scheur in de hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

scheur in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:15

Hey allemaal,

rosanrosan, sammiej en ik waren vandaag bij een pony kijken ( we willene r een pony bij ) en het was opzich een heel leuk paardje waar we dik te vreden over waren, alleen had dit dier een min puntje waarw e toch wel wat meer van willen weten. De piny had boven in de hoef van haar rechter voorbeen een beste scheur horizontaal.
We hebben daar natuurlijk na gevraagd en volgens haar had haar Hoefsmid gezegt dat het maar iets oppervlakkig was en geen kwaad kon. Maar wij hebben toch wel zo onze bedenkeningen.
Natuurlijk als we deze pony besluiten te kopen en DA en een HM bijkomen, maar toch wat denken jullie?

San

Re: scheur in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:24

Tsjah een scheur in de hoef kan door veel dingen zijn ontstaan. Mijn paard heeft aan de achterkant van zijn linkervoorhoef een flinke horizontale scheur die is gekomen door een balbetrapping die er zo langzamerhand uit aan het groeien is.

Als het paardje er geen last van heeft denk ik dat hij ook gewoon een keer een flinke klap op de kroonrand heeft gehad waardoor er een scheur in de hoef is gegroeid en dit zal er dan denk ik wel weer uitgroeien.

Heb je er misschien een foto van voor het idee. En heel verstandig dat je laat keuren...

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:37

het kan ook hoefbevangen zijn geweest.. Horizontale scheuren zijn wel belangrijk om de oorzaak te weten, ook omdat het eruit moet groeien en het dus verschillende oorzaken kan hebben, van kwaad tot onschuldig.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:39

Vraag hoe het komt en hoe lang het paardje het al heeft en als je besluit eht paardje te nemen haal je hoefsmid erbij zodat hij je kan adviseren

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:40

Ja maar als er nog scheuren in de hoef zitten van de hoefbevangenheid moet het dan niet ook nog te zien zijn aan de vorm en groeirichting van de goed. Uiteraard ga ik helemaal met je mee dat het belangrijk is de reden te weten waardoor de scheur is ontstaan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:29

-> BEH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:21

we gaan vandaag bij een andere pony kijken, we hebben besloten niet voor deze pony te gaan toch bedankt allemaal

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:21

een horizontale scheur is niet zo héél ernstig.
paardje waar ik mee rij had eens een hoefzweer dat aan de kroonrand uitgebroken was.
nu (bijna een jaar verder) is dit al heel mooi uitgegroeid, ze heeft er geen last van gehad...