is deze rug teveel ingezakt??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

is deze rug teveel ingezakt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 14:30

Wie kan dat zien, is dit paardje gewoon wat dik, is ze overbouwd of is de rug doorgezakt?
Ik heb een eerder topic geopend over de billen hihi. Ik heb vorig jaar een heel jaar gedokterd met een ander paardje en ik wil het nu zo graag goed doen. Vrijdag wordt het paardje gekeurd (en gefotografeerd) voor de aankoop maar ik ben alvast benieuwd naar jullie meningen.

Afbeelding

Tjha

Re: is deze rug teveel ingezakt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:33

als het paard niet goed zou zijn zal het toch wel duidelijk worden bij de keuring ?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:34

IMO is dit geen echte doorgezakte rug, maar ik neem aan dat je het laat keuren en ik denk dat de DA er het beste (meestal) over kan oordelen. Als je het iig niet vertrouwd zou ik het paard niet kopen...

succes iig

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 14:36

ja dierenarts zal het wel weten maar ik kan niet wachten tot vrijdag, wil graag jullie mening weten. Denk nergens anders aan dan: ik wil dit paardje NU en zo gezond mogelijk hihi.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:37

Lijkt mij dat de bespiering in de rug wat vermindert is. Wacht de keuring af. Ze is in iig niet overbouwd zover ik kan zien.
Succes met de keuring

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:40

Waar wil je dit paard voor gaan gebruiken?

Zijn er nog meer dingen die je opvielen? (Behalve haar billen zoals je in je vorige topic al aangaf)
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 11-07-06 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:40

ligt ook aan de leeftijd... als dit al een paardje is ouder dan 15 dan kan het gewoon ouderdom zijn... als dit nou een heel jong paardje zou zijn zou ik duidelijk bij de keuring vragen of dit diertje niet eerder last kan krijgen en goed laten keuren op de rug! want als dit een jong diertje is vind ik de rug wel wat te doorgezakt.. (maar dta is mijn mening...) het kan wel minder lijken als ze iets afslankt... Haha!
maar als het een jong paardje is, zou ik wel goed laten kijken naar de rug..
succes!! heel goed dat je haar laat keuren Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:43

ze heeft een holle rug, niet doorgezakt, niet overbouwt, gewoon een holle rug, en ze is erg bol in de lendenen. voor de dresuur al gauw minder geschikt, springen idem dito. omdat paard de rug moeilijker kan gebruiken ontstaat in de sport eerder slijtage.
voor de recreatie geen probleem.
is ze al wat ouder?
de bouw is wat ouderwets, niet mijn type paard iig.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 14:44

ze is negen, dus nog jong eigenlijk. en ik koop haar om recreatief mee te rijden en wat dressuur voor mezelf. En mijn dochtertje van 9 wil er graag op rijden. Wat me verder opviel waren dus die billen, dat die niet gelijk waren maar dat was volgens haar geen punt van afkeuren, hoewel ze gisteren zei van wel. Maar ze had dat dus niet goed begrepen. Dit paardje heeft wel een poosje niet veel gedaan. Wordt nu 1 keer per week gereden en is te dik hihi.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:52

mm de eigenaresse komt niet geheel eerlijk over zo ...

die deuk in de billen is heel normaal, dat komt veel vaker voor, dat is waarschijnlijk een deuk in de bilspier, daar ondervinden ze geen last van.
dat ze na de buigproef wat kramperig liep, kan duiden op een krampentrekker, ook niet erg.

wat ik voor jou het belangrijkste vind, is dat ze braaf is voor je dochtertje, want dat is jouw doel, zelf beetje recreatief rijden, en de dochter moet erop kunnen, dus sja dan gaat braaf voor mooi. wel blijft gezond op de eerste plaats staan.
ik zou ,gewoon voor de zekerheid, even het paard ook laten fotograveren, heb je meer zekerheid,en bespaart n hoop verdriet Knipoog

