Hoesten !?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soniador

Hoesten !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 18:29

Ik heb mijn paard net 3 maanden.
Twee weken later na dat ik ze gekocht heb begon ze te hoesten.
Eerst hoeste ze niet erg maar na een tijdje als ze hoeste kwamen er allemaal slijmen uit haar mond.
Hebben we de dierenarts laten komen en bleek dat ze een verkoudheid had opgelopen.
We hebben haar dan een weekje een poeder moeten geven en het rustig aan moeten doen bij het rijden.
ongeveer 2 weekjes later hoeste ze niet meer.
Later begon ze weer te hoesten.
Maar ze hoeste niet erg,een klein kuchje eigenlijk maar.
Van vandaag is ze ineens erger beginnen hoesten,er komen weer allemaal slijmen uit haar mond.
Ze heeft eigenlijk nooit echt gestopt met hoesten.Toen we ze kochten was hier niets van te merken.
Ik was me nu aan het afvragen of het ook van het stof zou zijn.Misschien dat ze er allergisch voor is.
Ik heb haar hooi al nat gemaakt omdat er een beetje stof in zit.
Maar het zou me verbazen moest het aan het stof hangen,er kunnen dan toch geen slijmen uit haar mond komen.
Moest mijn paard allergisch zijn zou je het ook horen aan de ademhaling.Maar ik heb nooit iets gehoort.
Zijn neus is ook heel erg vuil.Maar alleen maar aan de rechter kant.Het is echt bizar.
De laatste tijd begin ik me echt wel ongerust te maken.

amarjet

Re: Hoesten !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:14

Mij paard heb ik nu een half jaar en vanaf 2 weken toen ik hem had begon hij ook met hoesten. Na twee weken leek het weg te gaan maar het kwam weer terug en werd erger. Toen is de dierenarts geweest hij heeft een antibioticum gehad, slijmoplossers en ventipulmin. Toen leek het beter te gaan ben weer gan rijden en na twee weken was het weer mis. Toen ben ik naar utrecht geweest en daar bleek dat zijn luchtwegen vol zaten met pus, hij kreeg weer ventipulmin voor twee weken het ging toen weer een stuk beter. Maar hij bleef er toch nog licht in hangen dus ben ik afgelopen dinsdag weer met hem naar utrecht geweest en het was een stuk beter maar nog steeds niet weg. Uit de testen bleek wel dat hij niet dampig was (gelukkig). Nu heb ik voor drie weken pretnisolon. En het is dus al een half jaar later.
Dus ik zou het goed in de gaten houden en gewoon als je vermoed dat het echt niet goed zit gewoon vragen of de dierenarts je wilt door verwijzen naar een kliniek. Dan kunnen hun gewoon precies zien wat er van binnen in de longen zit. Als je paard er te lang mee loopt kan het chronisch worden. En dan is het einde zoek. Maar bij elk paard is dat weer verschillend in welk tempo hij chronisch kan worden de mijne heeft er toch ook een half jaar al last van maar is niet chronisch geworden.
Veel succes

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:58

http://www.staljongsma.nl/Dampigheid.php

Mijn pony is 4 weken geleden ook ineens gaan hoesten, eerst was het niet zo erg maar het werd steeds erger.
Dierenarts gekomen en volgens hem was het bronchitis, ik moest hem 2 weken zo'n siroop iets geven 2 maal per dag en zeker niet rijden. Na die 2 weken was het nog niet over en de dierenarts was weer gekomen. Hij zei dat het nog niet goed klonk in zijn longen en hij ademde nog zwaar, dus moest ik nog 1 week die medicijnen geven en ik mocht weer langzaam gaan rijden.
Afgelopen vrijdag was ik dus begonnen met weer rustig dressuur te rijden, nietmeer gehoest dus ik blij.
Zaterdag met rijden 1 x gehoest maar niet zo erg.
Zondag rust, en vandaag stapte ik 3 rondjes in de bak en begon ze weer heel erg te hoesten dat ik er bang van werd. Ik ben maar meteen afgestapt. Scheve mond
Toch maar weer dierenarts laten komen want het had al lang over moeten zijn, en ze hoestte vandaag weer net zo erg als in het begin.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 09:35

Ik heb gisteren de dierenarts gebeld en hij gaat deze avond langs komen.
Ik hoop dat ze niets ergs heeft.Maar volgens mij heeft ze dat wel.
Haar hoest klinkt echt niet goed.
Nu was ik haar gaan verzorgen vanmorgend en heb ik haar niet meer horen hoesten,ze had ook geen vuile neus meer.

