Mijn Fjord is hoefbevangen, toch ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Mijn Fjord is hoefbevangen, toch ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 14:35

Mijn 4 jarige fjord is ongeveer een maand terug hoefbevangen geraakt. In igg, daar leek het op.

Ze staat al 4 jaar lang, non stop 24/7 per dag op het gras.
We hadden haar op een donderdag laten bekappen, en op vrijdag liep ze opeens goed mank !
Eerst dachten we aan te kort bekapt, en lieten enzo.. Maar toen ik op het net ging kijken, bleek het dus ook hoefbevangenheid te kunnen zijn, omdat het sneller naar voren komt doordat de hoeven korter zijn ? Nu had ze al wel overgewicht van al het gras.

Een week erna heb ik toch maar de DA gebelt, en die kon zo vanuit aanwijzingen door de telefoon zeggen dat het bevangenheid was. Toen heb ik medicijnen gekregen voor 5 dagen, en ging beter. Maar daarna stopte het..Niet veel meer verbetert, maar niet verslechtert. Ze loopt op zand, gras loopt ze heel normaal ! Lekker ruim en actief (zelfs te dollen). Op asfalt al wat minder, en op grind hinkelt se gewoon vaak.

Nu is was de DA ongeveer 20 dagen terug geweest om haar te scannen, en hij heeft gelijk (beetje vlak) gekeken. Vertelde mij dat ik gewoon nog op rust moest laten, (in de paddock geen gras !) Maar nu, zie ik nog geen verschil, ja het is wel beter, maar over nog niet. De DA is woensdag geweest met de 2de scan.. Maar weer hetzelfde verhaaltje.

Ik voel me er niet goed bij, want ze was absoluut niet zwaar bevangen een maand terug. Ze liep gewoon goed, alleen op asfalt/grind liep ze beetje op eieren, en stond gewoon recht (niet naar achterleunend). En nu als ik aankom, komt ze altijd aan rennen in haar paddock. Ik vraag mezelf af, is het wel bevangenheid dan nog?

Ze heeft genoeg ruimte om haar zelf te lopen, een flinke paddock. Daarnast krijgt ze droog hooi, en 2 handjes muesli om te zorgen dat ze niet in 1x teveel afvalt. De DA heeft mij lopen afgeraden (aangezien ik eerst veel over de weg moet) en moet afwachten.

Iemand hier zijn eigen ideen / tips over ?

Wesco

Re: Mijn Fjord is hoefbevangen, toch ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:47

foto maken van het hoefbeen dan kan je zien of het hoefbeen gekanteld is en anders eens met je smid overleggen of er ijzers onder kunnen en dan wel zorgen dat de teen kan afrollen

goldie98

Re: Mijn Fjord is hoefbevangen, toch ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:52

Zelf heb ik ervaring met hoefbevangen van onze pony. Wel is het zo dat het erg lang duurt voordat het paard weer normaal kan lopen. Eerst afvallen en dan zal ze minder last krijgen van hoefbevangenheid. Het heeft bij onze pony twee weken geduurd voordat ze weer normaal gras kon krijgen. Wel gedoseerd natuurlijk. Er zijn symptonen die op hoefbevangenheid aanduiden, dat zijn dus, dikke en harde manen en harde achterhand. Dan ben je wel al vrij ver heen. Maar het verste heen is natuurlijk wanneer het paard met de voorbenen voor gaan staan. Het beste is als ze hoefbevangen is, alleen maar overjarige hooi te geven en verder niks. Natuurlijk wel water. 'Voordat ik hele bokt over me heen krijg, zeg ik dit maar even bij.'