paard s'nachts op wei laten staan met kruiskruid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

paard s'nachts op wei laten staan met kruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 21:35

mijn pony staat overdags op een groot weiland met een klein beetje kruiskruid hier en daar.
maar s'avonds worden de paarden naar de kleinere wei geleid en moeten ze daar s'nachts blijven. maar er staat daar best wel veel kruiskruid op en de wei is al helemaal kaal gegraast. maar dan is er toch meer kans dat de paarden aan die kruiskruid beginnen te eten?
dus ik denk toch maar dat ik s'nachts me pony binnen laat en s'ochtends op de grote wei.

wat denken jullie?

edit: we zijn al bezig de kruiskruid met wortel en al uit de grond te trekken, maar is nogal veel Nagelbijten / Gniffelen

Armaris

Re: paard s'nachts op wei laten staan met kruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:49

Mijn mening is: Verhuis dat paard zo snel mogelijk!
Kruiskruid is zeer giftig en als het kaal gegeten is gaan ze van het kruiskruid eten!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:52

Echt geen paard in een wei met kruiskruid overdag niet! maar ook 's nachts niet!
Eerst doodspuiten die troep en als dan alle planten VERWIJDERD zijn de paarden er weer op.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat je je paard daar überhaupt laat lopen Boos!

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:03

ik ben ook op zoek naar een andere stal Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:31

Meteen weg gaan inderdaad!
Als het kruiskruid door de droogte dood gaat dan eten de paarden het gewoon, omdat ze het gif niet meer proeven, maar het zit er nog wel! Het blijft de rest van zijn leven in hem zitten totdat hij er genoeg van op heeft en dan zal hij er langzaam aan doodgaan! Ik hoop dat je paardje er nog niet lang staat en vorige jaren nog geen kruiskruid heeft gegeten.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:36

Als het een weiland is waar er genoeg te grazen valt zal de pony daar van eten. Wel is het belangrijk om het te verwijderen, maar daar zijn jullie al mee bezig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:52

Mijn advies: niet meer op de wei totdat alles weg is. Trek zelf handschoenen aan, en gooi de uitgetrokken planten in een afgesloten vuilniszak in de gewone grijze container, NIET op de mesthoop.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:11

als je wilt dat je paard blijft leven: niet meer in die wei!!!
is het trouwens niet straftbaar om kruiskruid te hebben op de land? is deze week een topic over geweest...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:16

dierfysio schreef:
als je wilt dat je paard blijft leven: niet meer in die wei!!!
is het trouwens niet straftbaar om kruiskruid te hebben op de land? is deze week een topic over geweest...

klopt: viewtopic.php?sid=&f=11&t=621179
Sjoert schreef:
www.boerderij.nl
boerderij.nl

De landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) gaat boetes uitdelen als zij Jacobskruiskruid aantreft.

De boete wordt opgelegd als het kruid, na waarschuwing, niet uit grasland waar beweiding plaatsvindt, is verwijderd. Jacobskruiskruid is giftig voor paarden, runderen en geiten. Als de dieren er te veel van binnenkrijgen kunnen ze sterven. De LID denkt dat het om enkele honderden dieren per jaar gaat. Daarom controleert de dienst op het voorkomen van het plantje in grasland waarop beweiding plaatsvindt.

De dienst zal eerst waarschuwen, want veel mensen zijn niet op de hoogte van de gevaren. Als bij hercontrole blijkt dat de gebruiker van het perceel geen actie heeft ondernomen, kan dat leiden tot een boete of proces-verbaal wegens opzettelijke verwaarlozing van dieren.

Als het ook maar daadwerkelijk uitgevoerd wordt dat zal er wel weer bij blijven in Nederland

@TS ik vind eerlijk gezegd dat je onverantwoorde risico's neemt door je paard (en die van anderen) op dat perceel te laten lopen.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:18

Cassidy schreef:
Mijn advies: niet meer op de wei totdat alles weg is. Trek zelf handschoenen aan, en gooi de uitgetrokken planten in een afgesloten vuilniszak in de gewone grijze container, NIET op de mesthoop.

Ik ga helemaal met je mee !