Slapeloze nachten gezondheid pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Bisous

Slapeloze nachten gezondheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 14:00

Hallo mensen zit met een groot probleem Verdrietig
Het is wel een heel verhaal.... maar moet het even aan jullie kwijt

Een aantal jaar geleden heeft mijn pony een trap in de wei van een ander paard gehad wat tot een blijvende blessure in het rechterachterbeen leiden.
Er zit in dit been onderhuids een soort kalklijn wat de bloedsomloop belemmert (ik moet eerlijk zeggen dat ik de exacte diagnose niet meer uit mijn hoofd weet.)
Ik kon nog wel rijden als ik het simpel hield en niet te veel extreem kleine voltes reed aldus de dierenarts.
Er werd verzekerd dat mijn pony geen pijn zou hebben, maar bij iedere rare beweging of ongehoorzaamheid toch bang dat ze misschien pijn heeft.
Ook werd er geadviseerd om mijn pony achter op ijzers te zetten waardoor ze door het gewicht van de ijzers een soort therapie krijgt.
Deze blessure uit zich in het niet afmaken van de pas (onregelmatigheid) en als ik weer klaar was met rijden constant de rechterachterhoef op rust zetten.
Niet echt een fijn gevoel als ze zo met dat beentje staat, heb dan toch het gevoel dat ik haar pijn gedaan heb.

Jammer genoeg is er nog meer; Huilen

November 2005 is mijn pony uitgegeleden in de wei met als gevolg een gescheurde spier rechtsachter in de lies (ook alweer rechtsachter)...
Na 2 maanden revalidatie: 2 weken rust op stal, daarna anderhalve maand apart in een paddock en ik ben na controle van de dierenarts weer rustig gaan stappen.

2 maanden later heb ik de dierenarts nog een keer laten komen voor controle om er zeker van te zijn dat de spier weer helemaal goed was.

Ben toen rustig aan weer gaan rijden maar heb er steeds geen goed gevoel bij gehad,
Durf als het ware niet goed consequent te zijn, als ik iets vraag maar geen reactie krijg kom ik een keer hard in maar krijg steeds een schuld gevoel.
Probeer altijd zo goed mogelijk om mezelf te letten qua houding en handgebruik dat ik haar niet belemmer. Want realiseer me donders goed dat 9 van de 10 problemen bij de ruiter zelf liggen.

Tot overmaat van ramp heb ik 3 maanden geleden ook nog heel veel problemen met mijn zadel gehad. Het lag gewoon absoluut niet goed meer op mijn pony´s rug omdat de kussens ingezakt waren. Heb dit laten opvullen maar de verkeerde zadelmaker gekozen...
Deze had de kussens zo hard gemaakt, bovendien waren de kussens ook nog ongelijk zodat die in haar rug zouden steken.
Heb het zadel er toen ook niet opgelegt.
Heb toen een andere zadelmaker ingeschakelt deze is net zolang bezig geweest met vullen totdat het weer goed lag.

Door dit zadeldrama heb ik ook een tijdje niet intensief gereden en zoals jullie net gelezen hebben ging het daarvoor ook al slecht.

Na dat ik mijn zadel terug kreeg had ik nog steeds geen goed gevoel,
Steeds had en heb ik de gedachte dat mijn pony pijn heeft : Een vreselijk gevoel!
In de wei maar ook aan de longeerlijn bokt en springt ze er op los, Dan denk ik weer:
Dat doet een paard wat pijn heeft toch niet.....

Ben vorige week terug gekomen van vakantie, ben opbouwend wat gaan longeren maar merk gewoon aan haar dat er iets niet goed zit.
Als ik haar aan de longeerlijn heb dan kijkt ze ook overdreven naar buiten, kan dit zijn dat ze dit doet om iets te ontlasten.
Ze ziet er gezond uit maar maakt soms (dit is pas van de laatste tijd 3 weken) vooral als ik haar aan een touw leid een wat slome indruk. Andere zeggen weer Kim maak je niet druk dat slome komt door de warmte.

Het is heel hectisch allemaal, ik haal van alles in me hoofd bijvoorbeeld: heeft ze pijn aan haar achterbeen, heeft ze last van haar spier, of is het haar rug door dat zadel, of ligt het aan mijn eigen houding.
Ik zit er zoals jullie kunnen raden met een slecht zelfvertrouwen en onzeker op.
Ik weet dat mijn pony nooit meer een Z pony zal kunnen worden, dit hoeft ook helemaal niet..

