vieze ogen?wat ertegen doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekuh

vieze ogen?wat ertegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 09:33

Mijn pony heeft last van vieze ogen.
er komt veel vocht uit haar oog en van die soort gele bolletjes. (die je zelf ook in je ogen hebt als je net wakker bent)
Weet iemand wat ik heir tegen kan doen?

Anoniem

Re: vieze ogen?wat ertegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:40

Samouray

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:21

Ik doe inderdaad hetzelfde wat Ilindra zegt en bij mn paardje helpt het erg goed!

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:59

k doe altijd gekookt water mt zout of soda, in de ogen spuite..paard dagen herhalen en al het spul komt uit de ogen!! Heel handig..

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:03

Zout of soda in ogen???? Moet jij eens zout in je ogen spuiten.. vindt jij ook niet pretten

Gewoon wat Ilindra zegt.. werkt het beste!

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:06

ik zei: water met zout/soda.. dat zorgt ervoor dat pus los komt en naar buiten komt.. het moet natuurlijk wel een beetje goed verdeeld worden he.. heel iets zout bij een beetje water.. dus..even nadenken voordat je mensen aanvalt! Verward

miekuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:48

okey bedankt voor tips

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:45

Hallo,
boorzuurwater helpt ook heel goed. Kan je gewoon in de apotheek krijgen.
Dit gebruiken ze ook bij kleine kindjes Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:15

mijn paard had dit ook steeds, door vliegen en stof. ik heb hem een vliegenmasker omgedaan, en nu gaat het erg goed. ik maakte het schoon met een doekje en afgekoeld gekookt water...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:59

niks doen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:54

Fielychi schreef:
niks doen

pardon? als al die rommel in de ogen blijft zitten, heb je kans op (ernstige) ontstekingen. mijn paard heeft dat dus gehad. op de traandruppels die langs de wang lopen komen vliegen af, en er blijft vuil (stof) in plakken, wat het nog erger maakt. goed schoonhouden dus, en ik zou een vliegenmasker zeker aanraden. niet alleen tegen vliegen, maar ook tegen vuil van buitenaf.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:56

Merrieveulen je hebt helemaal gelijk. Schoonmaken is de beste remedie. Als je de rommel laat zitten, zullen vliegen hier eitjes in leggen (de omstandigheden zijn daarvoor prima, vocht/warmte/voedsel)
Goed schoonmaken en schoonhouden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:37

Alani schreef:
Merrieveulen je hebt helemaal gelijk. Schoonmaken is de beste remedie. Als je de rommel laat zitten, zullen vliegen hier eitjes in leggen (de omstandigheden zijn daarvoor prima, vocht/warmte/voedsel)
Goed schoonmaken en schoonhouden.

merci!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:26

Heb ook heel goeie ervaring met Bright eye. Ik haalde gewoon met mijn schoongewassen vinger de rommel uit de binnenste ooghoek (zoals je dat bij jezelf ook doet) en smeer daar een klein beetje bright eye in. Hielp meteen na één keer al, maar ik weet niet of onze paarden hetzelfde probleem hebben. Die van mij had er grijsachtig "snot" zitten. En dan liepen haar traanbuisjes niet meer goed door, dus leek het of ze huilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:32

Uitwassen (wel altijd richting neus wrijven) met afgekoelde kamillethee werkt ook heel goed. Tip gekregen van DA

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:35

MyFee schreef:
ik zei: water met zout/soda.. dat zorgt ervoor dat pus los komt en naar buiten komt.. het moet natuurlijk wel een beetje goed verdeeld worden he.. heel iets zout bij een beetje water.. dus..even nadenken voordat je mensen aanvalt! Verward

niet om je aan te vallen hoor, maar dit zou ik niet doen, het bijt namelijk nogal als je zout of zoda in een paard zn oog spuit!! met als gevolg dat je paard stress ontwikkeld als je in de buurt komt van zn ogen... ik zou gewoon een schoon keuken papiertje nemen en die in afgekoeld gekookt water deppen dan oog schoonmaken en een vliegen kap op doen

mijn paard had ook helemaal ontstoken oogjes (rood, traanen etc.) en ze heeft vandaag voor het eerst een vliegenmascar op gehad en het oog was nu al herstellende, doordat de vliegen er niet meer in kunnen met hun vieze pootjes, er geen stof meer in waait (iniedergeval minder) en de zon er niet zo vel op schijnt.
voor mij dus geen zomer zonder kap meer dus Knipoog

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:09

merrieveulen schreef:
Fielychi schreef:
niks doen

pardon? als al die rommel in de ogen blijft zitten, heb je kans op (ernstige) ontstekingen. mijn paard heeft dat dus gehad. op de traandruppels die langs de wang lopen komen vliegen af, en er blijft vuil (stof) in plakken, wat het nog erger maakt. goed schoonhouden dus, en ik zou een vliegenmasker zeker aanraden. niet alleen tegen vliegen, maar ook tegen vuil van buitenaf.

