allergies voor halster???(met foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

allergies voor halster???(met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 16:02

nou zit ik toch wel met een klein probleem,mijn fries heeft maan exeem,en schuurt zich echt open,nu heb ik daarvoor zalf gehaald en een exeemdeken,en dat gaat echt super!!haar manen groeien inmiddels weer aan,en ze is heel erg rustig onder de deken...

nou schuurt ze haar hoofdkap van haar hoofd af,vind ze blijkbaar irritant,maar als ze die afschuurt dan zakt haar hals ook af,met gevolg dat ze geprikt wordt,en weer gaat schuren.

dus ik heb haar met halster in de wei gezet,hier zit haar hoofdkap onder en haar hals zit daar ook aan vast...

ging tot nog toe goed,een paar weken geleden,zag ik dat ze onder haar kin kapot ging van het halster,echt een lelijke plek,dus de neus van het halster echt helemaal los gemaakt,waardoor er niets meer tegen die plek zou komen..alles leek weer goed te gaan....

van de week had ze op de plek waar het halster op haar neus hangt een klein plekje,maar goed,niet echt ernstig, ze had die kap eronder uit geschuurd ,deze heb ik weer onder die neusriem gestopt.

vandaag was die kap weer onder die neusriem geschuurd en nu was ik minder blij,ze heeft echt een grote bult op haar neus en daaronder allemaal wondjes,het ziet er niet uit....

daarna heb ik haar deken eraf gehaald en toen bleek dat die deken op dit moment een soort drukplekken op haar borst maakt(voor de mensen die denken waarom zie je dat niet eerder,de fries wordt niet veel gereden,dus ik kijk elke dag of alles goed is,kijk haar deken na enz,maar haal deze er niet af)
op haar borst zit een dikke bult....

en nu??ik heb alles eraf gehaald en ga het zo strakjes er weer opleggen,ze wordt gek van de jeuk,en schuurt zich helemaal open,maar die deken maakt ook wondjes en drukkingen..
kent iemand dit probleem,en die "gevoeligheid" voor een halster,ik heb wel een halster met bont,maar denk dat dat nu ook erg zweterig is,en mss wel nog meer ellende veroorzaakt...

vanavond zet ik haar dus zonder halster in de wei,en doe de deken en kap zo op,in de hoop dat dan morgen alles nog aan haar vastzit,dan haal ik het er smorgens vanaf en sávonds weer erop,zou dit genoeg lucht geven voor de drukking???

hier zijn wat foto's:
fries met vliegendeken:
Afbeelding

onder haar kin,de huid die kapot was(is wel dicht,maar al het haar is eraf),van het halster:
Afbeelding

bult op neus,en wondjes eronder(geel is betadinezalf)
Afbeelding

Afbeelding

bult op schouder/borst van deken(ronde loszittende bal)
Afbeelding

Afbeelding

wat is nu wijsheid???

Wesco

Re: allergies voor halster???(met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:07

ik vind dat eigelijk eerst de wonden mooi droog moeten zijn en de huid weer stevig voor dat je er een deken op doet want anders blijf je bezig met wonden die open en dicht gaan
ik zou toch eens een dierenarts bellen en het hele verhaal vertellen misschien weet die iets anders

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:09

is dit niet gewoon droes Verward

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 16:12

de deken zit niet op open wonden,alleen die zorgt ervoor dat ze een drukking krijgt op haar borst...

zonder deken schuurt ze zich vannacht ws weer helemaal open....en ze raakt in paniek doordat ze gestoken wordt...

ze krijgt van de kap alleen geen drukking op haar neus,dat is echt van die neusriem van het halster,maar zonder halster doet ze haar kap af,en daaraan zit die hals.... Scheve mond

droes zit niet op een boeg van een paard...

en die kale plek onder haar kin is gewoon haarloos geworden,beetje exeem-achtig....

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:14

misschien een anders soort halster nemen? eentje van leer, of zo'n freestyle halster? zou iig even de da laten komen want vind het vreemd dat hij het van het halster zou moeten krijgen...