Ik rijd geen wedstrijden maar wil wel groeien zover dit mogelijk is samen met mijn paardje...
Ik heb net de dierenarts gebeld die komt morgen haar van top tot teen onderzoeken
Misschien is het geld weggooien voor niks maar dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben.

Alvast bedankt voor het lezen, ik houd jullie op de hoogte

manonutjuh

Re: Slapeloze nachten gezondheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:18

pff, wat een ellende allemaal, maar misschien is een fysio o.i.d ook een idee, misschien zitten z'n spieren in z'n rug niet helemaal lekker. Succes ermee

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:37

Ik kan me wel een beetje voorstellen hoe je je voelt! Het gaat ook een beetje tussen je oren zitten als je paard al dit soort dingen meemaakt en je ziet ze dan vaak nog onregelmatig lopen ook al ziet niemand anders het! Heel herkenbaar! Volgens mij ben je gewoon heel goed bezig met je paardje en neem je geen enkel risico...maar je kan ook te voorzichtig zijn.Wacht even af wat de dierenarts zegt morgen en als die zegt het is goed ga er dan ook vanuit dat het goed is ( moeilijk ik weet het )Hou er ook rekening mee dat je de spieren en pezen weer soepel moet maken dus de eerste paar keer zal hij anders aanvoelen dan je gewend bent.Het slome van de laatste weken heeft natuurlijk ook te maken met het hete weer! Je zou ze hier eens moeten zien! Ze liggen de hele dag en zijn te lui om hun kont te keren! Laat even weten wat de dierenarts heeft gezegt!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:08

het is misschien een oplossing om de manier van belasten te veranderen. Zodat ze niet straks bijv. links achter te veel gaat belasten of dat ze straks wel last krijgt van haar rechterachterbeen. Je zou eens moeten kijken op www.hoefkatrol.com Het gaat er hierbij niet alleen om paarden met beengebreken, maar het helpt gewoon bij het goed verdelen van de massa. Of je zou mij even een pb moeten sturen

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 18:34

Bedankt voor jullie reacties

Het gaat inderdaad tussen je oren zitten...
Als ze bij wijze van spreken al wat raar met haar oren draait denk ik al dat er wat is (dit is wel heeeel extreem maar jullie snappen wel wat ik bedoel). Scheve mond

Ook mensen bij mij op stal maken me soms onzeker.
Natuurlijk niet bewust want deze mensen proberen allemaal te helpen maar de één zegt het valt wel mee en de andere zegt dat het zeer ernstig is. Het vervolg is dat ik mezelf nog meer druk maak.

Door al die ellende is ze natuurlijk ook flink verwent waardoor het consequente van mij er ook een beetje af is. Ze is een dominante merrie en misschien profiteert ze van mijn onzekerheid.
Maar in dit verhaal is er maar 1 stom klote woord : Misschien
Misschien heeft ze pijn, Misschien snapt ze mij niet, Misschien zijn het wel streken

Dus ik laat eerst morgen de dierenarts haar van top tot teen onderzoeken.
Als er niks uit komt zie ik wel weer verder....

Hou jullie op de hoogte xxxx

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 20:44

Hallo Mensen,

Vandaag is de Dierenarts geweest ...

Hij heeft haar van top tot teen nagezocht of hij iets kon vinden.
Hij constateerde dat mijn merrie op de rechterhalsspier reageerde als hij er in kneep...
Eerst moest ik op een verhard stuk van het erf in een rechte lijn stappen van de dierenarts af en naar hem toe.
Daarna dit ook in draf..

Daarna heeft de dierenarts 2 buigproeven gedaan, linksvoor en rechtsachter.
Toen moest ik aandraven en rechtsachter had ze er wat moeilijk mee...
Maar zoals jullie hebben kunnen lezen heeft ze aan dat been een blessure.
Dit is onderhuids littekenweefsel waardoor de lange broekspier in het been niet zo snel kan verlengen als in het linkerachterbeen.
De dierenarts heeft nogmaals gezegt (toen deze blessure pas geconstateerd was heb ik dit ook al te horen gekregen) dat ik met een goede Warming Up en een goede Cooling Down gewoon intensief kan rijden. Haha!

Daarna wilde de dierenarts haar nog even op een hard stuk aan de longe zien. Hij zei dat het er goed uitzag... Pling

De conclusie is dus: HEEL ERG VERWEND Bloos
Ik wist dondersgoed dat ik haar de laatste tijd had verwend en niet consequent ben geweest, maar jullie snappen ook wel dat als je twijfelt of je paard pijn heeft dit ook echt een rot gevoel is!

