Veulendiaree door virus...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mancha

Veulendiaree door virus...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 19:46

Mijn veulen had een moeilijke start, op dag één begon de buikpijn, vervolgens drie dagen antibiotica.Ja, toen begon het: diaree. Eerst was het nog wel onder controle te houden met Finidiar maar het ging niet over...
Veearts erbij...meid maak je niet druk, je veulen heeft een virus in zijn darmpjes en dat gaat vanzelf over...Ik moet er wel bij zeggen dat het veulen absoluut niet ziek oogt, het drinkt,speelt en doet alles wat een veulen hoort te doen, alleen er drupt steeds wat uit haar kontje..
We zijn nu drie weken verder en het gaat wat beter maar het is nog steeds niet over. Ik wordt er af en toe ook wat moedeloos van, de ene dag lijkt het goed en de andere dag zit ze er weer van top tot teen onder...
Wie herkent dit probleem en heeft het ook meegemaakt?

tienus63

Re: Veulendiaree door virus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:49

Diarree is vaak een bijwerking van de antibiotica.

Als het veulen goed drinkt, dapper oogt, groeit en niet uitdroogt, dan zou ik me ook niet al teveel zorgen maken.

Bovendien heeft het darmysteem zich nog niet eens fatsoenlijk kunnen manifesteren door de antibiotica.

Misschien is het toedienen van pro -en prebiotica een optie. Overleg even met je DA.

mancha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 19:55

Mijn veearts adviseerde mij om elke dag een flesje actimel (hetzelfde als yakult) te geven om de darmflora weer op gang te helpen, Dit krijgt ze nu dus al twee weken.
De reden dat ik bezorgd ben is dat het veulen nu onderhand 7 weken is en ik bang ben voor eventuele blijvende schade aan de darmen.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:59

Hallo, ik werk op een fokkerij, en daar hebben we ook vaak te kampen met dit probleem
De beste oplossing is om het veulen geen water te laten drinken, laat het alleen de moedermelk drinken...
Zo proberen wij het op te lossen, en we hebben al altijd goede resultaten Haha!

Veel succes

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:01

Tja, Yakult heb ik ook tijden gebruikt, bij mij werkt het niet. Hooguit dat ik meerdere malen per dag naar het toilet kon om een grote boodschap achter te laten.

Maar het mooie bij dieren is dat zij geen last hebben van het placebo effect.
En ik neem aan dat de Voedsel en Warenautoriteit de inhoud van dergelijke drankjes uitgebreid heeft getest en gecontroleerd, dus er zal echt wel pro/pre biotica in zitten.

Neem anders nog eens contact op met de paardendrogist, het liefst wel in overleg met je DA. Zodat hij ook weet wat voor supplementen je bijvoert.

Ik neem aan dat het veulen ook nog steeds bij de moeder drinkt. Het schijnt te zijn dat de samenstelling van de merriemelk verandert naarmate de leeftijd van het veulen vordert.
Ze zal in ieder geval ook goede stoffen via haar moeder binnen krijgen.
Misschien is het ook wel een goede optie om de merrie iets extra's bij te voeren, waardoor de darmflora van het veulen normaal kan uitgroeien.

Succes er mee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:08

PB Dubbeldun. Zij heeft een veulen met soortgelijke verschijnselen. dat veulen staat nu in Utrecht met het Rota virus. Dus laat mest onderzoeken!

mancha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:24

Ik heb Dubbeldun een pb gestuurd, dank je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:00

Veulens aan de diaree kan en mag je niet lichtzinnig over doen.
Ons veulen had er ook last van en dan krijg je een opmerking er is niets aan de hand het ligt aan de hengstigheid van de merrie.

Dit schijnt dus de grootste fabel te zijn die is ontstaan vele gebruiken het nog, maar er schijnt niets van te kloppen.
Ik belde veearts nr.1 en die zei het ook en dat ik het nog maar een week moest aanzien, maar nadat ik smiddags bij ons veulen ging kijken vertrouwde ik het niet, hij lag helemaal onderuit en wilde niet meer in de benen.
Mijn zusje zei het is niet goed dus veearts nr.2 gebeld en die zei ik kom er meteen aan en wat blijkt.
Ons veulen bleek water te drinken en dat is dus heel erg slecht.
De veearts zei; het had niet langer moet duren of jullie waren dit pareltje kwijt geraakt.

Diaree kan dus door water komen, een worminfectie of door een virus! Raadpleeg altijd meerdere veeartsen als je het niet vertrouwd! dit i.v.m uitdroging. Veulens zijn wat dat betreft kwetsbaar!

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:14

Hoi,

Mijn veulen was 4 dagen oud en kreeg diaree, ook was hij minder fit ineens. Hij stond nog wel op om te drinken maar dat was alles...
Hij heeft voor 5 dagen anti-biotica pasta gehad en daarbij Enterogel, een gel tegen diaree bij kalveren. Er zitten bacterien in om zn darmen weer op orde te krijgen. Het spul werkt echt perfect!
2 weken later kreeg een jaarling van me ook diarree en ik heb hem 1x een dosis gegeven van de Enterogel en bij hem was het ook meteen over.
Het is altijd oppassen want als ze te lang aan de diarree zijn kunnen ze makkelijk uitdrogen en voor je het weet liggen ze aan het infuus.