Ervaringen met Trainingsmolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkessen

Ervaringen met Trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:21

Binnenkort krijgen wij een trainingsmolen. Nu zijn we nog aan het dubben over de bodem. Wie heeft een trainingsmolen in gebruik en wat voor bodem ligt daarin. Graag jullie ervaringen. Onze molen heeft een diameter van 18 meter. Hoe hebben jullie de paarden geleerd om in de molen te lopen.
Alvast bedankt.

smano

Re: Ervaringen met Trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:29

Bij ons op stal hebben we stapmolen die bestraat is. Dit omdat hij zo makkelijker schoon te houden is en stappen op harde bodem goed is voor paarden. Ik zet ze er altijd gewoon in meestal hebben ze het heel snel door allen het draaien wil wel eens wat moelijk zijn. Maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Wel goed op blijven letten er bij blijven natuurlijk.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:02

Je zou ook kunnen overwegenom rubbermatten weg te leggen. Wel op letten dat ze niet glad worden als ze nat zijn.
Dit is makkelijk schoon te maken.
Als je een stapmolen koopt is het belangrijk om er één te nemen die een grote draaicirkel heeft.
Een te kleine stapmolen is erg belastend voor de paardebenen.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:46

Neem wel goede rubbermaten en let op dat ze niet te ruw zijn. Als dat wel zo is, dan kan de hoef niet draaien tijdens het bewegen. Dit is niet goed voor de benen van je paard.

Gewoon je paard erin zetten en een rustig programma kiezen. Wel de eerst paar keer erbij blijven. Staan je los in de molen, dan leren ze vanzelf om te draaien. Meestal gaat het programma dan ook wat langzamer. Ik doe de paarden altijd wel beenbeschermers om in de molen.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:52

Op mijn stageplek hadden ze ook een molen en ze hadden op de bodem rubbermatten met daaroverheen zand met viltstukjes. (Op mijn manege hebben we in de bak ook zand + viltstukjes en is echt heel fijn). Ik doe altijd als een paard het niet kent eerst even een paard rondjes meelopen en dan alleen erin. En eerst even een tijdje kijken of het draaien (als dat moet) goed gaat en niet in paniek raakt oid.

succes

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 10:03

Bedankt voor jullie racties.
We denken erover om de boden van de molen te draineren. Op de bodem komt dan waarschijnlijk zand gemengd met tapijtsnippers. De diameter van de molen is 18 meter. Dit moet volgens ons groot genoeg zijn.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:34

zand en tapijtsnippers ligt in onze bakken, en ook in de molen en de longeerbak. werkt super.
voor een trainingsmolen heb je een verende bodem nodig, dus niet bestraten!

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:40

Om je paarden het te leren kun je het best eerst een rondje aan het touw meelopen, gaat dat goed loop je er zonder touw naast, wat heel belangrijk is om te leren het omkeren. Laatst hadden we er per ongeluk een 4 jarige ingedaan die het niet gewend was, hij liep een beetje in het hek in het begin maar het ging verder prima!
Het aanleren verschilt vaak ook aan de hand van je type 'tussenschot' , een hek, van die hangende stroken enz.

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:46

@ dierfysio: Waar hebben jullie de tapijtsnippers vandaan.

@ Icie: Als tussenschot krijgen we een hek, geen hangende stokken. Ik heb weleens verhalen gehoord dat een paard tijdens het slaan een hangende "stok" net achter zijn hoef kreeg.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:46

geleverd door de firma die de buitenbakken ook aangelegd heeft. vraag eens mij Van Doorn uit Soest, die weten dat wel.
succes!
wij hebben trouwens ook hekken, beter dan stokken inderdaad.