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:21

wat misschien ook kan is dat het halster is gaan schuren, hierdoor zijn wondjes ontstaan en door de zon zijn deze verbrand. Ik heb dit ooit eens gezien bij een pony, maar dat was minder erg om te zien als bij jouw paard. Misschien in combi met de exceem de erge reactie erop?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 16:23

hier is nog een foto van friesje met deken en halster,dan kan je zien dat de bult ter hoogte is van de neusriem van het halster....

een leren halster zou ik nog kunnen proberen,mss is ze gevoelig voor linnen.... Ja
Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 16:25

ze heeft ook een klein plekje achter haar oren waar het halster "hangt" zeg maar,maar dat is niet open,meer zoals onder haar kin...haar eraf en huidverdikking...

ze lijkt dus echt gevoelig op dat halster,maar ja...ik zit tegelijkertijd met die rotexeem...zucht,het gaat zo goed nu,ze is rustig de exeemplekken zijn mooi en zacht en er groeit haar op... Scheve mond

en dan die bult/drukking...ook niet echt lekker,hij lijkt te jeuken,want ze vond het heerlijk als ik eraan zat....

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:26

misschien inderdaad dan een leren halster proberend. als ze geen last heeft van het hoofdstel, valt dit te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:03

Denk niet dat het probleem bij ligt bij het halster zelf; maar misschien het idee dát ze een halster om heeft en der hoofdkap eraf wil schuren waarbij ze zich helemaal openschuurt Scheve mond ?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 21:18

ze is wel heel rustig verder met een halster,ik heb er nu een leren omgedaan,eerst geen halster,maar binnen 5 minuten lag al de hoofdkap van haar hoofd af,

ik dacht eerst dat ze gevoelig was op de ijzeren delen aan het halster,omdat ze precies waar die ring zat onder haar kaak,dus zo'n plek kreeg,dus toen had ik al die neusriem echt zo wijd gedaan,dat er die ring niet meer tegen haar kaak kwam.

Scheve mond ik baal er gewoon heel erg van,ik moet nu een keuze maken,geen deken meer op en dus gek worden van de jeuk en helemaal open schuren,of wel een deken op en dan deze ellende....

arm friesje... Scheve mond

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 06:54

weet je wat ik denk??

kijk es goed als je dier aan het grazen is..trekt de hoofdkap het halster dan niet strak op de neus?

was bij mijn dier namelijk wel zo...kwam niet door een kap want die had hij niet op, maar door de deken, die deken zat aan het halster vast maar was iets te kort, daardoor kwam er extra druk t staan op de neusriem van het halster Knipoog
door die druk krijg je dan dus een ophoping van vocht

als dit zo is bij jouw dier kun je een stuk verlenging aan of de hals van de deken zetten met elastiek zodat het extra meegeeft of de kap zo verstellen dat die dus niet meer via het halster gaat drukken op de neus...

die bult op de hals kan ook op die manier gekomen zijn misschien, teveel druk op een plek waardoor er een vochtophoping onstaat??

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 07:03

ik denk dat het een verloren strijd is, er zijn maar enkele paarden die exceem overwinnen, soms heb je tijdelijk een oplossing en lijkt het goed te gaan, uiteindelijk breekt het toch weer door en vaak in een ergere versie. sommige paarden worden letterlijk gek van de jeuk.

tav het halster, misschien een bontvoering onder de harde delen.

sterkte ermee

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 09:26

ellepel,ik denk dat dat het heel goed zou kunnen zijn....

jee ,dat ik dar niet eerder aan heb gedacht,als ik nl niet dat halster omdoe,dan doet ze haar hoofd omlaag en is die kap af....

dus ik had alles al losser gezet,maar dan komen er dus van die open stukken op haar hals,dus ik heb gister alles weer strak gezet,heeft geen zin dat als ze op zo'n open stuk geprikt wordt dat ze dan alsnog jeuk krijgt(dacht ik)

maar denk dat dat het is...

helga,exeem is zeker ellendig,maar zo gat het heel erg goed,volgend jaar gaat ze anders meteen op stal als het gaat schemeren,dan gaat het ook goed,maar nu had ze al teveel jeuk om op stal te gaan,dan had ze zich echt helemaal open geschuurd.nu gaat het echt super goed,die huid is zo mooi,en er groeit overal haar,ze is echt heel erg rustig(normaal ging ze om 5 uur heel hard rennen)...dus ik probeer het toch zo,maar ik zal zekeralles toch een heel stuk losser gaan doen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:34

zelf zowiezo even testen, brokje in je hand en even je dier helemaal naar de grond laten strekken, dan kun je meteen zien waar t nou allemaal precies te strak zit.

