Doofheid en/of blindheid bij oudere paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Doofheid en/of blindheid bij oudere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 11:20

Samen met de eigenaresse van m'n bijrijdpaardje rij ik veel buiten. Zij rijdt dan haar andere merrie.

Deze merrie, schimmel, 18 jr, Arabier reageert de laatste tijd schrikachtiger dan ze in de jaren ervoor heeft gedaan. Het lijkt dan net alsof ze doodnormale voorwerpen voor het eerst opmerkt, ook als we er al eerder langs zijn gekomen. Gelukkig is de schrikreactie beperkt tot een stapje opzij, want het is en blijft een lieverd. Maar dat terzijde.

Waar het dus om gaat:
Omdat ze die voorwerpen dus later opmerkt en dus schrikachtiger is, vroegen wij ons af of het mogelijk is dat deze dame last heeft van verminderd gezichtsvermogen of gehoor.

De vraag is dus of dit mogelijk is en of mensen dit herkennen. Kun je blindheid/doofheid op de een of andere manier testen?

Zondebokje

Re: Doofheid en/of blindheid bij oudere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:02

Ik denk dat dat best wel mogelijk kan zijn....zou eens testen met je hand voor de ogen zwaaien of een onverwachtse beweging maken voor de ogen of ze goed en gelijk reageerd ofzo....weet het niet hoor..die van mij begint af en toe geloof ik beetje dement te worden volgens mij...die doet af en toe ook van die rare dingen.....

gister haalde ik der uit het land...meestal draaft ze altijd gelijk naar der stal om te eten maar nu rende ze er voor bij langs de stal naar de bak...ze draaide zich keek verward liep naar de oude stal toe...ze snapte het weer niet en uit eindelijk liep ze naar de goeie.....heel vaag

af n toe doet ze in 1 keer keihard lopen hinneken enzo uit het niets....dat doet die hele oude van 34 ook keihard lopen hinneken zomaar...heel vaag allemaal.......maar denk wel dat ze doof of blind kunnen worden...misschien met een lampje in de ogen schijnen en letten op de pupillen hoe ze reageren....??

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:11

Die van mij van 25 jaar heeft dat ook since een jaartje tijdens rijden op de weg, dan maar licht contactteugeltje in plaats van los boogje. Ze zien dingen later en schrikken er dan van.
Het gehoor van mijn paard is wel helemaal goed.
Trouwens "los" longeren in het bakje als het donker is (wel met het licht aan dan) gaat ook slecht, hij loopt constant tegen het hek aan. Aan de longe gaat wel goed dan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 13:19

Ik heb zelf het idee dat het eerder het gezichtsvermogen is dat achteruit gaat.

Als we aan het land komen en we roepen (ook als je zonder auto komt, want die ziet ze vast wel), komt ze altijd en hoort ze je dus vrij zeker wel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:53

Het kan best, maar het hoeft lang niet altijd met schrikken samen te gaan.

Mijn merrie (net 5, heeft nu al staar) is in december vast gesteld dat ze rechts helemaal blind is(na een tijdje twijfelen). Toen ze hier kwam (ruim 2 jaar geleden) was er niets aan de hand. Ik kreeg het vermoeden doordat ze van het springen al minder bakte ipv al handiger te worden en heel verbaast kon zijn over dingen van rechts.
Dinsdag nog, een klein meisje reed op haar, ze nam haar mee aan de hand, moest nog even wat pakken aan de rechterkant van Roos, pakt het, wil weg lopen met Roos en Roos loopt zo over haar tas heen. Ze had die tas echt nooit gezien!
Het is gelukkig een hele lieve, makkelijke en vooral coole merrie, dat scheelt een heel eind hoor!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:45

Mijn paard(18 jaar) is al jaren blind aan een oog.
Hij is altijd superbraaf geweest, nooit een pas verkeerd gezet, 100% betrouwbaar.
Tot 2 1/2 maand geleden....
Ik was met hem door het bos aan het rijden met de kar, waar ie schrok van blaffende honden, waar ie normaal echt helemaal niks om geeft en waar we dagelijks ook langskomen.
Vervolgens ging ie op hol, kwam met de kar tegen een lantaarnpaal aan, vervolgens over een sloot en door het prikkeldraad een wei in waar ie weer stilstond.
Zo'n 3 weken geleden was ik aan het rijden in de buitenbak, er waren ook wat kinderen aan het spelen, normaal op een manege Knipoog
Maar hij schrok van die kinderen, ging op hol, sprong uit de buitenbak, gleed onderuit tegen een paar stallen aan, kwam overeind waar ik m'n hoofd flink stootte aan het afdak en vervolgens sprong ie over de achterkant van een auto heen, waar ik eraf ben gevallen...

Zoiets heeft ie nog nooit gedaan, ik rijd hem al bijna 10 jaar, ken hem door en door...
Kon bij wijze van spreken over de snelweg rijden met hem, zo mak.
Drie kinderen op z'n rug en meneer knipperde nog niet met z'n ogen.

Ik denk dus dat ie slechter ziet met het andere oog, misschien is z'n gehoor wat minder.
Maar als ik hem roep, kijkt ie altijd op, hoe ver weg ie ook staat, dus horen doet ie wel.
Door deze twee ongelukken en het risico dat er echt iets ernstigs kan gebeuren, heb ik besloten dat ie met pensioen mag.
Het is gewoon onverantwoord om er nog op te gaan zitten, hij kan van een klein ding wat eigenlijk gewoon is al op hol gaan, gewoon in blinde paniek wegvluchten.

Je kunt een oogscan laten doen bij een goede kliniek, maar dat kost wel het nodige.
Wat je zelf kunt doen is het gezichtsvermogen testen: doe net op je met je vinger in het oog wil prikken, als het goed is doet je paard dan z'n oog dicht of knippert.
Hoe dichterbij je kunt komen met je vinger (niet echt in het oog prikken natuurlijk Knipoog ) hoe slechter het zicht is.
Zorg dat je de tastharen rond het oog niet raakt, want dan voelt ie dat er iets bij z'n oog zit en doet em al dicht Knipoog
Wb het gehoor, als je van een afstand roept en hij kijkt op, hoort ie je wel, hoewel het gehoor dan wel wat minder geworden kan zijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:23

Mijn pony is ook nagenoeg blind aan 1 oog. Je kunt het testen door wat opstakels neer te zetten in het gangpad of de bak. Wel zachte dingen zoals een baal stro ofzo. Dan loop je naar de opstakels en zorg dat die aan zijn blinde kant liggen. Als hij er tegen aan loopt dan is hij waarschijnlijk blind. Je kunt ook het goede oog afplakken en dan naar een baal stro lopen. Zo heb ik het ook geprobeerd, maar toen durfde Ponto helemaal niet te lopen. Dit was voor mij al duidelijk genoeg. Ik heb ook nog zijn blinde oog afgeplakt en toen liep hij wel gewoon mee.

Doof is ie ook een beetje, maar volgens mij is hij meer Oostindisch doof. Haha!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 10:53

De tip van gillian ga ik zeker proberen, die is volgens mij eenvoudig en effectief. Behalve het op hol slaan klinkt het verhaal ook wel erg hetzelfde als bij onze merrie.

De tip van cookies werkt niet bij deze merrie omdat ze 'bang' is voor nauwe ruimtes en er echt doorheen vliegt, dus dat wordt dan een beetje gevaarlijk. Kan me voorstellen dat het in andere gevallen wel een goede test is.