Veulen scheef voetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Veulen scheef voetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 10:26

We hebben een veulen op stal dat haar voorvoetje niet goed heeft staan. Het lijkt alsof haar buigpees te kort is of haar strekpees te lang waardoor ze, wanneer ze gewicht op haar voorbeen zet, haar voet meteen voorover afrolt en daardoor op de voorkant van de kogel staat in plaats van op haar hoef. Het beentje ziet eruit alsof het onderste stukje been er vanaf de kogel verkeerd om aan zit.
Ze is inmiddels een maand oud.
Er zijn nu drie veeartsen bij geweest met alledrie een andere mening.
De eerste veearts zei dat het niet ingetapet hoefde te worden maar dat het beentje een paar keer per dag gestrekt moest worden zodat het veulen zou snappen hoe ze haar voet neer moet zetten.
Na een dikke week leek het wel iets verbeterd, maar was het nog steeds erg slecht.

Mijn hoefsmid dacht dat het geopereerd moest worden, maar de veearts die er toen was, zei dat het ingegipst moest worden en ze daarmee twee weken in het gips moest blijven.
Dus, gips erom en hopen dat het goed komt.

Gisteren is het gips eraf gegaan en het lijkt nog erger dan voorheen. Door het gips is een drukplek op het been ontstaan, de knie is gevuld met vocht en het merrietje kan het voetje nog steeds niet goed neerzetten. Ook niet een pasje.

De veearts heeft nu spray voor de wond achtergelaten en het been moet nu dagelijks ingetapet worden met zelfklevende bandage.
Ik vrees echter dat dit ook niet gaat werken.
Als er geen oplossing komt, wordt dit diertje binnenkort afgespoten.

Het gaat om een fjordenveulen (één van de zeven veulens van dit jaar) en de eigenaar wil echt wel wat veeartskosten betalen, maar het moet wel enigszins rendabel blijven.
Het veulen heeft denk ik al geluk dat het een prachtig merrieveulen is, anders was het waarschijnlijk al einde oefening geweest.

Heeft iemand nog ideeën wat hieraan te doen is?

Lise81

Re: Veulen scheef voetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:37

Klinkt niet best, maar ik zou proberen juist het veulen zo veel mogelijk naar buiten te doen...kijken of de natuur haar werk doet. Als ze veel beweging heeft rekt het vanzelf iets meer op.
Heb wel veulens gezien waarbij het de eerste dagen zo was, maar die liepen 24 uur per dag buiten en het kwam altijd goed. (Als het mijn veulen was geweest had ik de DA erbij gehaald, maar gelukkig had de eigenaar veel ervaring met veulens).

Maar goed...waarschijnlijk hebben jullie het al geprobeerd.
Iig heel veel sterkte, ik hoop voor jou en het veulen dat het goed komt!

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:39

Ach Kitty wat sneu!

Ik heb er geen ervaring mee of verstand van dus hou wijselijk mn mond en laat de ´slimmere mensen´het woord voor mij doen!
Wel hoop ik dat DE tip snel komt!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 10:40

Het veulen loopt dag en nacht buiten en zoals je kunt lezen, zijn er inmiddels drie veeartsen bijgeweest. Ze hadden elk een andere mening (te korte buigpees, zenuwbeknelling in de schouder, strekpees is niet goed)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 10:41

guccio schreef:
Wel hoop ik dat DE tip snel komt!

Ik hoop het ook.
Het is echt een schatje (misschien ook wel omdat ze nu zoveel in handen komt) en het zou echt zonde zijn haar af te moeten laten spuiten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:46

Operatief kan de buigpees uit de schede gehaald worden waardoor dit soort extreme graasvoetjes wat meer ruimte krijgen. Hoeveel lengte de pees dan meer krijgt weet ik niet en hoe dat zich bij belasting in de toekomst gaat houden weet ik ook niet. Het is inderdaad een heel zielig gezicht. Een veulen bij ons op stal ( een Jazz-merrie) had dit ook en de operatie heeft goed geholpen.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:53

Er zit ergens een site op het net van iemand die veel verstand heeft van beenafwijkingen, niemand die weet welke ik wil zeggen? Iemand die met natuurlijk bekappen bezig is enzo en verbonden is aan een kliniek ... Verdikke hoe heet die nu weer ... -ik ga m'n hersens pijnigen en als ik erop kom laat ik het je weten, die heeft mij nog via email geadviseerd ook- ...

