Wie weet er meer over keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Wie weet er meer over keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 21:18

Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje.. Na een lange "paardenjacht" heb ik dan eindelijk een geschikt paardje gevonden ( jeeej Go jij! Go jij! ) Maar ik heb even een vraagje.
Zelf wilde ik het paard klinisch laten keuren ( gewoon de "standaard " keuring.) Maar omdat mijn vader mij een handje helpt met de aanschaf kosten.. Wilt hij dat ik hem helemaaaal laten keuren. Hij heeft namelijk van een goede kennis ( die paarden van een paar ton verkoopt naar de USA en eigenlijk in een andere paarden wereld zit dan ik) gehoord dat dat beter is.
En nee.. Niet alleen de rönten keuring( of hoe dat ook heet Tong uitsteken ) Maar ook nog eens een bloed onderzoek( dna onderzoek ofzoiets).
Ik vroeg me af hoe dit te werk gaat, dus rönten keuring en dat bloed onderzoek.
Ik vraag me ook af wat ze bijv. kunnen vinden met het bloed onderzoek, wat ze niet kunnen zien bij de andere keuringen..
Dus wat is jullie ervaring hiermee, en moet het paard dan in de kliniek gekeurd worden en mag je er bij blijven( en met rönten, moet het paard dan verdoofd worden?)

Alvast bedankt Lachen
Agnes.

Enne.. van mij hoeven die andere 2 keuringen ook niet, maar het kan ( volgens mij) geen kwaad en als ik mijn vader daar blij mee maak Lachen hij betaald de keuringen toch Bloos

San

Re: Wie weet er meer over keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:27

De rontgenologische keuring bestaat uit foto's maken van het paard zodat je zeker weet dat hij inwendig op dat moment goed in elkaar zit. Ik vind dit zeer aan te raden, zeker bij de wat duurdere paarden. Je weet dat zeker dat het beestje geen verborgen gebreken heeft.

DNA onderzoek heb ik nog niet meegemaakt en lijkt mij wat overdreven. Je kan wel altijd bloed laten trekken om te laten controleren op doping en dat ze niet worden gedrogeerd. Dit laat ik zelf eigenlijk nooit doen. Vind het tot nu toe steeds niet echt nodig.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:25

Ik zou zeker voor een rontgenlogische keuring gaan en voor een bloedonderzoek. Helaas worden nog veel te vaak paarden gedrogeerd omdat ze toch niet zo braaf zijn of om pijn te onderdrukken.
Met een bloedonderzoek kan men dit zien.
Je mag bij een keuring aanwezig zijn en de koper van het paard heeft het recht om te bepalen bij welke dierenarts de kering verloopt.
Ik zou je zelfs adviseren om aanwezig te zijn zodat je altijd nog met de DA kunt overleggen en vragen kan stellen.
Heel veel succes met de keuring.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 06:41

Bedankt voor jullie reactie Lachen Maar die rontenlogische keuring.. Gebeurd die op de kliniek zelf? En mag je daar ook bij zijn? Want het lijkt mij dat een paard dan niet helemaal stil staat en dus verdoofd wordt?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 06:51

Die gebeurd op de kliniek zelf en het is wel handig als je er zelf bij bent.
Als het paard niet helemaal stil staat krijgt hij een sedatie en anders niet.
Er wordt ook gekeken of het paard cornage heeft.Kosten zijn rond de 400/450 euro.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 07:42

wat is cornage Bloos ? Oke dus is het paard niet nerveus en blijft ze netjes stil staan, hoeft ze niet verdoofd te worden?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:11

Nessah schreef:
wat is cornage Bloos ? Oke dus is het paard niet nerveus en blijft ze netjes stil staan, hoeft ze niet verdoofd te worden?

Cornage is een afwijking aan de stembanden.

Bij de meeste klinieken worden de paarden altijd verdoofd met rontgenfoto's maken. Een DA weet niet of een paard wel zo braaf blijft staan....

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:24

Ze krijgen meestal voor de foto een licht spuitje waar ze wat suffig van worden. Is ook wel weer heel snel uitgewerkt hoor. En je mag erbij blijven vaak wordt er aan je gevraagd of je wilt helpen met vasthouden van paard en rontgenplaten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 16:02

Oh.. oke bedankt voor de informatie Lachen Mag je die ronten foto's mee nemen? OF houd de DA die? en wanneer heb je de uitslag van het bloed?

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:05

De röntgen foto's mag je natuurlijk meenemen. Die kun je gebruiken voor de verzekering. En bloeduitslagen heb ik geen ervaring mee..

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:58

Nessah schreef:
Oh.. oke bedankt voor de informatie Lachen Mag je die ronten foto's mee nemen? OF houd de DA die? en wanneer heb je de uitslag van het bloed?

Bloedonderzoeken zijn volgens mij bekend na een weekje, mijn paard heeft een keer een bloedonderzoek gehad om te kijken of hij bloedarmoede had. Binnen een week had ik antwoord!! Ik weet natuurlijk niet of dit ook zo is bij dna, misschien kun je het navragen bij de da?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 13:18

Ja.. dat ga ik maar eens doen ja.. bedankt elk geval.. ik ben al heel wat meer te weten gekomen nu Lachen