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 14:59

bedankt voor jullie reacties. Grappig he, het is echt een heel mooi paardje om te zien maar doordat ze niets heeft gedaan is het wat belabberd zo het beeld. Maar ze liep prachtig en was SUPER de SUPER lief, heb nog zelden zo'n lief paardje meegemaakt en inderdaad, dat is voor mijn dochter ideaal, die zou ik er met een gerust hart laten.
De eigenaresse heeft alleen verzwegen, niet gelogen verder. Toen ik begon over mag ik haar laten keuren zei ze pas dat ze daar waarschijnlijk niet doorheen zou komen ivm die bil (en later dus dat been), ze had het wel inderdaad over het pakken van het achterbeen (bij hoevenkrabben) dat ze dan wat raar kan doen. Dus misschien inderdaad wat kramperig ja. Niets dus?? Hihi, ik hoop hier echt het beste van want ik ben bij tientallen paarden geweest om te kijken maar er was nog nooit eerder zo'n klik als nu en dan krijg je dit pffff.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:48

kramperigheid is niet zo erg.
hierop worden ze niet afgekeurt, maar het is wel een bemerking
in de winter is het wat erger, in de zomer wat minder.
veel weidegang en elke dag beweging is belangrijk.

ik denk dat je zoals ik het kan lezen, een zeer geschikt beestje hebt gevonden.
ze zal niet al te duur zijn, gezien haar conditie, en volgensmij ook geen papier?
ik zal duimen dat ze goed bevonden word Knipoog

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 16:25

jaaa wel papier, gelukkig. KWPN, heb het ingezien, maar weet geen afstamming.( Ladykiller in de fam.).. had haar ook wel gekocht (laten we zeggen: willen kopen) als ze vuilnisbakken was hihi

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:37

papier is altijd wel wat waard, zeker als het een merrie is, want mocht het later toch niet het paardje van je dromen blijken te zijn, dan kun je haar makkelijker kwijt als zonder papier .
maar ze heeft in de sport niets gelopen of wel?

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 16:39

ja maar niet bijzonder hoor, B dressuur en weet niets van de resultaten, heb geen startkaart bekeken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:41

de resultaten kun je opvragen bij de knhs , als je het stamboeknummer van het paard hebt, weet je meteen de resultaten .

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 16:46

ok, als alles doorgaat vrijdag, dan kan ik dat inderdaad gaan doen. Dat is wel leuk ja. Denk geen wp want anders had ik dat wel gehoord denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 07:04

misschien handig om te vergelijken?

Afbeelding
op deze foto valt het nog iets mee hoor,
dit is mijn pony, en die heeft dus een wat holle rug, toch meer dan jouw dier op de foto heeft( vind ik)
ik merk eigenlijk niks met rijden, alleen het vinden van een goed passend zadel was wel een probleem

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 11:33

ok, heel erg bedankt, ik ben al gerustgesteld Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:32

mocht je de pony kopen: beetje af laten vallen kan geen kwaad Knipoog
succes!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:00

Je kan voor de rug altijd even een fotootje laten maken tijdens de keuring. Is er genoeg ruimte tussen de werveluitsteeksels dan is er geen probleem!! Is het wat twijfelachtig dan moet je wat rekening houden met rijden, niet laten sterrenkijken!
Misschien heeft ze wat slappe buikspieren na zolang niets doen. Prik haar eens in d'r buik ter hoogte van de singel, als ze haar rug netjes opbolt kan je daar gewoon eerst wat mee trainen aan de longe! Verder zijn de andere 'probleempjes' niet zodanig dat ze afgekeurt wordt voor het doel waar jij haar voor wilt! (het helpt misschien wel om wat van de prijs af te krijgen.. )

Succes met dit paardje! Hoop dat ze verder goed door de keuring komt en dat je er lekker mee aan de slag kan!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:05

vind het niet echt een doorgezakte rug, tevens staat het paardje op de foto niet helemaal recht om het goed te kunnen beoordelen. Denk niet dat het een punt gaat worden bij de keuring. succes