Leverbot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniiy16

Leverbot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 07:22

Hallo!

Ik loop al een tijdje met een naar gevoel in me maag..
Het lijkt namelijk steeds alsof mijn pony steeds dunner wordt!
Ik vroeg mij af of dit leverbot kon zijn?
Wat denken jullie?
En wat zou je eraan kunnen doen?

Groetjes Sanne

CoriienRN

Re: Leverbot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 07:29

gewoon als je het niet vertrouwt de DA der bij halen!! succes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 07:57

Leverbot is idd aan te tonen, maar komt alleen voor op weilanden die vaak drassig zijn.

Sanniiy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 06:44

Dus hij kan het niet zomaar oplopen??

Ik zat ook te denken dat het misschien kon zijn dat hij ze vet in spieren heeft omgezet en misschien nu hij ze spieren heeft omgebouwd dat er dan wat vet aan komt??
zou dat ook kunnen?

want toen ik hem kreeg had hij totaal geen spieren

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 07:18

Leverbot zóu kunnen, maar dan moet hij het al eerder hebben opgelopen. Leverbot is alleen actief in natte perioden. Het 'leverbotlarfje' kan in droge periodes slechts 14 dagen overleven op het land, in natte periodes wel drie maanden. Besmetting met déze droogte is bijna niet mogelijk. Komt bij dat paarden er veel minder gevoelig voor zijn dat bijvoorbeeld schapen en geiten. Toch kan het zijn dat ze pas nu signalen begint af te geven van een besmetting (lever die is aangetast zorgt natuurlijk voor een steeds slechtere conditie van het paard). Leverbot komt idd vooral voor op drassige weiden omdat dat onding een slakje als tussengastheer nodig heeft om zich voort te kunnen planten. Dat slakje leeft in het water.
Als je het zeker wilt weten moet je er toch een dierenarts bijhalen, je kunt hem ook behandelen met ant-leverbotmiddelen (o.a Tribex).
Wat ik begrijp is dat je echt met hem aan het werk bent gegaan en dat hij nu spieren krijgt. Misschien (niet vervelend bedoeld natuurlijk Lachen ) heeft hij gewoon wat extra voer nodig omdat hij nu werkt. Spieren in stand houden kost alleen al meer energie dan vet, dus als je paardje ook nog werkt... (zo'n verbranding willen we allemaal wel zegmaar haha).
Een paardje dat vermagert kan van alles betekenen. In ieder geval goed opletten en als je twijfelt zou ik toch een dierenarts laten kijken.

Sanniiy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 19:47

nou hoij heeft genoeg conditie Knipoog het is een draver met veel fut!!
En hij krijgt al genoeg voer en geneg bijvoeding,,
maar het wil gewoon niet lukken Boos!