Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:47

mijn paard hoest de laatste tijd ook vaak. Eerst was het alleen tijdens het rijden maar nu ook gewoon bij de smid of tijdens het wandelen. Hij hoest ook slijm op en er zit altijd troep in zijn neus. Als hij hoest komt het ook echt uit zijn tenen.

Sjee dit klinkt wel ernstig als je het zo leest. Maar moet ik dan eens Ventipulmin proberen?

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:51

ik zou eerst even de DA laten komen en even laten onderzoeken. ( ventipulmin is niet vrij verkrijgbaar alleen via de DA).

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:09

love_gino schreef:
oh en die van mij hoest trouwens kei hard! ook tijdens het rijden maar ze lijkt niet ziek ze is gewoon actief en ondeugent zoals altijd!


Als je paard alleen hoest tijdens de eerste paar drafpassen, dan kan het ook zijn dat de spieren rondom de ribben "verkrapt" zijn en dat ze hoest om meer lucht binnen te krijgen. Omdat ze dan even die spieren oprekt.


reininglover schreef:
mijn paard hoest de laatste tijd ook vaak. Eerst was het alleen tijdens het rijden maar nu ook gewoon bij de smid of tijdens het wandelen. Hij hoest ook slijm op en er zit altijd troep in zijn neus. Als hij hoest komt het ook echt uit zijn tenen.

Sjee dit klinkt wel ernstig als je het zo leest. Maar moet ik dan eens Ventipulmin proberen?


Ik zou niet zelf aanmodderen, maar een DA laten komen. Want dat klinkt niet goed (in de zin van: dat is geen stofhoest meer).

Chrisje
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 14:10

In het begin hoestte mijn paard wel heel diep. Als ik er op zat, dan viel ik er bijna af. Maar nu is de hoest veel oppervlakkiger. Alsof er iets in haar keel zit wat ze kwijt moet. Ze hoest meestal een paar keer achter elkaar en ze proest daarna vaak.

Dat met die spliterwten ga ik zeker proberen. Inderdaad, baadt het niet, dan schaadt het niet. En ik ben inmiddels wel zo ver dat ik alles wil proberen.

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:11

neej het zijn helaas niet de eerste paar passen draf het is zo goed als heel de tijd dan weer 5 min niet en dan weer wel en als ik in galop ga al helemaal! en je hoort echt dat ze probeert een roggel op te halen zeg maar je hoor het echt aan alle kanten roggelen! Boos! soms vind ik het zielig om te rijden maar ze is niet ziek! zo gedraagt ze zich ook nie!

Chrisje
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 14:20

love_gino, ik herken het meest in jouw verhaal. Ze heeft precies dezelfde symptomen tijdens het rijden als die van jouw. Met name in de galop. Net als die jouw paard is mijn merrie niet ziek.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:23

@love_gino: ik zou toch even een DA laten komen, desnoods een andere, want het klinkt toch echt niet goed. Of een bronchoscopie laten uitvoeren, dan kan men direct zien wat er aan de hand is.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:33

Zeg, het zou kunnen dat je paard allergisch is voor de stoffen die in het kuilgras zitten, de gisten.. En dat ie vanwege deze irritatie in neus en keel afscheiding heeft.

Je zou kunnen proberen om gewoon doorweekt hooi te geven. Ook kan je dit evt aan je DA opperen..

Sukses...

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:54

als ze stof allegie ZOU hebben zou het dan goed zijn om haar op vlas te zetten veel buiten en nat hooi? en zouen jullie haar in een buitenbox zetten? (ze staat nu binnen naar in de laaste box bij een deur die altijd open is)
het is voor mij een beetje moeilijk want ik kan momenteel niet naar me paard toe ben er vorige week heel erg hard afgevallen maar de dierenarts is toch gekomen voor het hoesten en de stal eigenaar vertelde me dus dat het OF een lang dradige verkoudheid is OF een stof allegie
ik heb me pony al bijna een EMMER met frene griek (srry als ik het fout schrijf weet het niet meer) gevoerd in iedergeval dat hoest poeder gemengt met zemelen maar daar werd het niet veel beter van Boos!

