Mijn paard eet zand..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saltoke

Mijn paard eet zand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:14

Hallo

Toen ik gisteren de stal aan het herverven was merkte ik dat een van de paarden in het zand voor de stal aan het happen was.
Het leek of ze zocht wat en af en toe beet ze in een strootje , maar tegelijk nam ze wel heel wat zand binnen.
Ze heeft een hele wei met het lekkerste gras dus van honger is het niet , een van de paarden is een maand geleden gestorven aan koliek en ik wil niet dat zij zandkoliek krijgt ofzo.
Ik heb de ruimte met zand voor de stal zo klein mogelijk gemaakt ,maar ik kan moeilijk de hele stal afsluiten.
Weet iemand waarom ze dit doen , wat kan ik ertegen doen ?

_Cindy

Re: Mijn paard eet zand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:21

Misschien is ze hier aan gewend geraakt. Als je je paard hooi voert in de bak en er valt wat hooi op de grond, krijgt het paard zand binnen als ze het hooi oprapen om op te eten.

Misschien verveelt ze zich op stal?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:23

let erop dat je ( weet niet zeker, wacht andere reacties hier op af)
lijnzaadolie door zijn brok doet. Dat zorgt dat het zand niet blijft plakken. Daar kan je paard nl. koliek van krijgen!!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:30

Meestal eten paarden zand als ze een tekort hebben. Zeewier staat bekend als goed middel tegen zand eten.
Verder kan je nog psylliumzaad voeren, om het zand af te voeren.
www.paardendrogist.nl

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 14:42

cindysponys schreef:
Misschien is ze hier aan gewend geraakt. Als je je paard hooi voert in de bak en er valt wat hooi op de grond, krijgt het paard zand binnen als ze het hooi oprapen om op te eten.

Misschien verveelt ze zich op stal?

Ik zou het betwijfelen dat ze zich verveelt , ze staat nu wel even alleen maar er wordt vaak mee gewerkt en ze kan de hele dag en nacht op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:23

Voor zandeters kan het een gewoonte zijn, ook een tekort. Mineralliksteen/Zeewier.
En voor zandeters eens in de zoveel tijd een kuur met psyllium.

kiggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:14

paarden die zand eten heben meestal een tekort aan vitamienen . ik zou een zoutblok aanschaffen of kruidenmix ( mix van vitamienen ) min paard at zand maar nu ik haar kruidenmix geef en een zoutblok in haar box hangt eet ze geen zand meer

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:51

Kan inderdaad een gebrek aan vitamines en mineralen zijn, misschien kun je je paard een keer een vitaminestoot geven?? En een zoutblok/mineralensteen op het land/in de stal is natuurlijk ook altijd goed!