Veulen (6 dagen oud) ziek!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hanita

Veulen (6 dagen oud) ziek!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 22:24

Hoi

Vandaag kwam ik aan op stal en mijn kleine meid lag. Ze leek slaperig maar was vroeg dus ach dacht ik dat mag.
Dierenarts geweest voor de merrie te laten scannen. Op dat moment was ze wel actief. Dus ik dacht dat het wel goed ging. wel iets minder dan normaal maar toch ze was rap bij de deur.

S middags kwam ik weer. Lag alleen maar en als je er bij kwam weinig reactie. Normaal als je de deur maar opent staat ze bij je. Tong hele tijd uit haar mond en stond alleen maar op om te drinken. Als ze stond kwam ze wel even kijken bij mij maar ging snel weer liggen. Ik kon dan alles bij haar doen. Normaal is zij niet zo.
Ach ze zal wel last van de warmte hebben en veel indrukken op gedaan zei men.

Het zat mij toch niet lekker. Ben vanavond maar weer gegaan. Zo zielig. Ze lag daar met haar mond open tong een beetje naar buiten onder de vliegen. Zelfs in haar mondje. Dit was voor mij de druppel DA gebeld.

Ze drinkt goed plast goed en heeft normale ontlasting. Temp was iets te hoog 39.
Da is net langs geweest. Lijkt een beetje op een longontsteking / oververhitting. Heeft nu medicijnen gehad en moet haar nu 2 soorten pasta geven.
Morgenvroeg melden hoe het gaat.

toch ga je niet lekker naar huis. Het liefste slaap je er dicht bij. Maar dat kan niet. Ze moet het echt zelf doen. Maar zo zielig.
Zoveelste traan gelaten om een van mijn paardjes.
Ik ga zo naar bed maar echt rustig ben ik niet. Ik hoop dat het goed komt. Morgenvroeg er maar weer snel heen.

Gelukkig is de merrie erg rustig. Dat geeft mij enigzins een beetje rust. Een merrie zou toch wel door hebben als het niet goed gaat met haar kind??
Speculeren kan je doen.

jiperdepip

Re: Veulen (6 dagen oud) ziek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:32

tje wat vervelend, hopelijk gaat het morgen al wat beter
sterkte met de kleine

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:33

Jeetje, beterschap, ik hoop dat het snel weer beter gaat met je veulen!! Ach gut Houdt de stalhouder het veulen ook in de gaten, hij zal toch wel bellen als er iets niet goed is??

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:34

ik hoop voor je dat het goedgaat Lachen Als ze goed drinkt en de ontlasting is goed lijken de problemen nog niet zo heel erg groot? Gelukkig ben je der optijd bij Lachen
het komt vast wel goed Ach gut STERKTE!

madam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:37

Kan me goed voorstellen,dat het moeilijk is om naar huis te gaan, wij hebben de stal aan huis, dus altijd camerabewaking, maar het komt wel goed, wij hebben nu ook 8 veulens waarvan er 1 niet helemaal lekker is, maar het komt wel goed, met een dag of 2 zie je wel verbetering hoor..sterkte

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:48

Ach wat sneu.....Toch vannacht maar een keertje gaan kijken? Zou ik gewoon doen hoor! Je hebt gezien hoe snel ze achteruit kunnen hollen. Je hebt op zich gelijk, ze moet het zelf doen, maar toch zou ik ff gaan kijken. Woon je er erg ver vandaan? Sterkte!!! Hopelijk slaan de medicijnen aan. En dat ze drinkt/plast/poept is een goed teken toch?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:11

He hoe is het gegaan vannacht? Hoop dat ie weer een beetje is opgeknapt. Kan me welk voorstellen dat een jong veulen met dit weer erg moe is, maar toch zijn ze bij ons allemaal vrij actief. Goed dat je de DA erbij had gehaald. Als het vandaag niet beter wordt zou ik hem gewoon nog een keer langs laten komen. Weet niet of je een koele stal hebt, maar anders is het misschien een idee om ze naar een koelere stal te verplaatsen tijdelijk.

Ben benieuwd naar je update!!!
succes

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:00

Vanmorgen vroeg heel vroeg haar in de wei gedaan. De nacht waren wij goed door gekomen.
Ze ging lekker liggen in het koele gras.
Tegen half 10 haar weer naar binnen gedaan. Ze ligt nog wel veel maar lijkt wat atenter te worden.
Gisteravond was het zo erg dat wij haar moesten optillen nu staat ze zelf al weer op. Gister ging ze alleen staan om te drinken en meer deed ze niet meer. Nu staat ze een paar minuten en komt weer naar de deur toe om aandacht te vragen.

Vanmorgen temp op genomen (half 10 38.2 graden) en overleg gehad met de DA. Vanmiddag weer tempen en weer bellen. De antibiotica moet zijn tijd hebben. Gaat het niet goed komt hij nog weer langs. Ik wil graag met een gerust hart haar achter laten. Vanavond ben ik zelf weg dus moet dit zeker weten.

Drinken plassen gaat nog steeds goed gelukkig. Ik hoop dat ze de stijgende lijn kan vast houden die kleine uk.

We denken aan een virus. Hebben bij ons op stal net een nieuw paardje en er komen paarden zo af en toe rijden (deze komen niet echt in de stal die nieuwe wel natuurlijk).
Ook oververhitting kan het zijn. De DA had laatst een veulen er aan verloren. Wij duimen voor de kleine meid. tis zo'n knuffel.

