Pff, heb weer een onrustige dag gehad. Had om 12 uur les met paard en om kwart over 10 zou ik thuis zijn van het station, kwam terug uit Leiden. Werd ik om 10 voor 10 gebeld, door mijn moeder. De eigenaresse van mijn verzorgpaardje had gebeld of ik de les af kon zeggen want het paard was ziek, de vee-arts zou zo komen en ze dachten dat het koliek zou zijn.
De eigenaar had hem 's ochtends voor het werken zien liggen in de stal en dat deed hij nooit. Hij had hem toch op wei gezet en gevraagd of zijn vrouw hem in de gaten kon houden, dus die was de auto gaan wassen, daar had ze goed zicht op de wei. En inderdaad, paard ging constant liggen dus had ze vee-arts en mij dus gebeld.
Ik uiteraard meteen er heen toen ik thuis was, maar vee-arts was net weg. Als het voor 4 uur niet beter was, dan zou hij terug komen. Er mocht rustig met hem gestapt worden, maar darmen klonken goed en hij had normale hartslag. Wel een iets verhoogde temperatuur, en daar had hij iets voor gekregen. Verder 4 dagen geen brokken of brood, alleen maar hooi en water. Ik ben de stal ingelopen en schrok toch behoorlijk.
Hij stond wel, maar achterbenen helemaal naar achteren gestrekt, dus dacht meteen aan hoefbevangenheid(hij heeft een behoorlijk buikje), maar heb er verder niets over gezegd. Heb hem uitgebreid gepoetst, maar hij reageerde weinig, rook beetje aan het hooi en dat was dat. Oogjes keken dof en leken door mij heen te kijken, echt heel zielig. Heb hem een deken opgelegd (vliegendeken) en ben met hem gaan lopen. Wilde eigenlijk een flinke ronde maken, maar toen ik 10 minuutjes had gelopen begon hij me voorbij te lopen en tegen me aan te duwen enzo, terwijl hij redelijk netjes achter me loopt normaal. Ben dus weer terug richting huis gegaan en thuis in stal gezet en touw losgemaakt, net als altijd. Vervolgens draait hij zich om en loopt zo de stal uit! Dat heb ik dus echt nog nooit meegemaakt. Kon hem wel netjes weer pakken, en heb toen maar meteen deur gesloten. Hij is paar keer rond gaan draaien in de stal en plofte toen neer, om vervolgens op z'n zij te gaan liggen, plat met z'n hoofd op de grond. Ben naast hem gehurkt, en heb hem over zijn hals geaaid. Dan tilde hij even z'n hoofd op en keek me aan en vervolgens liet hij z'n hoofd weer vallen. Toen heb ik gezegd meteen de dierenarts terug te bellen, want vertrouwde het helemaal niet. Hij ademde met periodes heel zwaar en dan weer heel rustig. Hij zag er echt verschrikkelijk uit.
Maar ik vertrouwde het ook niet om hem daar te lang te laten liggen, dus heb hem na een kwartier overeind gehaald, door aan touw te trekken en te roepen en daar reageerde hij heel vlot op. Daarna zag hij er stukje beter uit en toen dierenarts kwam hadden we eigenlijk spijt dat we hem hadden geroepen. Hij stond gewoon normaal, keek vrolijk(er) uit de ogen en stond wat op zijn hooi te knagen.
Heb er toen nog even bijgestaan, maar alles was toen goed en ben naar huis gegaan. Ik vraag me nog steeds af wat hij had, bij koliek zou hij wel zijn gaan rollen, maar dat deed hij niet, hij ging alleen liggen... Iemand die het weet?