Wat geven aan weidepaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Wat geven aan weidepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 16:12

Hoi,

mijn paarden staan sinds kort op de weide, en ik merk dat ze elke dag steeds minder zin hebben in hun korrels, daarom ben ik voorlopig overgeschakeld naar zemelen met wortels en appels. Is dit goed genoeg? Ze krijgen ook nog stro en hooi.

Amore loopt elke week misschien twee uurtjes, esquna drie tot vier.

Ik heb jarenlang op een manege gestaan, een wei is dus nieuw voor mij...

groeten

pojack

Re: Wat geven aan weidepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:42

wat je wel kan doen is door de zemelen de brokken weken krijgen ze het toch binnen (zo deed ik het ook altijd toen mijn paardje op de wei stond). En verder gaf ik hem gewoon nog zijn hooi.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:44

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:50

Nou ik heb dat voer advies in gevuld maar daar klopt ook niets van ik zou mijn paardje (een fjord) 2,5 tot 3 kilo brok moeten geven Gestoord hoe groeit mijn paard dicht.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 18:54

esquna, trakhener merrie 1.70m 12j: 0-1 kg hooi en 1-2 kg krachtvoer
amore, engelse volbloed merrie 1.60m 13j: 1-2 kg hooi en 0.5 - 1.5 g krachtvoer

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:57

Die van mij gaan overdag in een volle wei en s avonds gaan ze op een kale met een klein plukje hooi. Verder voer ik niks bij. je merkt het snel genoeg of ze wat te kort komen.

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:25

zo doe ik het ook altijd ik voer met mijn ogen.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:32

pojack schreef:
Nou ik heb dat voer advies in gevuld maar daar klopt ook niets van ik zou mijn paardje (een fjord) 2,5 tot 3 kilo brok moeten geven Gestoord hoe groeit mijn paard dicht.

Dat is inderdaad wel veel voor een fjord.
Bij mij klopt het ongeveer wel, maar de dagen dat ik niet rij krijgt ze ook niets bijgevoerd, terwijl ze daar geen onderscheid in maken.

Ik voer ook met mijn ogen, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat wanneer je voor het eerst je paard in de wei hebt en je hebt zelf nooit bepaald hoeveel voer je paard krijgt dat je graag een richtlijn wilt.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:38

chipieke schreef:
voorlopig overgeschakeld naar zemelen met wortels en appels. Is dit goed genoeg?

Zemelen heeft een scheve calcium-forfor verhouding. Wanneer je zemelen wilt blijven voeren zou je er iets aan toe moeten voegen dat deze scheve verhouding weer hersteld.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:44

Als er genoeg gras beschikbaar is, hoef je NIETS bij te voeren hoor.

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:45

nd423 schreef:
chipieke schreef:
voorlopig overgeschakeld naar zemelen met wortels en appels. Is dit goed genoeg?

Zemelen heeft een scheve calcium-forfor verhouding. Wanneer je zemelen wilt blijven voeren zou je er iets aan toe moeten voegen dat deze scheve verhouding weer hersteld.

In zemelen zit niks het is alleen opvulling voor de maag. Je kan je brokken er door heen weken, en eventueel een vitamine/mineralen preparaat door heen doen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:47

Die van mij staat op een wei met kort gras, waar weinig in zit.

Ik voer em alleen muesli bij als ie gewerkt heeft.. als ie vrij heeft moet ie het met het gras doen wat er staat..

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:50

zo gaat het ook bij die van mij. maar als je paard net ff wat meer nodig heeft........

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:54

En die van mij mag nog wel 25 kilo afvallen... nee die komt niks tekort!

Tegen die tijd dat de dagen echt korter worden, en het wat kouder gaat worden, dan gaat ie over op steeds wat meer voer. Anders valt ie straks teveel terug..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:40

Opgroeiende paarden hebben als aanvulling op weidegras baat bij een handje muesli zonder haver van Havens.
Dat is ook goed om het dagelijkse contact te blijven onderhouden en de jonge paarden te controleren.

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:33

Dit gaat niet om heel erg jonge paarden. En ik denk dat ieder paard wel wat kan gebruiken op de wei qua voeding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:17

Mijn paard krijgt naast de weidegang halve schep muesli met een schepje kruiden ter aanvulling (Hoba Cultura: Kruidenmelagne).

Summerfit koeken van Pavo of gewoon een mineralliksteen zijn ook handig. Lachen

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:14

elke dag een handje pavo vital. Krijgen ze alles binnen zonder dik te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:20

De mijne staan dag en nacht op de wei.Mijn oudste werkt 6 dagen van de week een klein uurtje de ene keer wat meer dan de andere keer.Die krijgt 50gr pavovital een paar wortels en een appel.Mijn 2-jarige krijgt juist hetzelfde en de haflinger alleen 25gr pavovital.In september begin ik meestal weer met bijvoeren maar dat ligt aan het gras.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:19

Mijn paard staat 24/7 op een niet al te volle wei. Het enige wat hij bijkrijgt is een kwart schepje slobber als hij gewerkt heeft, voor de rest heeft hij niks nodig. Hij is vet zat.
Ik denk dat je paarden gewoon genoeg hebben aan het gras Haha!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:03

nd423 schreef:

Zemelen is alleen maar buikvulling. als je alleen maar granen voert dan moet je wat bijvoeren. granen bevatten weinig calcium. (en dan heb ik het niet over de complete granenmixen van tegenwoordig)

Offtopic: wat een waardeloze voedingsadviezen heeft pavo zeg!
heb er 2 gedaan. 1 voor een fries die te dik is en alleen paar x per week recreatief gebruikt wordt. advies 3 kg. krachtvoer Verward
hij doet het prima op 4 handjes per dag.

voor m'n shet die alleen als gezelschapsony gebruikt wordt en af en toe ene paar rondjes met kinderen loopt: 0,5 tot 1 kg. krachtvoer per dag Nagelbijten / Gniffelen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:15

Mijn paard is door ziekte erg mager geworden. Normaalgesproken zou alleen weidegang voldoende voor hem zijn, maar hij krijgt nu dagelijks muesli met extra vezels waar een halve schep biks doorheen zit, of slobber (ook met wat biks erin). Hij is nog niet aan het werk. Ook hij heeft niet altijd zin in zijn eten, maar daar kan ik me eerlijk gezegd niet druk om maken. Dan heeft hij gewoon genoeg gehad in de wei.

Mijn vorige bijrijdpaard stond overdag in de wei en snachts in de bak. Die kreeg alleen na het rijden een handje biks, als je die meer ging voeren groeide ze helemaal dicht.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:19

Bij ons staan ze ook 24/7 op het land en ze krijgen niks bijgevoerd. Eentje nu wel omdat ik daar over een goede 2 weken een trektocht mee ga maken en dan moet ze toch iets extra's hebben.

Paardenhouders in Nederland overvoeren vaak snel. Als het paard er geen behoefte aan heeft betekent dat dus dat het voldoende heeft. Hier hoef je dan niks aan toe te voegen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:42

Ik heb zelf net een zak Aurakoeken van Pavo (zijn hetzelfde als de Summerfitkoeken) gekocht. Deze zijn speciaal bedoeld als aanvulling op het gras.

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:48

Je paarden lopen echt heel weinig per week. Dus ik zou ze alleen een paar handjes bix o.i.d bijvoeren NA het werk Knipoog