Paard met heel lokale zweetplek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Paard met heel lokale zweetplek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:20

Hoi,

een vriendin van mij heeft een vos van 9 jaar. Ze heeft hem ongeveer 2 jaar geleden geruild voor haar quarter veulen toen, omdat ze daar eigenlijk nog een hele tijd opfok voor te gaan had, en ze werd wat ongeduldig. Bovendien zou het veulen nooit groot genoeg geworden zijn voor haar, zij was dat jaar fel gegroeid, en veulen haalde bijlange na niet de grootte van de merrie of de hengst.
Tot daar. Of dat nu een verstandige beslissing was of niet doet er niet toe.

Goed, ze kreeg dus een nieuw paard. Een grote vos die toen best zwaar ondervoed was (ze hebben hem een tijd laten meelopen op een manege waar hij nauwelijks voer kreeg, hierdoor is zijn rug heeel zwaar ingezakt). Mijn vriendin wou hem toen redden, en nam hem op proef. Volgens mijn vriendin is hij nu 9. Hij staat nu wel wat voller, het zal nooit een echt dik paard worden, hij lijkt alleen maar mager door zijn ingezakte rug en doordat hij wat weinig bespierd is voor het moment. Het is wel een schat van een paard, en echt compleet bomproof, dus ze is er echt wel tevrden mee.

Nu heeft hij heel vaak een zweetplekje op zijn rechterbil. Het is best klein, en hij krijgt er erg snel last van, gewoon tijdens het poetsen of zo al. Doordat het zo heel lokaal is vind ik het vreemd. Iemand een idee wat het betekent?

Inèske

Re: Paard met heel lokale zweetplek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:40

Misschien een huidschimmel..., ik zou toch de dierenarts een laten komen :s
En doet het pijn als je eraan komt???

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 14:47

Neen niet dat ik weet, het is gewoon een gek plekje, je ziet er anders niks aan.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:55

Hoi dit is heel herkenbaar..........mijn merrie heeft ook een plek op haar bil waar ze sneller zweet dan op andere plekken. Vlgs DA kan t geen kwaad en ze heeft er ook geen last van. Ze heeft dit al zolang ik haar heb (6 jaar) en de oorzaak is onbekend. Je hoeft je er geen zorgen om te maken hoor! Groetjes Tessa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:57

Het zegt me helemaal niets. De enige ´lokale´ zweetplekken die voor mij bekend zijn zijn plekken als onder het zadel, bij de singel of bij de oren met intensief rijden.
Ik zou het toch eens aan je DA vragen, tis wel een typische plek.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 16:30

Ja mss gewoon eens navragen.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:13

Mijn pony heeft het bij zijn schouder/schoft. Dit komt door uitstraling van een zenuwbeschadiging. Heb alleen geen idee of dit op de kont ook kan. Toch maar even een DA laten kijken....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 17:15

He dat zou mss nog wel eens kunnen, zal ik zeker onthouden.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:17

Dat is meestal idd een zenuwbeschadiging. Mijn paardje heeft een heel groot liiteken op zijn bil, en daaronder zweet het ook altijd.
Misschien heeft hij daar ooit een wond of een trap van een ander paard gehad, waardoor er wat beschadigd is.
Het kan verder geen kwaad hoor.

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:19

Beetje offtopic. Ik vind het een beetje een raar verhaal. Je wil een paard redden, want hij wordt ergens niet goed behandeld en dan ruil je je veulen in. Weet je meteen waar je veulen terecht komt

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:45

Ik heb eens gelezen dat zweten op vreemde plekken te wijten is aan een 'andere' 'vermeerderde' stofwisseling van de spieren dan normaal, dit kan lichamelijk iets mis zijn of rijtechnisch misschien de oorzaak zijn...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 17:54

Jamayka schreef:
Beetje offtopic. Ik vind het een beetje een raar verhaal. Je wil een paard redden, want hij wordt ergens niet goed behandeld en dan ruil je je veulen in. Weet je meteen waar je veulen terecht komt

Nouja, het paard is toen geruild via een handelaar, maar oorspronkelijk kwam hij van een manege. Dus het veulen is naar de handelaar gegaan die er toen al een koper voor had. We weten nog steeds waar hij staat en hij stelt het erg goed. Mijn vriendin besefte gewoon plots dat ze met een net niet tweejarige zat die eigenlijk te klein zou uitvallen. De vos werd ook duidelijk op proef genomen, het was mss niet de meest economisch slimme oplossing, maar wel een menselijke.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:02

een paard bij ons op stal heeft het op zijn hals...
daar heeft hij een plek die altijd als er wat anders is... (dag op concours ofzo) ineens precies daar gaat zweten.. niks ernstigs iig....is naar gekeken..

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:38

Het komt wel vaker voor en het is niet ernstig Knipoog

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:30

Mijn vorige paard had het ook ,z iet er raar uit maar kan geen kwaad