Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antgillya

Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 13:53

HOI,

Na dit nieuws moest ik het toch even kwijt.
Ik loop inmiddels al 6 maanden met mijn paard aan de hand.
Hij had een extreme oedeem door een bacterie het been (achter) had geen vorm meer en liep recht omlaag.

Na veel dokteren en veel proberen ging het met ups en downs soms beter soms slechter, het been is veel dunner maar nog zeker zo'n 5x zo dik als een normaal achterbeen.
Daarbij is het opengebarsten en zit er dus een enorm gat op zijn hak.
Deze gaat weer over, en de bacterie die is gevonden gaat ook weer weg maar....

Vandaag kreeg ik toch te horen dat hij als sportpaard niet meer geschikt zal zijn omdat het been waarschijnlijk altijd toch wel 2 tot 3x zo dik zal blijven als zijn andere been.

Hoe het zal zijn als recreatiepaard is nu nog afwachten, ik wil niet dat hij pijn houd namelijk.
Hij heeft geen dag koorts gehad en ook bijna niet kreupel gelopen (op de dagen vlak voor en vlak na het openbarsten van zijn hak na dan).

Wat nu is de vraag?
Daar het de laatste jaren niet zo lekker is gegaan (heb 4x vlak achter elkaar paard moeten verkopen)
weet ik het nu even niet meer.

Ik weet niet of ik een nieuw paard wel zou kunnen accepteren op dit moment en hem/haar volle liefde geven, als ik dat niet kan vind ik het niet eerlijk om een nieuw paard te kopen.

En met dit paard tja, ik wil niet dat hij pijn heeft en als hij dat niet heeft weet ik ook nog niet wat ik met hem doen moet, het is een paardje wat graag werkt maar erg schrikkerig is buiten het terrein.
Alleen buiten rijden kan dus niet en in de bak rondjes rijden zonder te werken vind hij vreselijk.

De keuze is nu even heel moeilijk voor mij, ik denk er eerst goed over na (quince krijgt pijnstillers, dus hij heeft geen pijn, wat ook nog te merken is aan hem )

Nou ja, ik moest het even van mij af typen, bedankt voor het lezen.

beantsje

Re: Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:39

Jee wat een ellende...
maar wat ik niet begrijp...
hij vindt het in de bak niet leuk en naar buiten kan niet...wat deed je dan met hem voordat hij ziek werd?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:53

Ik snap dat je dit effe kwijt wou...
Wat een ellende zeg voor zowel je paard maar ook voor jou.
In ieder geval heel veel sterkte Ach gut

Groetjes pammie Knipoog

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 07:25

beantsje schreef:
Jee wat een ellende...
maar wat ik niet begrijp...
hij vindt het in de bak niet leuk en naar buiten kan niet...wat deed je dan met hem voordat hij ziek werd?

Ik reed hem dressuurmatig en af en toe een sprongetje, hij vind het in de bak werken niet erg maar dan moet hij wel kunnen werken, een beetje dom rondjes lopen zeg maar (niet werken maar rond gereden worden aan een lange teugel) vind hij niet leuk, dat heb ik gemerkt toen ik wel mocht rijden maar mijn handen en 1 arm bijna niet kon gebruiken, uit frustratie heb ik toen mijn instructie hem weer laten werken , toen werd hij weer braaf en vrolijk.

Ik rijd hem nu (nou ja voordat hij kreupel werd) ook wel buiten maar dat is pas een keer of 3 geweest waarbij hij absoluut nog niet voorop durft en al helemaal niet alleen.
En hij schrikt erg veel buiten en dan staakt hij (grinnik dat deed hij dus ook bij ons op de provinciale weg die we over moesten steken)
Dus tja hij kan wel naar buiten maar wel met een gebruiksaanwijzing zeg maar, en iemand die absoluut niet bang is maar ook geen zweep of iets dergelijks gebruikt want dat werkt al helemaal niet.

Het is zeg maar het type paard dat je moet vragen of hij als je blieft wat voor je wilt doen zeg maar, dan doet hij alles, zeg jij nu moet je dan doet hij niets meer.(ik hou wel van dat karakter)
Maar hij is echt wel goudeerlijk hoor dat zeker wel!

Zit wel erg in dubio nu hoor.
Maar ja eerst nog even afwachten.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:47

zou inderdaad maar even afwachten hoe het loopt...en misschien rustig beetj eoefenen om naar buiten te gaan des noods aan de hand beetje laten grazen dat ie zich wat meer op zn gemak gaat voelen....ik zou hem niet weg doen ..tenzij je zelf echt een wedstrijd mens ben en dat je passie is en verder wil...anders zou ik hem lekker houden en proberen steeds een stukje verder te gaan met buiten rijden....je kan ook in de bak soort van vrijheids dressuur misschien gaan doen op een speelse manier dat ie het leuk gaat vinden in de bak alleen op een andere manier.....er is vast wel een oplossing voor te vinden en wie weet gaat het dalijk wel een stuk beter met het been er gebeuren af en toe wonderen.....sterkte en succes ermee..blijf positief!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:20

Dat is niet misselijk zo'n verhaal Ach gut . Toch denk ik dat jouw paard geschikt te maken is om ermee naar buiten te gaan, alleen zul je dit stapje voor stapje op moeten bouwen en de leiding nemen waar je paard het opgeeft. Ik wens je sterkte bij wat je ook besluit.

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 16:56

Buiten gaat nu ook steeds beter (vooral met mij er naast) en helaas houden is geen mogelijkheid.
Dit ivm opleiding in de paarden en omdat ook mijn ouders het paard mee hebben betaald dus de beslissing is niet helemaal alleen aan mij(wel voor een groot gedeelte hoor)
En ik heb geen haast (daarvoor hou ik veel te veel van hem)
Zodra ik hem weer goed onder het zadel heb ga ik buiten stappen(proberen) alleen nu is hij er nog niet helemaal klaar voor zeg maar.

maar ja, fysio is net weer geweest voor hem en de wond gaat gelukkig goed en het buigen daardoor ook weer iets beter.

ik hou jullie op de hoogte bedankt voor alle sterktewensen, doet me even goed!