Gallen (overvulde peesschede)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Gallen (overvulde peesschede)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 22:29

Mijn paardje heeft gauw last van galletjes. Op het moment zijn ze wat erger dan normaal en heb ik de DA erbij gehaald. Die zegt dat er weinig aan te doen is, alleen koud afspuiten. Het is een goede DA en vertrouw op zijn oordeel, maar hoop toch dat iemand een goede tip heeft. Kan er niet zo goed tegen dat ik er niets aan zou kunnen doen Bloos De dingen die ik nu doe zijn:

1. Dagelijks koud afspuiten (in ieder geval na het rijden)
2. Kruiden Paardendrogist, Easy Action, sinds een week
3. Appelazijn
4. Af en toe koelinggel gebruiken
5. Bij niet te zware werkzaamheden geen beenbescherming gebruiken, heb het idee dat dat alleen maar broeit en daardoor de gallen verergeren

Misschien is groene leem een idee? Naja, alle tips zijn welkom!

Zondebokje

Re: Gallen (overvulde peesschede)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:34

Hoi hoi ja erg is dat heh dat je er vrij weinig aan kan doen en dat ze zowiezo niet meer weg gaan....mijn paard heeft er ook erg last van en die moet nog 5 worden dat is helemaal frustrerend...ja ik doe ook altijd goed afspuiten na het rijden....en klein wil ook wel eens helpen geloof ik...ik vind het moeilijk heb eigenlijk stiekum het idee dat als ze het ennmaal hebben er ook niet veel meer tegen helpt...helaas! Zijn die van jou paard ook wel eens heel hard.....bij 1 achterbeen van mijn paard is er 1 gal af en toe heel hard alsof ie op klappen staat niet fijn om te voelen....daar misschien nog tips over....

Hoe oud is jou paard....? Maar als ze zolang niet kreupel lopen met die gallen is het niet erg zei mijn veearts van de week.

cmstoutham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:53

hoi,
die van mij heeft ze ook, ze is 13 jaar.
mijn da zei dat ik op moet passen met overbelasten, maar ik weet niet hoe dat bij jullie is, ik rij hooguit 4 keer per week en de ene keer zijn ze de volgende dag weg en de andere keer zijn ze hard.
ik smeer er voor de rest niks op.
groetjes, caroline

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:55

mijn concorde heeft ze ook
is normale slijtage, concorde geeft veel nakomelingen die dit hebben, maar die op de foto en peesscan 99 % goed zijn .

groene leem helpt tijdelijk.
elke dag een kwartier op het harde stappen is eigenlijk het beste, de rest zijn allemaal lapmiddeltjes, en portomonee dieeten Knipoog

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 21:10

Citaat:
Hoe oud is jou paard....? Maar als ze zolang niet kreupel lopen met die gallen is het niet erg zei mijn veearts van de week.

Hij is 9 en loopt ca. 5 x in de week dressuur en af en toe springen. Ook doen we regelmatig buitenritje. Jammer dat er niet zo veel aan te doen is......

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:07

niks aan te doen, behalve niet overbelasten natuurlijk.
maak er een goede gewoonte van om bij het poetsen even een hand over de pezen te halen; zo leer je gauw wat normaal is voor jouw paard en voel je overvulling wanneer dat optreedt. (idem met rugspieren->even langs de wervelkolom voelen, links en rechts, dan weet je wat normaal is. als er verhoogde spierspanning/pijn is, merk je dat eerder. maar ik dwaal af Lachen )

stappen op de harde weg kan geen kwaad. klei helpt eventjes. maar waarom wil je er wat mee doen als je paard er niet kreupel aan is? lekker laten, toch?
succes!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 07:59

Mijn paard heeft al vanaf haar 3e jaar gallen en is nu 14.. ze heeft er nooit last van gehad en ik heb er ook nooit wat aan gedaan.
Een gal kan in principe helemaal geen kwaad en koud afspuiten is altijd goed na arbeid.
Sommige mensen zien gallen als een 'schoonheidsfoutje' en laten ze wegspuiten, helaas komen ze snel weer terug.

Dus laten voor wat het is zou ik zeggen Knipoog

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 08:07

Tja, mijn 9 jarige merrie heeft ze ook. Ineens op drie benen. Heb er ook al 2 keer een veearts naar laten kijken en die zegt ook iedere keer: zolang ze niet kreupel is gewoon mee laten lopen. Maar ik vindt het ook niet prettig om te zien en voelen. Ik doe ook afspuiten en ben sinds kort ook helemaal gestopt met die pees- en kogelbeschermers. Heb ook het idee dat die broeien en afknellen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:15

Mijn ruin heeft het ook in erge mate op 1 achterbeen, een super lelijk gezicht. Maar nog geen dag kreupel op geweest, en hij zal er waarschijnlijk geen last meer van krijgen zit er al een jaar. Ik had ook het idee om ze weg te laten spuiten, maar wie weet wat daarvoor risico's aan zitten. Dan maar iets minder mooi.