Ik ga zo weer heen. Vanavond mag ze weer lekker naar buiten dit doet de man waar ze staan dan. Die houd haar goed in de gaten gelukkig.

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:46

Fijn om te lezen dat het ietsjes beter met haar gaat!! Het gaat vast allemaal goedkomen!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:44

hanita schreef:
Vanavond mag ze weer lekker naar buiten dit doet de man waar ze staan dan. Die houd haar goed in de gaten gelukkig.
Dat is erg fijn!! Goed om te lezen dat ze zich wat beter voelt, hopelijk gaat het nu verder de goeie kant uit! Ook prettig dat de DA het serieus heeft genomen, en niet heeft gedacht: daar heb je weer zo'n overbezorgde ..... (vul maar in) Knipoog !

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:17

Wat vervelend zeg, hoe ist nou met haar? Zit er nog meer verbetering in? Sterkte ermee!

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 22:33

Vanmiddag weer geweest. Haar temp opgenomen weer. 38.1.
Ze hadden last van veel vliegen dus vliegenspray gehaalt. Bij het opbrengen er van begon ze zelfs te bokken. Ik wrijf haar in en daar ging ze. Ze begon weer meer ondeugende dingen uit te halen.
JA de baas mag weten dat ik ook tandjes krijg.

Ze slaap nog wel veel. Maar ze is steeds meer wakker.

DA weer overleg gehad. Zo als het nu gaat ging het goed. Ze mag nog niet overdag naar buiten. Alleen heel vroeg in de ochtend en laat in de avond. Wanneer het koel is.
Medicijnen blijven geven en bij twijfel tempen.
Rustig aan met de kleine meid en vertrouw ik het niet dan bellen.
De antibiotica moet gaan werken. De koorstonderdrukkers doen het al.
De temp was de hele dag netjes gelijk gelukkig.

Ik hoop dat het zo goed blijft door gaan. Ze mag alleen nu geen tegenslag meer krijgen dan ben ik nog verder van huis.

ik hoop dat ze snel weer zit rond te springen in de wei.
Zo'n hoopje elende zien rond lopen met een bol ruggetje achter mama is niet leuk. Ze moeten kattekwaat uithalen en lekker rond rennen in de wei.

ik hou jullie op de hoogte

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:43

Ben blij te horen dat het weer wat beter gaat. Ze komt er vast wel weer bovenop met al die liefde van jou!

Marie1234567

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:53

Getsie zo val je weer van het 1 in het ander.... Maar ik ben echt blij dat het weer zo goed met haar gaat.... vooral zo'n klein ding....!!!! Het weer zit nu ook niet echt mee voor zo'n jong veulen.....!!!
Groetjes

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 17:31

ff weer een update.

Het gaat goed met haar. Gelukkig.
Als je de stal open doet is zij al bijna weer buiten.
Het ging op en af de eerste dagen. Ze had een kleine terugslag maar nu gaat het echt heel goed.

Ze wil overal gekrabbelt worden. Laatst heeft ze voor het eerst haar broer (2jarige hengst) ontmoet. Hij vond het prachtig. Hij staat normaal met een shet maar kwam ff gezellig langs. Mama was wel beschermend maar de kleine meid vond het eigenlijk best grappig.

In de wei is racen erg leuk. Je hoort haar dan in de verte hihihihihi echt heel grappig en zo fijn om weer te horen. De oogjes stralen ook weer. Alleen last van diaree ik denk van de antibiotica. Ze kan dan erg raar gaan lopen. Het doet zeer natuurlijk maar we proberen het schoon te houden en hoop dat dit ook snel over is.

We moeten blijven opletten met haar en doen haar om 7uur tot 10.00uur naar buiten en van af een uur of 7 tot een uur of 11 nog een keer.

Ik hoop dat het zo goed blijft gaan. Ze is zooooo leuk aan het worden vooral als ze haar fel roze halstertje om heeft (kraamkado van een vriendin)kan ze zo lief kijken. Ze is erg grappig!

bedankt voor jullie meeleven!!!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:42

Mooi dat het weer helemaal goed is Lachen! Veel plezier nog met haar.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:37

Goede berichten!! Diarree kan idd van de antibiotica. Lekker wat vettige zalf op de kont smeren, want ze worden er helemaal kaal van. Dan maak je het ook makkelijker schoon. Hartstikke fijn joh!! Genieten geblazen nu!

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:48

nou han klinkt weer wat beter, heb je fotos van haar...
ben benieuwd is son alweer gedekt...
len is drachtig en met spoock gaat het goed tot nu toe.

gr regina
heb jij die 3 fotos van flash nog voor mij, mn computer was kapot alles eruit.

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 08:37

Hoi Regina,

ik zou ff kijken als ik die nog heb. Heb zelf net een nieuwe computer en dus veel foto's weggegooit.
Dua moet ff gaan graven in de cdtjes die ik heb.
Kan wel even duren.

Foto's van deze kleine meid staan onder de kraamkamer bij het western.
Sonic wordt over een aantal dagen weer gedekt door een duitse hengst die ik via via te horen heb gekregen.

Zit net als bij sonic ladybug (ladybug'd charge) achter. Dus dat leek mij wel leuk.

Het gaat gelukkig nog steeds goed met de kleine meid. Alleen is het zo warm.
Ze staan vroeg en laat buiten dan kan ze lekker genieten!!!