Open wond bij haarlijn/kroonrand... help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snowywhite

Open wond bij haarlijn/kroonrand... help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:26

Mijn paard heeft sinds eergisteren een open wond zitten bij nr. 12 zeg maar, net boven de haarlijn in de huid.

Het wil niet dichtgaan, ik heb het gister schoongemaakt met betadine en daarna met die paarse jodium erop gespoten.
Maar het blijft open? wat kan ik er nu het beste aan doen?

Afbeelding

Trieske_

Re: Open wond bij haarlijn/kroonrand... help

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:30

mijn paard heeft op dezelfde plek ook laatst een wondje gehad, ik heb het gewoon ontsmet met betadine en een wondzalfje opgedaan. meer niet.
Ze had het aan haar voorbeen dus ik heb wel een tijdje met springschoenen gereden (die vallen er net overheen) zodat ze het niet open zou trappen.
Bij haar is het nu helemaal genezen..

Snowywhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:32

Ze loopt niet kreupel, zou ik dan gewoon met haar door kunnen rijden?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:34

is het geen mok?
verder niks in de kootholte ofzo?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:35

Mischien een opengebroken hoefzweer?Is ze een tijdje geleden wel onverklaarbaar kreupel geweest misschien?Als ze niet kreupelis kun je gewoon rustig doorrijden en haar even een paar keer in de biotex zetten om te weken.

Snowywhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:52

Ja weet je, ik loop in een visieuze cirkel, ze heeft zomerexceem en heb daardoor haar staart teveel gewassen denk ik, waardoor ze aan een voet mok heeft.... dat klopt.

Maar ik ben met dat wassen gestopt. Nu zit er dus na een hele tijd (zonder wassen) op het andere achterbeen een open wond... ik weet niet of dat mok kan zijn? ze staat dag en nacht in de wei en het is zacht en open. Kan dat dan ook mok zijn?

En ze is niet kreupel geweest, nee dat niet. Dus ze loopt ook niet mank ofzo, dus ik zou wel door kunnen rijden.

En nu jullie over mok beginnen, op dat andere been zit dus al 3 weken korsten, maar de een zegt afhalen en de ander laten zitten, het is nu uitgedroogd, zal dat er vanzelf afvallen? De korsten zitten niet los, maar echt heel vast.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:57

Kun je er geen foto's van maken?

Snowywhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:59

Zal het proberen.... weet niet of het gaat lukken, die mokvoet gaat wel die zie je van een afstand, alleen die met dat open wond dat gaat moeilijk, dan moet je echt haar been optillen. Zal kijken of er vandaag iemand in de buurt is die me kan helpen, dan zal ik er wat foto's opzetten....

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:18

Als je zeker weet dat het een wondje is, kan je er calendula zalf opsmeren

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:34

Als het inderdaad een wondje is, zal ik geen zalfjes smeren. Betadinespray lijkt me beter... Dat desinfecteert, maar sluit de wond niet af.

Als het mok is; tandpasta... Ja Heeft bij mijn paard heel goed geholpen (in het beginstadium). Als het al vergevorderd is, dan weet ik niet of tandpasta voldoende helpt.

Maar zorg dat je eerst zeker weet wát het is, voordat je aan de gang gaat met middeltjes.

cissieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:49

[quote="Snowywhite"]
Mijn paard heeft sinds eergisteren een open wond zitten bij nr. 12 zeg maar, net boven de haarlijn in de huid.

Het wil niet dichtgaan, ik heb het gister schoongemaakt met betadine en daarna met die paarse jodium erop gespoten.
Maar het blijft open? wat kan ik er nu het beste aan doen?

meisje dit is een uitgebroken ontsteking kijk eens op www.hoofcare.nl daarin staat dit en wat je kunt doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:37

DA of hoefsmid inschakelen...een wond(je) op de kroonrand kan consequenties voor de hoorngroei hebben, als hij niet goed geneest.
Ik schakel echt niet voor elk wondje de DA in maar op die plek wel!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:40

Ik denk niet dat je kunt verwachten dat een wond binnen 2 dagen geheel dichtgaat. Goed schoonhouden is het enige wat je kunt doen. Zeker niet laten verwaarlozen en als je het niet vertrouwd je hoefsmid er naar laten kijken.

Snowywhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 07:45

cissieh schreef:
Meisje dit is een uitgebroken ontsteking kijk eens op www.hoofcare.nl daarin staat dit en wat je kunt doen.

