Hoefbevangenheid door verkeerd bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Franca

Hoefbevangenheid door verkeerd bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 23:11

Hallo,

Gisteren is de hoefsmid geweest om mijn paard te bekappen en vandaag is ze plotseling voor het eerst in haar leven hoefbevangen geraakt. Ze staat al een maand op het land, wat overigens niet voedingsrijk is, dus ik verwacht niet dat het daaraan gelegen heeft. Ze wordt ook niet overmatig bijgevoerd. De bevangenheid is waarschijnlijk al enkele uren na het bekappen ontstaan. De dierenarts geeft aan dat het ermee te maken kan hebben en hij vond dat haar zolen erg ver afgekapt waren en dus erg dun waren. Wie weet of het een direct verband kan zijn? Heeft iemand hier ervaringen mee?

gr Franca

jackie

Re: Hoefbevangenheid door verkeerd bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:18

ik heb wel meegemaakt dat een van mijn paarden erg gevoelig was na het bekappen omdat de zool bij de toon te dun was gemaakt. het leek toen net of ze bevangen was. misschien was dat bij jouw paard ook het geval?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:30

zag je hoefsmid geen verbreede witte lijn als je paard hoefbevangen is of er tegen aan zit dan zie je dat ook door dat de witte lijn verbreed

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:34

Een witte vebrede lijn is niet altijd zichtbaar bij hoefbevangen paarden

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 14:38

Ik begin nu ook te twijfelen of ze echt wel bevangen is of dat ze gewoon overgevoelig gereageerd heeft op het bekappen. Vandaag liep ze namelijk alweer stukken beter. Ik moest met haar naar de spuitplaats wandelen en er was bijna niets meer te zien aan het lopen. Op het harde loopt ze wel ietwat gevoelig, maar op het zachte helemaal niet en wilde ze zelfs draven. Ik begrijp het dus niet helemaal....morgen de dierenarts maar weer bellen.

cissieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:28

Franca schreef:
Hallo,

Gisteren is de hoefsmid geweest om mijn paard te bekappen en vandaag is ze plotseling voor het eerst in haar leven hoefbevangen geraakt. Ze staat al een maand op het land, wat overigens niet voedingsrijk is, dus ik verwacht niet dat het daaraan gelegen heeft. Ze wordt ook niet overmatig bijgevoerd. De bevangenheid is waarschijnlijk al enkele uren na het bekappen ontstaan. De dierenarts geeft aan dat het ermee te maken kan hebben en hij vond dat haar zolen erg ver afgekapt waren en dus erg dun waren. Wie weet of het een direct verband kan zijn? Heeft iemand hier ervaringen mee?

gr Franca

Je hoefsmid heeft hem te kort bekapt vraag of hij er een ijzer onder wilt zetten.
|Het kan niet zo zijn dat hij dezelfde dag hoefbevangen raakt.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 15:56

Maar kunnen het wel dezelfde symptomen zijn?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:34

de symptomen lijken op elkaar. bij lichte hoefbevangenheid dan.
hier kun je informatie vinden over hoefbevangenheid, onder andere www.safergrass.org. klik op de homepage links de knop laminitis signs aan.

@Cissieh: waarom zou er gelijk een ijzer onder moeten? als het paard alleen te kort bekapt is kun je ook een tijdje harde ondergrond vermijden of bijvoorbeeld hoefschoenen gebruiken. als het idd te kort bekappen was dan heeft de smid er een potje van gemaakt en mag dan ook nog eens zijn knip vullen door er ijzers onder te zetten

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 19:42

Nou ik kwam vandaag op stal en mijn paard staat te stuiteren in haar stalletje. Is heel energiek en levendig en wilde zelfs stappen en draven aan mijn hand. Ik zie geen paard dat pijn heeft of vreemd staat. Gisteren was het beeld heel anders. Nu ze onder de pijnmedicatie zit kan ik niet beoordelen of het beter gaat of niet.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:43

Ik denk dat het gewoon gevoeligheid was na het bekappen.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 21:06

Dat hoop ik; is dan wel een extreme reactie geweest, maar goed....dat zou natuurlijk wel eens kunnen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 01:03

hoi, ik vraag me ook af of medicatie tegen de pijn wijs is als ze een gevoelige zool heeft. immers, nu loopt ze ook weer over bodems die ze anders niet zou kunnen verdragen. automatisch weer meer kans op overbelasting van de zool en binnenkant van de hoef. Lachen

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 06:54

Ja, ik wil vandaag gaan voorstellen om de pijnmedicatie af te bouwen; want nu kan ik het niet goed beoordelen. Ze loopt nu helemaal nog niet hoor; alleen van stal naar spuitplaats en terug.