Chrisje
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 17:01

Bedankt voor jer reaktie Jeske333. Het is het proberen waard, al heb ik al geprobeerd om haar in plaats van kuilgras gewoon gemaaid gras te geven, maar dat hielp ook niet.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:23

Dat zou kunnen kloppen.. gemaaid gras begint immers ook gelijk met gisten..

Ik zou gewoon hooi proberen, liefst wat ouder. En dan volledig onderdompelen in water, zodat het stof eruit is.. Niet het fijnste werk, maar als het blijkt te helpen...

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:25

Laat je paard nou maar goed onderzoeken want dat roggelen heeft die van mij ook gehad en geloof me dat is niet goed gegaan......wat ik al eerder vertelde daar begint het mee...zou maar actie ondernemen en even naar binnen laten kijken!!!

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:16

oke, de veearts was er vanmiddag toch en die hebben we even laten kijken. Hij heeft dus iets aan zijn luchtwegen en moet 14 dagen stilstaan.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:26

@reininglover: heb je nog iets van medicatie gekregen of kreeg je alleen het advies: 14 dagen stilstaan?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:43

Mijn paard (dat ik vorig jaar heb verkocht) hoestte ook vaak en vaak ook zonder echt duidelijk aanwijsbare oorzaak.
Ik had ook alle ' anti-stofmaatregelen' genomen, maar soms waren er ineens weer periodes dat ze geirriteerd was en een kuch gaf.
Ze heeft ook meerdere brochoscopien gehad en medicijnen.
Af en toe kreeg ze er een bacterie overheen en zat ze dus helemaal vol met slijm...

Bij haar was het eigenlijk een chronisch probleem geworden waar ik mee heb moeten leren leven.
Ondanks alle voorzorgmaatregelen bleef het bij vlagen terug komen en dan vooral als ze dressuurmaten flink aan het werk moest.

Ze staat nu bij iemand die veel minder van haar vraagt, maar ook geen medicijnen geeft, en daar gaat het goed, ze hoest nauwelijks meer...
Waarschijnlijk doordat er minder druk op de luchtwegen/longen wordt gezet...

Tyrza schreef:
Hoesten jullie paarden hard, of is het een zachte kuch? Ik heb er eentje die puur doordat hij in de krul loopt irritatie krijgt. Zit dus puur in de voorste luchtwegen. Hij verslikt zich op stal ook snel.

Bij het rijden schuimt hij altijd ontzettend veel. Ik zat me altijd al af te vragen of dat in verband stond met het hoesten?



He, dat klinkt herkenbaar!
De merrie die ik nu rijd maakt zich vaak zo druk met rijden en spant zich zo op (loopt ook vaak te veel opgekruld) dat ze zich regelmatig verslikt en daardoor begint te hoesten.
Op stal horen we haar nooit...

Na een een poosje rustig aan te hebben gedaan is het bij haar momenteel weer even helemaal weg.
Ik geef haar ook wel knoflook en fenegriek door het voer.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:47

jaja, eerst kreeg die een spuit met wat peniciline en cortisone en daarna kreeg ik nog wat poeder dat ik elke dag in zijn eten moet doen

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:28

reininglover schreef:
oke, de veearts was er vanmiddag toch en die hebben we even laten kijken. Hij heeft dus iets aan zijn luchtwegen en moet 14 dagen stilstaan.



Is het alleen irritatie of zit er ook slijm en/of een bacterie?

Ik heb juist altijd geleerd dat als een paard hoest en niet ziek is je het rustig beweging moet blijven geven om luchtwegen en longen aan de gang te houden...

Maar als 'ie er inderdaad echt niet van in orde is zal een poosje rust beter zijn...

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:57

Ja inderdaad blijven bewegen daar komt het los van ander gaat het steeds vaster zitten....ik hoop dat de poedertjes bij je paard werke die van mij is er slechter van geworden....blijft ie hoesten zou ik naar een andere kliniek gaan.....het is zo belangrijk

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:13

Idd raar dat het paard stil moet staan... Bedoel je boxrust of gewoon geen training?

