Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrisje
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-06-04

Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 09:45

Mijn vierjarige KWPN-merrie hoest nu al drie maanden. Het begon nadat ik haar een paar keer had meegenomen naar een wedstrijd. We hebben haar zelf gefokt en ze was dus nog nooit van huis geweest, dus wij dachten dat ze gewoon een bacterie had opgelopen, waartegen ze geen weerstand had. Paard dus op rust en maar even aankijken. Ik heb in overleg met de veearts wel direct gezorgd dat ze in plaats van op stro op houtkrullen kwam te staan, dat ze zoveel mogelijk frisse lucht kreeg (ze staat in een buitenbox en loopt bijna de hele dag in het land) en dat ze niet in de stal was als er opgestrooid werd. Ze krreeg al eerste klas kuilgras, dus daar kan het niet aan liggen.

Toen het na twee weken nog niet over was en ze ook nog steeds een vieze neus had, zijn we met haar naar een kliniek gegaan. Daar werd via een larynxscopie vastgesteld dat ze inderdaad een ontsteking had in de voorste luchtwegen en dat ze nogal veel slijm aanmaakte.
Ik dus met mijn paard naar huis met een antibiotica kuur en een slijmoplosser. Ik moest heel rustig wat blijven stappen en draven aan de longe en onder het zadel. Dat ging prima, want mijn paard leek verder helemaal niet ziek en ze had ook geen koorts. Ze werd hoogstens wat lastig van de minimale beweging.

Na twee weken was de antibiotica kuur op, maar ze hoestte nog steeds. De slijmoplosser heb ik nog een week langer gegeven, maar ook daarvan hield ze niet op met hoesten. Dan maar weer terug naar de veearts. Die constateerde dat de ontsteking over was. Ik kreeg een andere slijmoplosser mee naar huis. Die heb ik nog eens drie weken gegeven, maar ook dat zorgde er niet voor dat ze ophield met hoesten. Ook haar neus bleef vies.

De veearts wist het nu ook niet meer. Hij zei heel eerlijk dat we er alles aan hadden gedaan wat we er aan zouden moeten doen en dat het niet erg zinvol leek om er nog meer medicijnen in te stoppen. Het leek hem het beste als ze het zelf op zou lossen. Wachten tot het overgaat dus. Inmiddels hoest mijn paard nu drie maanden. Het is niet zo dat ze nou de hele dag staat te blaffen, maar bij inspanning (rollen en rijden) hoest ze en ook eigenlijk altijd 's morgens vroeg en als ze kuilgras krijgt. Verder is ze vrolijk en fris, dus niet ziek.

Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe is het uiteindelijk opgelost. Moet ik mijn paard dag en nacht in de wei zetten?

MiaMora

Berichten: 277
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: bij Nijmegen

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:52

Zelfde verhaal hier, ik plaats even een berichtje, zodat ik dit topic kan volgen.
Na eerst antibiotica en prednison-achtige medicijnen voor de onderdrukking van de kriebels hebben we nog twee ventipulmin-kuren gedaan en vervolgens weer twee anti-biotica kuren.

Nu ben ik zover dat ik weer mag proberen te longeren, kijken hoe ze is bij inspanning, maar over een paar dagen ga ik op vakantie, dus ik geef haar nu eerst nog even 3.5 weken rust zonder medicijnen.

Als ze daarna nog hoest draai ik door denk ik !

Chrisje
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 11:13

Wat ontzettend balen, MiaMora. Ik wordt er ook helemaal gek van. Elke keer denk ik dat het beter wordt, maar steeds wordt het ook weer erger. Nu had ze al een paar weken geen vieze neus meer, maar vanmorgen weer wel. Ik heb haar thuis op stal, dus elke kuch krijg ik mee. Af en toe wordt ik er helemaal gek van.

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:26

Mijn paard heeft ook eens een virus van een wedstrijd meegenomen, heeft me 6 maanden gekost voordat hij er helemaal vanaf was.
Ik denk als ik het zo lees, dat je eigenlijk alles al doet/ hebt gedaan, wat in je mogelijkheden ligt. Net zoals MiaMora heeft die van mij toen , ventipulmin (3kuren) , slijmoplossers en prednison gehad en na de laatste ventipulmin kuur in combinatie met de slijmoplossers en de prednison was het binnen 4 dagen over.
Hij is nu wel erg gevoelig op z'n longen, bij het minste of geringste kuchje gaat het direct sputolysin in. En 9 van de 10 keer is hij er met een dag of 3-4 helemaal vanaf.
Die van mij loopt in de zomer 24/7 op het land, en in de winter staat hij op vlas en krijgt, doorweekt hooi en staat overdag dan buiten in de uitloop of wanneer de mogelijkheid daar is ,op de wei. En het gaat eigenlijk heel goed, behalve dan een week of 5 geleden, toen kregen we een stel logees in de wei , waarvan 1 met een enorme snotneus en die hoeste ook enorm, die van mij is na een week of 2 begonnen met hoesten en lichte snot en zoals gezegd, direct sputolysin er in en na 10 dagen was het eigenlijk over ( duurde dus iets langer als normal voordat hij er weer vanaf was).
Maar wanhopig kan je er idd van worden.

