dinsdag en donderdag) of dat je haar op proef hebt en het even navraagt.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:17

Ja inderdaad vraag advies aan iemand die er ECHT verstand van heeft voordat je haar koopt!