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:28

Hee tyrza.....alles goed.
heb paar weken geleden bij je in de clinic gereden..

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:30

Oh en ze is trouwens naar de physio geweest van de week ze werd steeds meer dwars..was wel even nodig kijken hoe het nu gaat...doei doei

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:06

mijn merrie heeft ne 2 dagen!!! op de wei gestaan maar enkele uurtje en het gaat nu al aanzienlijk beter!! Haha! dus waarschijnlijk toch stof allergie denk ik Lachen ik hou jullie op de hoogte hoe het nu verder gaat maar ben hier toch al bestwel blij mee Lachen

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:14

Vonnie84 schreef:
Mijn paard heeft nu ook al 2 weken een hoest. Geen snotneus of slijm. En puur en alleen hoesten bij inspanning (opstaan na rollen, onder het rijden). Ook is hij zeer snel kortademig.
Verder niets aan hem te zien, geen koorts, gewoon vrolijk.
Ik wist niet goed wat ik hier mee aan moest. Z'n weerstand is even lager geweest, dus ik dacht dat het wel weg zou trekken.
Dat was dus niet het geval. Hooi gespoeld, Sputolysin gevoerd, alle andere mogelijke voorzorgsmaatregelen genomen, geen effect.
Ik wist dat de DA niets zou kunnen vinden, want het komt gewoon niet vanuit z'n longen (hij hoest wel, maar ik geloof niet dat er écht iets met z'n longen is, maar dat het een symptoom van iets anders is).
Dus de manen maar weer opgestuurd naar een holistische DA, met de melding dat mijn paard al 1,5 week hoest.
Afgelopen maandag belde hij. Of mijn paard ook kortademig was (had ik niet gezegd), en of hij toevallig onder de bulten/strepen (soort schimmel) zat. Ja dat zit hij, maar ik dacht dat het van de dazen was.
Het blijkt dat de mijne een schimmel in z'n bloed heeft, die op z'n lever neer slaat. Daardoor kan hij geen vitamine B12 opnemen. En de symptomen zijn dus kortademigheid, hoesten en die bulten/strepen op z'n lijf.
Als het goed is krijg ik vandaag of morgen de medicijnen binnen. Ik hoop dat hij er dan vanaf komt.

Wat voor soort strepen zijn dat? Mijn paard hoest sinds 2 weken ook. Niet heel vaak, vooral bij inspanning en soms ook gewoon. Ze heeft verder geen snotneus en lijkt ook niet ziek. aan het stof kan het ook niet liggen want ze staat altijd buiten en krijgt alleen 's avonds en 's ochtends een klein beetje kuil. Maar ze heeft wel op haar hals een paar strepen staan. Heel dun en een paar naast elkaar... Er is trouwens nog geen da bij geweest omdat ik een beetje zit te twijfelen daarover. Het lijkt niet zo ernstig want ze hoest niet zo vaak, maar aan de andere kant is het ook niet echt gezond..

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:27

@ Lisa_Melody: die van mij heeft het ook in z'n hals. En het kan gewoon niet meer van de dazen zijn, want ze zitten er al minstens 2 weken (ik zei toen nog tegen ons mam: "nou, Rongo wordt goed lek gestoken. En dat terwijl er hier nauwlijks dazen zitten"). En van die streepjes, ongeveer 4 cm lang en de dikte alsof het van het liggen is.

Rhythem84
Berichten: 293
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:06

Mijn 16 jarige is overgevoelig voor stof.
Wij hebben ook van alles geprobeert,maar niets hielp.Hooi nat maken, stro natspuiten , buitenluik,ventipulmin.
Voor de ventipulmin werd ze zelfs immuun doordat ze dat zo vaak heeft gehad werkte het niet meer.
Nu staat ze sinds 5 jaar dag en nacht op de wei en ze hoest nooit meer.