Snelle afbrokkelende hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deetjuh

Snelle afbrokkelende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 10:25

Hoi,
Weet iemand misschien wat ik kan doen met een paard wat heel snel slechte afgebrokkelde hoeven krijgt?
Ik heb mijn paard nu net 3maand,Waarvan ze 2keer naar de hoefsmid is geweest en rondom bekapt is.en 2 keer een hoefzweer heeft gehad doordat er scheuren in haar hoeven zaten,en er bacteries bij kwamen.
de DA zei of ijzers of met betadine.Ze is ook nog een keer heel erg moeilijk met bekappen (ze trapt wel graag eventjes gericht op degene die probeert aan haar hoefje te komen)

Misschien heeft iemand nog tips.

Yellowfish

Re: Snelle afbrokkelende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:22

Dagelijks minimaal 10 minuten de hoeven afspuiten en eventueel op een ander tijdstip nog insmeren met hoefvocht (bv van de paardendrogist, aanrader!)..

Mijn pony heeft dit ook aan haar achterhoeven, ze staat voor op ijzers en achter zonder, in overleg met de smid gaan we haar as winter achter ook op ijzers zetten, maar voor nu werkt het water + de hoefcreme goed.

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 16:40

Oke dankje voor de tip.!!;)

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:26

wat ook handig is, is om de plaats rond de waterbak in de wei ook nat en modderig te houden. Zo staat je paard als het drinkt ook lekker in de vochtige modder en dat hydrateerd de hoeven goed!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:59

Als je paard geen ijzers heeft is het belangrijk om de hoefwand niet te lang te laten worden. Daarvan gaat hij juist brokkelen. Dus ofwel veel over het harde lopen zodat het meer slijt, maar liefst gewoon regelmatiger bijvijlen. Twee keer bekappen in de 3 maanden is dan echt te weinig vrees ik.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:31

Yellowfish schreef:
Dagelijks minimaal 10 minuten de hoeven afspuiten en eventueel op een ander tijdstip nog insmeren met hoefvocht (bv van de paardendrogist, aanrader!)..

Mijn pony heeft dit ook aan haar achterhoeven, ze staat voor op ijzers en achter zonder, in overleg met de smid gaan we haar as winter achter ook op ijzers zetten, maar voor nu werkt het water + de hoefcreme goed.

Mag ik zo nieuwsgierig zijn en vragen waarom je haar op ijzers zet achter?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:58

Deetjuh schreef:
de DA zei of ijzers of met betadine.

Bedoel je geen biotine?

MaxH hielp bij mijn paard erg goed Ja En ook werden zijn hoeven beter door zeewier te voeren.
Toen ik gewone pure biotine voerde, zag ik totaal geen verschil (heb het zeker 2 jaar gevoerd).

En de tip van Riemke werkt ook goed in deze droge tijd van het jaar.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:11

Kerabol is ook heel goed voor de hoefgroei. Wel erg duur, maar biotine is ook niet goedkoop. Kerabol is volgens mij alleen te koop bij de DA. Let wel op bij de ene is het geodkoper als bij de andere. Het kost ongeveer 60 euro voor een fles van 1 liter.

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 15:42

Oke dankjewel voor de tips!!Zal zeker de plek rond de waterbak natter maken.
En ja het kan ook nog wel eens biotine zijn !;)

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:47

Mijn pony heeft ook dat het zo snel afbrokkelde..
Toen ik hem kreeg stond die niet op ijzers.. maar toen op ijzers gezet.. en dat hielp echt..
verder doe ik er niks aan..

