Mijn paard(18 jaar) is al jaren blind aan een oog.
Hij is altijd superbraaf geweest, nooit een pas verkeerd gezet, 100% betrouwbaar.
Tot 2 1/2 maand geleden....
Ik was met hem door het bos aan het rijden met de kar, waar ie schrok van blaffende honden, waar ie normaal echt helemaal niks om geeft en waar we dagelijks ook langskomen.
Vervolgens ging ie op hol, kwam met de kar tegen een lantaarnpaal aan, vervolgens over een sloot en door het prikkeldraad een wei in waar ie weer stilstond.
Zo'n 3 weken geleden was ik aan het rijden in de buitenbak, er waren ook wat kinderen aan het spelen, normaal op een manege
Maar hij schrok van die kinderen, ging op hol, sprong uit de buitenbak, gleed onderuit tegen een paar stallen aan, kwam overeind waar ik m'n hoofd flink stootte aan het afdak en vervolgens sprong ie over de achterkant van een auto heen, waar ik eraf ben gevallen...
Zoiets heeft ie nog nooit gedaan, ik rijd hem al bijna 10 jaar, ken hem door en door...
Kon bij wijze van spreken over de snelweg rijden met hem, zo mak.
Drie kinderen op z'n rug en meneer knipperde nog niet met z'n ogen.
Ik denk dus dat ie slechter ziet met het andere oog, misschien is z'n gehoor wat minder.
Maar als ik hem roep, kijkt ie altijd op, hoe ver weg ie ook staat, dus horen doet ie wel.
Door deze twee ongelukken en het risico dat er echt iets ernstigs kan gebeuren, heb ik besloten dat ie met pensioen mag.
Het is gewoon onverantwoord om er nog op te gaan zitten, hij kan van een klein ding wat eigenlijk gewoon is al op hol gaan, gewoon in blinde paniek wegvluchten.
Je kunt een oogscan laten doen bij een goede kliniek, maar dat kost wel het nodige.
Wat je zelf kunt doen is het gezichtsvermogen testen: doe net op je met je vinger in het oog wil prikken, als het goed is doet je paard dan z'n oog dicht of knippert.
Hoe dichterbij je kunt komen met je vinger (niet echt in het oog prikken natuurlijk
) hoe slechter het zicht is.
Zorg dat je de tastharen rond het oog niet raakt, want dan voelt ie dat er iets bij z'n oog zit en doet em al dicht
Wb het gehoor, als je van een afstand roept en hij kijkt op, hoort ie je wel, hoewel het gehoor dan wel wat minder geworden kan zijn.