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:00

Hebben jullie van Nassau al benaderd? Wat zegt de kliniek er precies van?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:23

Bij mijn nichtje hadden ze vorig jaar ook zo'n veulentje.. wel ingetaped en dat is helemaal goed gekomen.. Het is het proberen waard toch? Succes hoor!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 15:00

Het probleem is dat ze er al een maand mee loopt. Vorig jaar hadden ze een veulen dat beide benen zo had, maar dan wat minder extreem. Die stond al het ware op de punten van de hoeven. Dat is heel snel weer bijgetrokken.

De eigenaar wil nog wel wat proberen, maar het moet niet teveel geld meer kosten. Mocht het allemaal niet goed komen, dan wil hij er niet klauwen met geld aan kwijt zijn.
Mocht het wel goed komen, dan moet het ook niet duizenden euro's gekost hebben. De economische waarde van een fjordenveulen is nou eenmaal niet zo hoog.

Roosmarijn, op de kliniek zeggen twee verschillende artsen twee verschillende dingen. De eigenaar is ook bang dat hij van alles gaat proberen, niets ervan werkt en het hem enorm veel geld kost en het beestje alleen maar pijn heeft.

Albert, ik ben bang dat wat ik hierboven schreef een reden is dat de eigenaar niet tot opereren wil laten overgaan. Ik zal het hem wel melden.

Sonja, als je die site weet, hoor ik het graag.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 07:56

Vandaag gaan ze toch met het veulen nog weer naar een andere kliniek. Laatste opinie vragen en wanneer het toch nodig is nog laten opereren mits de kosten niet de pan uitrijzen.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:17

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 12:52

Ja, dat is precies wat het veulen heeft!
Ik zal dat stuk doorgeven aan de eigenaar! Bedankt!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:57

De kliniek in Hellendoorn is ook behoorlijk goed met orthopedische problemen. Aan de kliniek is een orthopedisch hoefsmid verbonden.
Adres Ommerweg 54 Hellendoorn.

telefoonnummer hoefsmid: 06-51 852653, Henny Jansen.

wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:04

Jullie zitten ver weg, maar als ik een goede tip mag geven, ga met het veulen naar Dierenkliniek De Bosdreef in Moerbeke (Belgie) in de buurt van Antwerpen. Maak een afspraak bij Dr. Hans Wilderjans, dit is een vakman op dit gebied!!
Als hij zegt het heeft geen zin heeft het ook echt geen zin, als hij zegt er bestaat kans zou ik het zeker proberen. Deze chirurg is echt fantastisch, zeker met dit soort probleempjes.

Echt een overweging waard.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 16:33

Ik had net de stalhouder aan de telefoon...

Het veulentje heeft een spuitje gehad. De combinatie van het te opereren voetje, de opgelopen knie en de infectie die ze aan de kogel en kroonrand gekregen heeft was teveel voor haar om bovenop te komen.
De merrie is met haar afgespoten veulen op de kliniek achtergebleven, zodat de merrie vannacht afscheid kan nemen.

Bedankt voor het meedenken....

Ik ben er naar van...

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:43

Heel veel Sterkte Ach gut ... waarschijnelijk zou dit wel het beste zijn dan....

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:20

Sterkte, het is jammer maar met alles wat er bijkwam is het denk ik de beste beslissing voor het arme beestje.

Kop op!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:07

Jammer Kitty, erg vervelend voor je!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:02

heel veel sterkte! lief dat je je zo om t veulen heb bekommerd!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:31

Kitty schreef:
Ik had net de stalhouder aan de telefoon...

Het veulentje heeft een spuitje gehad. De combinatie van het te opereren voetje, de opgelopen knie en de infectie die ze aan de kogel en kroonrand gekregen heeft was teveel voor haar om bovenop te komen.
De merrie is met haar afgespoten veulen op de kliniek achtergebleven, zodat de merrie vannacht afscheid kan nemen.

Bedankt voor het meedenken....

Ik ben er naar van...

Ik hoorde het gisteren van Jan indredaad, echt heel sneu Scheve mond