En daar ga je dus fout.
Geef de natuur eerst zelf een kans.
Laat maar tranen, dan komt alle viezigheid er vanaf uit (daarom traant een oog dan ook, automatisch afweer systeem).
De troep die eruit komt (dus niet het vocht in het oog! Maar dat erbuiten), dat kan je weghalen met vochtig doekje met richting van het oog weg.
Gaat het na 1/2 dagen niet beter, dan kan je het oog iets schoonvegen. Maar met spul gaan smeren en spuiten.. nee, absoluut niet mijn keus als je daar niet kundig in bent.
Mijn verzorgpaard had vant weekend ook last van oog, lekker laten tranen, ging vanzelf over. No problem.

Niet gelijk gaan smeren en onzin. Laat de natuurlijk het zelf toch oplossen. Prima mechanisme.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:45

Fielychi schreef:

En daar ga je dus fout.
Geef de natuur eerst zelf een kans.
Laat maar tranen, dan komt alle viezigheid er vanaf uit (daarom traant een oog dan ook, automatisch afweer systeem).
De troep die eruit komt (dus niet het vocht in het oog! Maar dat erbuiten), dat kan je weghalen met vochtig doekje met richting van het oog weg.
Gaat het na 1/2 dagen niet beter, dan kan je het oog iets schoonvegen. Maar met spul gaan smeren en spuiten.. nee, absoluut niet mijn keus als je daar niet kundig in bent.
Mijn verzorgpaard had vant weekend ook last van oog, lekker laten tranen, ging vanzelf over. No problem.

Niet gelijk gaan smeren en onzin. Laat de natuurlijk het zelf toch oplossen. Prima mechanisme.

ik smeer er helemaal geen spul in... bovendien heb ik het eerst enkele dagen aangekeken, en he werd dus niet beter. alleen onder het ooglid is de huid soms wat ruw, en daar doe ik dan wat uierzalf op, zit dus enkele millimeters van het oog af. verder haal ik de 'tranen' weg, en de prut die uit het oog loopt (met een doekje met afgekoeld gekookt water), en heeft mijn paard nu een vliegenkap op. met spul smeren doe ik zowiezo pas als de DA dat adviseert. maar voorlopig gaat het op deze manier erg goed, het oog houdt zichzelf schoon, en ik haal enkel de 'losse' troep weg... onze paarden zijn geen wilde paarden meer. ze lopen ik weitjes ipv natuurgebieden, waar het automatisch veel 'viezer' is dan op open terrein waar ze kunnen gaan en staan waar ze willen. ik laat mijn paard niet met zere ogen rondlopen omdat de natuur het maar moet oplossen.

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 05:49

Inderdaad goed schoonhouden misschien Drainage compositum van De groene Os geven dat zuivert het lichaam

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:05

Schoonmaken met watjes met lauwe kamillethee. Bright eye kom ik niet meer aan. Mijn vorige paard kreeg nadat ik het had gebruikt allemaal pigmentvlekken rond zijn ogen. Het kan toeval zijn, maar ik ga het er niet meer op gokken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:56

Borivage schreef:
Inderdaad goed schoonhouden misschien Drainage compositum van De groene Os geven dat zuivert het lichaam

dat klinkt ook niet raar inderdaad, ben je gelijk van alle vuiligheid af. wat makkelijker is, en goedkoper, ik rooibos thee door het voer, en een scheutje azijn. azijn moet je wel langzaam opvoeren, sommige paarden reageren heftig op te grote hoeveelheden ineens. ik geef er nu een eetlepel per dag vna ongeveer. gewone witte natuurazijn is dat.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:08

Rooibosthee? En dan losse theeblaadjes of giet je getrokken thee over het voer?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:28

paars schreef:
Rooibosthee? En dan losse theeblaadjes of giet je getrokken thee over het voer?

ik doe het in een oude colafles, en dan laat ik het een dag staan. ik maak het in de morgen klaar, en dat geef ik het 's middags of 's avonds. ik doe gewoon de inhoud van een normaal theezakje in de fles. dat giet ik over het voer, in de winter warm, en in de zomer koud. het liefst wel laten trekken met heet water, dan trekt het beter. ik laat de blaadjes er gewoon in zitten. let wel op dat je het opbouwt als je paard niet aan nat voer gewend is, anders komen ze aan de dunne. mijn paard is er dol op, het slobbert zo heerlijk weg, hihi! het zuivert het lichaam (bloed), en is ook voor mensen erg gezond. gezellig in de winter, samen een bakkie thee drinken, hihi!

karen19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:23

schoonmaken met kamillethee! een erg goede en goedkope oplossing!