Getverrrrrrrr..... ben me doodgeschrokken van die hoeven die ik zag op die plaatjes, wat een ellende, bah bah... neee, zo erg is het bij mij ook weer niet, en ik ben er vergeten bij te zetten dat het niet aan de voorkant zit maar aan de achterkant...

Maar ik heb gisteravond de voeten in een emmer met badedas gezet, duurde wel ff want zo leuk vond ze het niet, en toen over de wond zachtjes, heel zachtjes gewreven, het was toch pus en viezigheid hoor wat er af kwam. Op een gegeven moment liet zelfs een stuk vel los met haar... maar goed dat was schoongemaakt, daarna goed droog gedept en even laten drogen. Toen die betadine spray er weer op gedaan, en voor dat ze in de wei moest heb ik er weer mokzalf opgesmeerd.

Kweet het is veel maar die mokzalf is vet dus houd de vliegen hopelijk ook op een afstand.

Maar ben vanochtend gaan kijken, en.... ja... het is HELEMAAL dicht... gelukkig, heb er wel betadine spray weer opgespoten voor de zekerheid, en ga straks eind van de dag weer ff controleren. Hopelijk gaat het de goede kant op en is de ontsteking door de badedas eruit geweekt!

Mocht het niet goed gaan dan zal ik zeker de DA inschakelen, maar zoals het er nu uitziet, gaat het goed!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:59

Mijn paard heeft ook eens zo'n wondje gehad, ze had zichzelf geraakt.
De hoefsmid was er toevallig die dag ook en heeft me gezegd dat ik het schoon moest houden.
Verder zei hij dat ik er een soort compresje op kon doen en daaromheen van dat zelfklevende verband. Het heeft goed gewerkt vind ik.

Ik moet er wel bij zeggen dat het gewoon een mooi klein wondje was, ik weet niet hoe de wond bij jou paard er uit ziet maar anders kun je er beter een DA bij halen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:42

Snowywhite schreef:
Snowywhite schreef:

Hopelijk gaat het de goede kant op en is de ontsteking door de badedas eruit geweekt!

Badedas???? Verward Ik heb wat gemist....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:45

Esperanza schreef:
Badedas???? Verward Ik heb wat gemist....

Badedas is mensenshampoo maar kan ook als ontsmettingsmiddel gebruikt worden.

Maar dat aan de hoef is echt wel een uitgebroken hoefzweer hoor!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:02

Ok, nee ik wist niet dat je het als ontsmettingsmiddel kon gebruiken. Weer wat geleerd!!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:15

Esperanza schreef:
Ok, nee ik wist niet dat je het als ontsmettingsmiddel kon gebruiken. Weer wat geleerd!!

Ik wist dat wel maar zelf gebruik ik het liever niet Lachen Vind het een apart idee

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:36

Ik zou dan de hoef liever in een emmer met Biotex zetten, zo kan je ( als je te maken hebt met mok) de korstjes van de mok afhalen, zodat de huid mooi roze wordt. Daarna insmeren met hydrocortiderm. Dit is echt super spul. En is te verkrijgen bij de da.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:19

Anouar heeft ook een wond gehad aan z'n kroonrand.
Eerst was het een bult, die bult is toen open gegaan. Er kwam geen pus uit, dus het was geen ontsteking. Ik heb er niks aan gedaan. Het is nu naar beneden aan het groeien. De wond is inmiddels dicht, er zit alleen een 'gat' in de hoefwand.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:48

beantsje schreef:
DA of hoefsmid inschakelen...een wond(je) op de kroonrand kan consequenties voor de hoorngroei hebben, als hij niet goed geneest.
Ik schakel echt niet voor elk wondje de DA in maar op die plek wel!

Inderdaad de dierenarts inschakelen.

Mijn merrie heeft twee weken geleden ook een ongelukje gehad met het gevolg een wond op de kroonrand.
Meteen de dierenarts gebeld en we zijn nu twee weken aan het ontsmetten en insmeren maar de wond gaat niet dicht.
We zien dat de hoef in twee delen begint te groeien.
Mijn dierenarts heeft voorgestelt om het kleine stukje hoef wat naar boven groeit te verbranden zodat het niet meer verder kan groeien.

Mijn vraag heeft iemand ervaring met het verbranden van het overbodige stukje hoef.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:54

Wonden aan het onderbeen moeten altijd onder verband genezen om wildvlees vorming tegen te gaan. bron: paardenbenen van offereins en uit eigen ervaring.