suikerziekte bij paarden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammykuh

suikerziekte bij paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 12:36

hoi

Weet niet of er al een topic over is (kom bijna niet op dit forum Bloos )
maar had toch een vraag die voor mij heel belangrijk is.

Ik heb sinds een jaar een welsh a pony van nu 2,5 en sinds een paar maanden drikt en plast hij enorm veel. Hij is vroeger ondervoed geweest en ik heb hem gekocht toen hij 1,5 was en is bij mij in 2 maanden tijd veel bekomen ( hij had zijn veulen haar nog wat nu allemaal weg is. Hij is deze zomer snel en goed uit de haren gegaan.) Nou had ik er met de dierenarts over gesproken (zijn plasprobleem) dacht zelf dat hij misschien een kleine blaas zou hebben omdat zijn bal er in zat toen hij hengst was. We dachten eerst dat het een klophengst was maar met een verdoving kwam de andere bal er ook uit en hebben ze hem gelukkig ´normaal´ kunnen castereren. Maar mijn dierenarts duiden op misschien suikerziekte maar dat kan hij pas zeker weten na een plastest. Maar ik krijg zijn ochtend urine niet opgevangen (hij plast dan gewoon niet net of hij het weet.) Nou was mijn vraag na dit lange verhaal of jullie het zelf hebben meegemaakt of het probleem kennen of iets meer over deze ziekte weten bij paarden?

Hoop echt dat iemand mij er iets meer over kan vertellen (de gevolgen wat je nog wel met je paard kan doen en wat niet. ik weet dat hij er aan dood kan gaan maar misschien weet iemand er toch iets van. Dus ken je dit probleem reageer aub even op dit topic

groetjes en alvast bedankt samantha

Kobus17

Re: suikerziekte bij paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:47

het enige wat bij mij op komt is de ziekte van cushing , alleen komen ze daar juist NIET goed door d'r haar, ze krijgen dan allemaal van die stugge krullen en vaak komt deze ziekte voor, bij paarden/pony's die al op redelijke leeftijd zijn, wat de jouwe dus niet is.
Kan de DA geen bloed afnemen om het te onderzoeken. Lijkt me makkelijker dan de urine op te vangen. Ik neem aan dat ze dat ook in het bloed kunnen zien.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:08

ja ze kunnen het ook in het bloed zien. Ik kan de urine wel opvangen maar niet van de ochtend die de DA moet hebben smiddags als hij plast kan ik het gerust opvangen maar dat is het probleem want het moet ochtend urine zijn. maar een bloed test koste rond de 65 euro ofzo dus hoop het met een plastest te kunnen doen maar volgende week komt de DA weer en dan zal ik het er nog over hebben of het misschien toch een bloedtest wordt.

maar iniedergeval bedankt voor je reactie zo snel

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:27

Heb mijn paard laten testen en de test was positief voor suikerziekte.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 11:15

dus jou paard heeft ook suikerziekte dan ??

zo ja hoe behandel je dat hoef hoe ga je er mee om. Wat kan je allemaal nog doen met jou paard enzo?

groetjes

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:20

In principe kan je heel weinig doen. het enige wat je kan doen zodat ze het echt beter gaat is insuline spuiten maar dat is niet haalbaar ivm kosten en hoeveelheid. Ik geef het voer nu verdeelt over 3 keer en voer Dodson and Horell voor hoefbevangen paarden. verder geef ik hooi ook verdeeld in meerdere porties zodat ze eigenlijk constant wat te eten heeft. Om het insuline op pijl te houden. Verder geef ik Magnesium Chelaat van de site www.paardnatuurlijk.nl
Met rijden was ze heel snel moe. Ik rijd haar niet meer o.a. door een cyste in het straalbeen

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 13:24

ja daar had mijn dierenarts het ook over dat ze geen conditie hebben mijn paardje is pas 2,5 en heeft dat nooit gehad (is daar niet op getraint) dus weet niet of als hij hijgt het aan de ziekte komt of doorda hij gewoon geen conditie heeft. mag ik vragen hoe oud jou paard is en hoe oud hij/zij was toen het goconstateerd werd. En hoe je het hebt gemerkt of geconstateerd?.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:40

Mijn paard is 14 en heb het 2 maanden geleden ontdekt. Ze was al jaren chronisch hoefbevangen en hadt het idee dat er meer speelde. Ik dacht zelf aan insuline resistentie maar er kwam suikerziekte uit de bloedtest

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 15:15

ben net naar de kliniek geweest en heb zijn bloed uitgebreid laten testen koste 94,15 maar ja dat heb ik er egt wel voor over zolang hij maar niets mankeert. alles was goed eiwitten suikergehalte enz het was gewoon een model paard zij de da nou ik gelukkig blij dat hij al geen suiker had maar omdat hij zoveel plast wil ik misschien tog nog een urine onderzoek laten doen deze da(niet mijn eigenste) zij dat het ok gerust urina van halverwege de dag ofzo mocht zijn. deze week komt mijn eigen da tog nog langs voor de geit enzo te enten dus vraag ik hem om advies misschien tog nog een urine onderzoek te laten doen. maar volgens het uitgebreide bloedonderzoek was alles prima, ik opgelucht en blij en kan ik rustig verder gaan met mijn training. wou het jullie tog even laten weten.

groetjes