ik dacht er meteen aan omdat bij de mijne t eigenlijk ook niet past. enige optie daar was gewoon zelf een stuk er nog tussen te gaan zetten zodat t wel wat soepeler valt..
klopt ook wel he als je goed kijkt..als t halster dus omhoog zou drukken ,krijg je net boven de neusriem een verdikking, dan word daar natuurlijk alles omhoog gedrukt..

succes met passend krijgen! Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:38

Offtopic... is dat een vliegendeken of een exceemdeken?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 09:57

dit is een exeem deken...

ik haal hem er zo vanaf tot vanavond en dan doe ik hem weer op,voor de schemering,dan hoop ik dat alles een beetje rust krijgt...(die plekken),maar hij is inderdaad te kort,daarom had ik dat halster om gedaan...

(kan me nu echt ff heel erg dom voelen... Zij zijn groot en ik is klein! )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:14

Haha! dommerd Tong uitsteken

nee maakt toch niet uit??
ik had de deken bij de mijne ook al vast aan zijn halster totdat ik later pas zag dat dat dus helemaal niet kon, hahah als meneer normaal stond pastte het wel maar ging hij eten dan werd hij zowat achterover getrokken hahaha..
dus ik heb bij hem gewoon de hals los en geen halster om Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:48

ellepel schreef:
weet je wat ik denk??

kijk es goed als je dier aan het grazen is..trekt de hoofdkap het halster dan niet strak op de neus?

was bij mijn dier namelijk wel zo...kwam niet door een kap want die had hij niet op, maar door de deken, die deken zat aan het halster vast maar was iets te kort, daardoor kwam er extra druk t staan op de neusriem van het halster Knipoog
door die druk krijg je dan dus een ophoping van vocht

als dit zo is bij jouw dier kun je een stuk verlenging aan of de hals van de deken zetten met elastiek zodat het extra meegeeft of de kap zo verstellen dat die dus niet meer via het halster gaat drukken op de neus...

die bult op de hals kan ook op die manier gekomen zijn misschien, teveel druk op een plek waardoor er een vochtophoping onstaat??

Dat probleem had ik inderdaad ook.
Mijn vliegendeken zat met klipjes aan het halster vast.
Na een dag zo in de wei had mijn paard 2 flinke open plekken van het halster op haar hoofd!
Doordat de deken het halster naar achteren trok...
Ik heb toen de klipjes eraf gehaald.
Dan zakte de hals wel iets, maar mijn paard had gelukkig geen exceem, dus dat kleine stukje hals mocht best onbedekt blijven...

Misschien kun je een extra zacht halster proberen en de ringen bekleden tegen drukken en schuren?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:26

Ik heb dezelfde deken als vliegendeken gekocht (wel voor een eczeem paard) alleen die van mij presteerd het om de bilkoorden los te krijgen, de hals, borst en buiksluitingen gewoon vast te laten zitten en dan als een Houdini uit dr deken te ontsnappen... Verward

Wel viel me op dat ze ook erg snel met een velletje tussen de borstsluiting kunnen komen te zitten, denk dat daar de plek op de borst vandaan komt.

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:39

kimmie261 schreef:
hier is nog een foto van friesje met deken en halster,dan kan je zien dat de bult ter hoogte is van de neusriem van het halster....

een leren halster zou ik nog kunnen proberen,mss is ze gevoelig voor linnen.... Ja
Afbeelding

Misschien kun je je halster iets langer maken, zodat hij zowizo niet meer op dat plekje zit want je halster kan nog wle wat naar beneden

Samouray

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:55

Ik had dat probleem ook met die bult op zn borst. Sam werd dit jaar echt helemaal gek van de zomereczeem, dus had een Pagony Eczema gekocht. Deken zat op zich prima, maar doordat hij ging 'bukken' om gras te eten ontstond er dus ook een vochtophoping. Heb nu een Boett en die zit als gegoten.

Alleen het volgende probleem heeft zich alweer aangemeld, hij schuurt nu zn hele hoofd kapot en heeft last van ontstoken ogen (bij vlagen en gelukkig niet heel erg ernstig). Vliegenmasker geprobeerd, maar dat vind hij helemaal niks. En ik ben geen voorstander van halsters om in het land, dus een 'draadjes'ding is ook geen oplossing. Dus probeer nu met smeersels alles netjes en schoon te houden.