Chrisje
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 11:32

Jeetje, Kobus! Een half jaar! Ik heb op dit moment plannen om mijn merrie de rest van de zomer maar in het land te doen samen met een paard van een vriendin. Daar kan ze dag en nacht buiten blijven en dat kan bij mij thuis niet zo gemakkelijk.

Is ventipulmin een goed idee? Dat heeft mijn paard nog niet gehad.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:39

Mijn paard heeft nu ook al 2 weken een hoest. Geen snotneus of slijm. En puur en alleen hoesten bij inspanning (opstaan na rollen, onder het rijden). Ook is hij zeer snel kortademig.
Verder niets aan hem te zien, geen koorts, gewoon vrolijk.
Ik wist niet goed wat ik hier mee aan moest. Z'n weerstand is even lager geweest, dus ik dacht dat het wel weg zou trekken.
Dat was dus niet het geval. Hooi gespoeld, Sputolysin gevoerd, alle andere mogelijke voorzorgsmaatregelen genomen, geen effect.
Ik wist dat de DA niets zou kunnen vinden, want het komt gewoon niet vanuit z'n longen (hij hoest wel, maar ik geloof niet dat er écht iets met z'n longen is, maar dat het een symptoom van iets anders is).
Dus de manen maar weer opgestuurd naar een holistische DA, met de melding dat mijn paard al 1,5 week hoest.
Afgelopen maandag belde hij. Of mijn paard ook kortademig was (had ik niet gezegd), en of hij toevallig onder de bulten/strepen (soort schimmel) zat. Ja dat zit hij, maar ik dacht dat het van de dazen was.
Het blijkt dat de mijne een schimmel in z'n bloed heeft, die op z'n lever neer slaat. Daardoor kan hij geen vitamine B12 opnemen. En de symptomen zijn dus kortademigheid, hoesten en die bulten/strepen op z'n lijf.
Als het goed is krijg ik vandaag of morgen de medicijnen binnen. Ik hoop dat hij er dan vanaf komt.

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:40

Ik persoonlijk zou dat wel doen, lekker het land op.
De meeste DA's beginnen met een kuur Ventipulmin in combinatie met slijmoplossers. Tenminste dat is wel wat ik zelf altijd mee heb gemaakt. Pas als het daarna nog niet helpt komt er vaak iets van prednison bij. Maar je zou het kunnen voorstellen bij je DA. Snap eigenlijk niet dat je dat al niet hebt gehad ( geen verwijt hoor Knipoog ), vooral omdat je paard al 3 maanden hoest en je DA zegt dat ie eigenlijk al alles heeft geprobeerd.
Nou hoor ik wel altijd, zo links en rechts ,dat ventipulmin nadelen heeft, maar daar heb ik geen last van gehad. Ik weet wel dat je het niet te vaak moet geven maar soms kan je gewoonweg niet anders.

Chrisje
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 11:47

Hé Vonnie. Ik heb mijn paard vorige week door een osteopate/natuurgeneeskundige laten onderzoeken. Zij voelde spanning op het middenrif en had ook het idee dat mijn merrie een betere leverfunctie zou moeten hebben. Ze heeft wel wat minder mooi haar en ik heb moeite om haar goed in conditie te houden (lees: vlees op haar ribben te houden). Ik moet haar heel hard voeren. Nou is ze ook ruim 1.70 groot, dus dat is misschien niet zo verwonderlijk. Mijn merrie krijgt voor haar leverfuncties nu een homeopatisch middel met mariadistel. Nog maar sinds vorige week woensdag, dus ik weet nog niet goed wat daar het effect van is.

Kobus, ik zal die ventipulmin toch nog maar eens voorstellen bij mijn veearts. Bedankt voor de tip.

MiaMora

Berichten: 277
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: bij Nijmegen

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:02

Ventipulmin is echt speciaal voor de longen.
Als de longen schoon zijn dan heb je daar dus in principe niets aan.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:04

àls jou merrie hetzelfde heeft, dan is dat spul voor de lever ook maar symptoombestrijding.