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:18

Mijn paard heeft het ook erg, maar als ik hem op hoefijzers zet, wordt het erger Verward wat ik nu doe is rondom de waterbak nat te houden. En we hebben ook speciaal spul gekregen van de hoefsmid, ik weet even de naam niet, maar zit wolvet in. En helpt ook aardig.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:17

dagelijks afspuiten en goed vetten!
Mijn pony heeft hier ook last van (niet extreem) en ik merk dat het afspuiten en vetten goed helpt.
Ik vet de hoeven ook aan de binnenkant Ja
Mocht dit niet helpen zou ik toch overwegen om over te gaan op ijzers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:00

vet en water stoten elkaar af, dus het is totaal zinloos om ze te vetten. het droogt alleen nog harder uit

elke dag 15 minuten weken zou het beste zijn, maar niet elk paard krijg je zo gek om met zijn pootjes in een emmer te gaan staan

regelmatig bijvijlen, liefst elke week, voorkomt ook dat de hoeven gaan brokkelen

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 19:12

Dat is het voordeel bij Winnie,Toen ze een hoefzweer had moest haar voetje altijd een kwartier in de biotex.En je hoeft alleen haar voetje erin te zetten,En dan gaat ze eventjes slapen, ze wacht dan tot dat je hem er weer uit haalt.
Ik zal de meeste tips zeker even proberen!
Bedankt!!;)

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:38

Wat ik zelf altijd oe bij brokkelhoeven is de hoef goed natmaken (afspuiten ) en deze vervolgends insmeren met hoefvocht. bij mij werkt dit wel.

Biotine werkt erg goed, maar als je wil dat het echt goed werkt is het aan te raden te biotine 6 tot 9 maanden te geven.

haffie_gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:41

mijn pony heeft er erg last van, mijn oplossing. modderbadje emer met zand water lekker modder maken hoef erinzetten niet afspoelen tijdje laten staan. en veder biotine door het voer. of groene leem op de hoeven. maar die laatste 2 zijn wel prijzig (maar niet zo duur als elke 4weken naar de smit)

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 17:25

Hebben jullie ook ervaring met zonnebloemolie.We hebben haar wel op ijzers gezet.En de hoefsmid raadde aan ook elke dag een laagje zonnebloemolie over haar hoefjes heen te doen
iemand ervaring??

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:08

Mijn merrie is 2,5 jaar en ik heb ook dit probleem. Door een andere blessure wordt ze elke dag afgespoten en staan haar voorvoeten minstens een kwartier in het water. Ik smeer zo ook nog elke dag in met vochtinbrengende olie, maar toch brokkelen ze af en ze zijn nu echt heel kort.

Ik kan een 2,5 jarige toch niet al op ijzers zetten? Het is in principe nu nog maar anderhalve maand.
Helpen die hoefschoentjes???

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 12:47

Hoefschoentjes had ik eerst ook aan gedacht.maar die zijn ook best prijzig.Dan moest ze maar op ijzers.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:04

maar kan dat met een 2,5 jarige, die hoeven groeien nog zo ontzettend. Ik zal morgen de smid eens bellen!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:01

Deetjuh schreef:
Hoefschoentjes had ik eerst ook aan gedacht.maar die zijn ook best prijzig.Dan moest ze maar op ijzers.

Ijzers?

Die hoeven brokkelen gewoon omdat de hoefwand te lang is!Ik durf wedden dat de hoefwand hoger is dan de zool!

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:05

Maar het is nog geen vier weken geleden dat de smid is langsgeweest. Je zou dat dan toch niet verwachten?!

Hij komt eigenlijk toch vaak, want ik vind dat je die jonge dingen vaak moet corrigeren, bijvijlen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:43

Zitah schreef:
Maar het is nog geen vier weken geleden dat de smid is langsgeweest. Je zou dat dan toch niet verwachten?!

Hij komt eigenlijk toch vaak, want ik vind dat je die jonge dingen vaak moet corrigeren, bijvijlen.

Het hangt ervanaf waar je paard op loopt,laat je smid het op de hoefwand lopen,tja en met dat warme weer nu zal het altijd gaan brokkelen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:03

Zitah schreef:

met dit weer kan ik bijna elke week bekappen zo hard groeit de hoefwand

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 09:58

De Dierenarts(toen hij de hoefzweer er uit sneed)Zei dat ze maar op ijzers moest,En dan elke dag vochtig houden,en de hoefsmid had gezegd ook nog elke dag zonnebloem olie over de hoef te smeren,