Ik kan haar gelukkig weer met een fijn gevoel aan het werk zetten.
De rechterhalsspier moet ik wel even in de gaten houden of deze gevoelig blijft.
Maar er is natuurlijk een grote kans dat omdat ik al tijden niks gevraagd heb van haar deze stijf is geworden...

Ik ga nu weer rustig opbouwen maar 1 woord blijft het hoofdmotto in mijn training: CONSEQUENT ! Knipoog

Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips !
Veel liefs Kim

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:16

Fijn joh dat het allemaal in orde is!! Dus laat je niet meer gek maken en lekker aan de gang met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:23

RT-P --> MD

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:43

Ik ken mezelf erg hard in jou. ik heb ook al vanalles meegemaakt en het minste dat ik zie bij mijn paarden, begin ik te panikeren. Ik zou liefst dan direct me ze naar de kliniek rijden voor een uitgebreid onderzoek.
Ik zou zelf elke maand bloed willen laten trekken voor controle, echt freaky dus...

Ik ben nu zelf een cursus sportmassage aan het volgen en wil ook nog shiatsu of andere opleiding volgen zodat ik zelf wat meer kennis heb en zelf al kan helpen. Mss is dit voor jou ook een oplossing

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:41

hoi,
mijn advies is: luister naar je paardje ! ze zeggen zoveel.
en ja ik geloof stellig dat er pechvogels op deze wereld leven , want ik lijk er zelf zo één!
4 jaar geleden een pony verloren als gevolg van een ongeval , vorig jaar mijn beide pony's verloren door vreemde ongeneeslijke ziektes. 2 jaar geleden een superveulen aan stichting de paardenopvang afgestaan met maar een half-gegroeide knie.
nu sinds 12 weken weer een nieuwe pony , begonnen met inspannen , hij is 4 jaar oud , maar in de rijbaan op de volte vond ik hem niet goed lopen , da erbij hij vond hem ook niet super en wat gespannen in de hals , massage toegepast , wel ontspanning , maar nog niet goed lopen .foto's van de hals , niets op te zien . osteopaat erbij , hij vond dat het in de rug zat , behandeld , maar de volgende dag ging mijn pony op weg naar de wei in het grind liggen . niet normaal! weer de dierenarts erbij en foto's van de rug laten maken , de plaats waar volgens de osteopaat het probleem zat, niets te zien , althans niet daar , maar het was een grote foto en wat verderop bleek een doornuitsteeksel van de ruggegraat afgebroken .
Ik weet dit nu omdat ik zo koppig ben om naar mijn pony te luisteren . ik heb zelf op de foto's aangedrongen , en ben daar blij om anders had ik nog niets geweten . over 4 weken weer foto's laten maken , om te kijken of het genezen is. maar ik hou mijn hart vast , want ik kan me niet bedenken wanneer het gebeurd zou moeten zijn bij mij. het kan zijn dat het een aangeboren afwijking is.

Ik ga er altijd vanuit dat een paard wil lopen en als hij dat niet wil of met tegenzin doet is er iets mis en alleen door naar hem te "luisteren" kun je te weten komen of er iets mis is.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:10

Pfff lijkt mijn verhaal wel... nou ja niet hetzelfde,maar heb sinds begin dit jaar alleen maar ellende met mijn paard gehad,nu ben ik ook met alles para...bang dat ie weer wat heeft...elke dag als ik hem uit zijn stal haal,ben ik op alles aan het letten,de manier waarop hij loopt,loopt 'ie niet vreemd???? Enzo,gewoon door alle ellende,herken dat dus wel aan jouw verhaal...! Is toch je kindje he... Knipoog

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:39

hoihoi,
heb je eigenlijk al eens achter je paardje gelopen als hij stapt en draaft ? houdt hij dan zijn staart netjes recht of naar één kant gedraaid?

groetjes van een shettengek

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 23:54

Hey cind hier heb ik al naar gekeken.
Ze houd gelukkig haar staart in de normale positie

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:06

hoihoi,
gelukkig van de staart , een scheve staart kan wijzen op rugproblemen , je kan eventueel ook nog kijken of er problemen met de rug zijn , door de benen kruislings voor elkaar te zetten , maar met het oog op de zwakke broekspier lijkt het me misschien niet verstandig om dit met de achterbenen te doen .
veel succes en let altijd op dat de oortjes op je paardje goed blijven staan .
cind