Amarjet:jou verhaal heeft me een beetje bang gemaakt.Hoe gaat het nu met je paard ?
Mag je nu weer terug normaal rijden met je paard ?

amarjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:49

Soniador schreef:
Ik heb gisteren de dierenarts gebeld en hij gaat deze avond langs komen.
Ik hoop dat ze niets ergs heeft.Maar volgens mij heeft ze dat wel.
Haar hoest klinkt echt niet goed.
Nu was ik haar gaan verzorgen vanmorgend en heb ik haar niet meer horen hoesten,ze had ook geen vuile neus meer.

Amarjet:jou verhaal heeft me een beetje bang gemaakt.Hoe gaat het nu met je paard ?
Mag je nu weer terug normaal rijden met je paard ?

Ik ben blij dat het met je paard toch niet zo erg is. Het is niet de bedoeling om je bang te maken maar gewoon je te vertellen hoe het zou kunnen lopen. Ik rij gewoon op mijn paard en rij ook wedstrijden ik kan gewoon alles met hem doen. Succes!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:26

amarjet schreef:
Mij paard heb ik nu een half jaar en vanaf 2 weken toen ik hem had begon hij ook met hoesten. Na twee weken leek het weg te gaan maar het kwam weer terug en werd erger. Toen is de dierenarts geweest hij heeft een antibioticum gehad, slijmoplossers en ventipulmin. Toen leek het beter te gaan ben weer gan rijden en na twee weken was het weer mis. Toen ben ik naar utrecht geweest en daar bleek dat zijn luchtwegen vol zaten met pus, hij kreeg weer ventipulmin voor twee weken het ging toen weer een stuk beter. Maar hij bleef er toch nog licht in hangen dus ben ik afgelopen dinsdag weer met hem naar utrecht geweest en het was een stuk beter maar nog steeds niet weg. Uit de testen bleek wel dat hij niet dampig was (gelukkig). Nu heb ik voor drie weken pretnisolon. En het is dus al een half jaar later.
Dus ik zou het goed in de gaten houden en gewoon als je vermoed dat het echt niet goed zit gewoon vragen of de dierenarts je wilt door verwijzen naar een kliniek. Dan kunnen hun gewoon precies zien wat er van binnen in de longen zit. Als je paard er te lang mee loopt kan het chronisch worden. En dan is het einde zoek. Maar bij elk paard is dat weer verschillend in welk tempo hij chronisch kan worden de mijne heeft er toch ook een half jaar al last van maar is niet chronisch geworden.
Veel succes

Utrecht is wel goed heh...? Mijn pony heeft erook twee weken gestaan ze is erg goed geholpen daar....zij hoeste ook al heel wat jaartjes was ook chronisch geworden...maar van al die troep die ze van mn veearts heeft gekregen is al het slijm vast gaan zitten om der strotteklep en was ze bijna gestikt....direct naat utrecht gegaan en daar hebben der ze gelijk de volgende dag gelaserd......het gaat nu wel weer aardig maar ze zal altijd blijven hoesten.....en heeft ook stofallergie gekregen.....echt heel zielig.....

Voor alle mensen met hoestende paarden blijf niet te lang bij je eigen veearts meestal zijn die poedertjes etc geldtrekkerij.....en werkt het niet..(bij die van mij dan)hoesten ze langer dan 2 weken zou ik naar een anderkliniek gaan....ook je eigen da niet een brochoscopie laten doen...heeft die van mij ook gedaan....en die zei dat er een klein laagje slijm zat wat ze wel weg zou slikken.....nou niet dus...en nog geen week later bijna gestikt....dus ga naar een echte kliniek....je da kan je beschouwen als een huisarts voor jezelf.....en voor echte dingen ga je altijd naar het ziekenhuis....nou dat is hetzelfde bij je paard...

Kost misschien iets meer centjes maar dan weet je wat het is en kan je er gelijk wat aan doen....dan ben alsnog minder kwijt als dat je jarenlang de da terug moeten laten komen omdat ze weer hoest......succes

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:08

simpel als wat: een gezond paard hoest niet.
een paard kan een keer een strootje in z'n strot hebben en kuchen, maar hoesten is abnormaal.
niet mee doormodderen dus, maar een d.a. laten komen. tuurlijk zal het best iets sufs zijn, maar wat als het erg is? je wilt niet met een dampig paard blijven zitten, toch?
sterkte, duim voor je dat 't meevalt.

amarjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:24

Ik heb de uitslag van de longspoeling die ze bij mijn paard hebben gedaan. En daaruit blijkt dat hij een allergie heeft maar waarvoor dat weten ze niet?