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:10

@miaMora : chrisje geeft aan dat d'r paard nog steeds een vieze neus heeft, dus moet er toch nog slijm ergens zitten en aangezien dat met de slijmoplossers niet weg is gegaan, zou je kunnen veronderstellen dat er toch nog wat in de longen achter gebleven is ( of weer opnieuw ontstaan is).

@chrisje: schiet me in eens te binnen, ik heb overigens 4x een bronchoscopie laten maken in die 6maanden, waarvan op de 2e geen slijm meer was te zien , maar op de 3e weer wel(niet zo heel veel als op de 1e maar er zat een spoortje) en op de 4e( na 6 maanden) was het helemaal schoon.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:17

Mijn paard heeft ook een tijdje gehoest, eerst een klein beetje, later echte hoestbuien in de stal en bij het draven onder t zadel.
Er kwam geen slijm uit zn neus.
We moesten van de DA het hooi helemaal nat maken, in een hooinet en twee uur lang in het water laten liggen.
We hebben toen ook een prednison kuur gekregen en ventipulmin. Die kuur was donderdag afgelopen en daarna moesten we nog vier dagen rustig aan doen. Gisteren ben ik weer gaan rijden en was het hoesten gelukkig over.
Ik denk zelf dat het toch ook aan het hooi lag, dat was best wat stoffig, en als ik het niet nat maak begint hij weer wat te briesen en hoesten..

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:21

had weer een heel verhaal getikt en weg is ie weer ...!

Maar even in het kort ...laat je paard verder onderzoeken bij een andere kliniek ...mijn pony had zogezegt een laagje slijm oop de luchtwegen wat vanzelf wel weg zou gaan....nadat ze onder de poeders en prednison en ventipulmin had gezeten wat niks hielp....dat zei mij DA.

Vervolgens blijven hoesten en zo benauwd krijgen dat ze bijna is gestikt....na een tijd tobben.
Direct met spoed naar Utrecht gegaan...bleek dat er allemaal slijm om haar strotte klep zat wat geen kant meer op kon.....wat volgend de da een laagje slijm was ....nou niet dus!

Het zat zo vast dat ze daarom bijna gestikt was...en dat was allemaal ophopingen van al die troep die ze tijden heeft binnen gekregen van de DA en stof op hopingen....Ze is direct behandeld....ze is gelaserd behoorlijke ingreep wil je meer weten vraag het gerust heb er veel ervaring mee.......

Chrisje
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 12:31

Kobus: Ja, die vieze neus is soms een hele tijd weg en dan opeens komt er weer troep uit. Beide keren dat ik met haar bij de veearts was, constateerden ze dat de longen schoon waren en dat het ging om een infectie van de voorste luchtwegen. Het kan natuurlijk zijn dat ze nu wel wat troep in haar longen heeft, maar de symptomen zijn in al die tijd niet echt veranderd.

Mystic Tinker: Het is ligt in het geval van mijn merrie niet aan het hooi. Ik heb haar een paar weken in plaats van kuilgras gemaaid gras gegeven en daar ging ze niet minder van hoesten. Wel opvallend dat jullie paarden allemaal ventipulmin en prednison hebben gehad en dat het daar in veel gevallen wel van over is gegaan...

Vera: Mijn paard heeft het niet benauwd. Soms walst ze door het land zonder ook maar één keer te hoesten. Pas bij het opstaan na het rollen of bij het rijden begint ze te hoesten.

In elk geval allemaal bedankt voor jullie reacties

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:56

mijn pony heeft het ook we wisten niet waar het vandaan kwam wan toen ik der kreeg 5 maanden geleden deed zae het ook maar goed bij de oude eigenaar had ze wel een deken op bij mij niet en op de trailer geweest zonder deken dus dat was nog denkbaar
paar weekjes aangekeken en weg was het dus iedereen dacht... verkoudheid
sinds 2 maanden is het weer terug en ook nu dachten we dat het een verkoudheid was (wat nogsteeds een optie is volgens de dierenarts)
maar ook dacht de dierenarts aan een stofalergie! en als ik daar over na ga denken kan dat best want ze staat binnen en op stro
en vlak bij de binnenbak (die momenteel ongelofelijk stoft)
en ik zet der af en toe wel eens op de wei maar ik had altijd een probleem WIE HAALT DER BINNEN? want ik moets ook gaan werken.
maar het advies van de dierenarts is toch om haar zo vaak en veel mogenlijk buiten te zetten
wat denken jullie stof alergie of hele lange verkoudheid?

@ TS ik kan je verder niet helpen want heb er niet zoveel verstad van wilde tocheven mijn bericht plaatsen om te kijken of iemand mij misschien kon helpen Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:00

Hoesten jullie paarden hard, of is het een zachte kuch? Ik heb er eentje die puur doordat hij in de krul loopt irritatie krijgt. Zit dus puur in de voorste luchtwegen. Hij verslikt zich op stal ook snel.

