Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Fielychi schreef:niks doen

Alani schreef:Merrieveulen je hebt helemaal gelijk. Schoonmaken is de beste remedie. Als je de rommel laat zitten, zullen vliegen hier eitjes in leggen (de omstandigheden zijn daarvoor prima, vocht/warmte/voedsel)
Goed schoonmaken en schoonhouden.

MyFee schreef:ik zei: water met zout/soda.. dat zorgt ervoor dat pus los komt en naar buiten komt.. het moet natuurlijk wel een beetje goed verdeeld worden he.. heel iets zout bij een beetje water.. dus..even nadenken voordat je mensen aanvalt!
merrieveulen schreef:Fielychi schreef:niks doen
pardon? als al die rommel in de ogen blijft zitten, heb je kans op (ernstige) ontstekingen. mijn paard heeft dat dus gehad. op de traandruppels die langs de wang lopen komen vliegen af, en er blijft vuil (stof) in plakken, wat het nog erger maakt. goed schoonhouden dus, en ik zou een vliegenmasker zeker aanraden. niet alleen tegen vliegen, maar ook tegen vuil van buitenaf.
nee, absoluut niet mijn keus als je daar niet kundig in bent.
Fielychi schreef:
En daar ga je dus fout.
Geef de natuur eerst zelf een kans.
Laat maar tranen, dan komt alle viezigheid er vanaf uit (daarom traant een oog dan ook, automatisch afweer systeem).
De troep die eruit komt (dus niet het vocht in het oog! Maar dat erbuiten), dat kan je weghalen met vochtig doekje met richting van het oog weg.
Gaat het na 1/2 dagen niet beter, dan kan je het oog iets schoonvegen. Maar met spul gaan smeren en spuiten..nee, absoluut niet mijn keus als je daar niet kundig in bent.
Mijn verzorgpaard had vant weekend ook last van oog, lekker laten tranen, ging vanzelf over. No problem.
Niet gelijk gaan smeren en onzin. Laat de natuurlijk het zelf toch oplossen. Prima mechanisme.

Borivage schreef:Inderdaad goed schoonhouden misschien Drainage compositum van De groene Os geven dat zuivert het lichaam

paars schreef:Rooibosthee? En dan losse theeblaadjes of giet je getrokken thee over het voer?