Bij het rijden schuimt hij altijd ontzettend veel. Ik zat me altijd al af te vragen of dat in verband stond met het hoesten?

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:02

Ik denk stof allergie heeft die van mij ook......

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:03

Die van mij niet echt super hard. Het komt niet van achter/onderin zeg maar (de hoest). Gewoon z'n hoofd naar beneden en een kuch.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:05

Chrisje schreef:
Kobus: Ja, die vieze neus is soms een hele tijd weg en dan opeens komt er weer troep uit. Beide keren dat ik met haar bij de veearts was, constateerden ze dat de longen schoon waren en dat het ging om een infectie van de voorste luchtwegen. Het kan natuurlijk zijn dat ze nu wel wat troep in haar longen heeft, maar de symptomen zijn in al die tijd niet echt veranderd.

Mystic Tinker: Het is ligt in het geval van mijn merrie niet aan het hooi. Ik heb haar een paar weken in plaats van kuilgras gemaaid gras gegeven en daar ging ze niet minder van hoesten. Wel opvallend dat jullie paarden allemaal ventipulmin en prednison hebben gehad en dat het daar in veel gevallen wel van over is gegaan...

Vera: Mijn paard heeft het niet benauwd. Soms walst ze door het land zonder ook maar één keer te hoesten. Pas bij het opstaan na het rollen of bij het rijden begint ze te hoesten.

In elk geval allemaal bedankt voor jullie reacties





Ik wil alleen even zeggen dat je moet proberen er niet te lang mee te tobben.....want dan kan ze wel krijgen wat die van mij heeft gehad....het hoeft nu idd niet zo te zijn....maar wees optijd zo slim om der echt grondig te laten onderzoeken als het nog weken blijft duren...scheelt je een hoop ellende geloof me...succes !

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:08

@Love_gino: begrijp ik het goed dat je je pony nog maar 5 maanden hebt en dat ze het bij de vorige eigenaar ook deed ( hoesten) ? Hoe stond je pony bij de vorige eigenaar? in de stal op stro of zaagsel (vlas)?, op de wei? kreeg ze nat hooi of kuil?.
Het zou natuurlijk kunnen dat ze een stofallergie heeft, maar dan zou je eigenlijk haar eens een langere periode op de wei moeten zetten om te kijken of dat effect heeft.

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:12

ze ston bij de volge eigenaar op stal met stro maar wel gewoon gelijk uitkijk naar buiten en dat heeft ze nu niet
ik heb hem idd nog maar 5 maanden en de oude eigenaar zegt dat zegt dat ze het bij haar nooit deed
ik kan haar maar een aantal uur per dag op de wei zetten heel de dag mag niet bij ons op stal en ze hebben ook geen water op de wei dus das wel lastig kan natuurlijk wel zelf een bak water neer zetten
ze krijgen kuil te eten Lachen

marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:13

Lijkt ontzettend knullig, maar bij ons hielp het goed (ook lichte hoest, waarschijnlijk allergie, of lichte irritatie o.i.d.)

koop 3 of 4 pakken spliterwten en doe 's morgens en 's avonds een dikke handvol van die erwten over de brokken
(gewoon hard, niet in het water geweekt)
bij ons was het hoesten na een week over

voordeel: helpt het niet, dan schaad het ook niet
en pakje spliterwten kost geen drol

succes

p.s. als er een serieuze medische indicatie is moet je niet blijven kwakkelen natuurlijk, maar omdat bij jullie de D.A. toch al is geweest kun je dit allicht proberen

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:15

oh en die van mij hoest trouwens kei hard! ook tijdens het rijden maar ze lijkt niet ziek ze is gewoon actief en ondeugent zoals altijd!

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:15

@tyrza: als die van mij echt een virusje heeft, dan komt het echt helemaal van uit z'n tenen zeg maar Cool . Vaak op stal in de winter, dan hoest hij 1 a 2x licht als ik begin met rijden en daarna is het over.
Schuimen: mond bedoel je? Die van mij schuimt de ene keer heel veel, de andere keer alleen maar een beetje lippenstift Haha! . Uit zijn neus heeft de mijne eigenlijk altijd een beetje witschuim ( is volgens de DA niet schadelijk, dus hou ik het daar ook maar op).

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paard hoest zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:19

@love_gino: kan je misschien in overleg je pony dan wel op zaagsel (liefst vlas) zetten, of eventueel niet te dicht bij de bak of in een stal met luik ( als die er is), kleine dingetjes helpen soms al een hele hoop.