Allergische reactie Rhino enting????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolein

Allergische reactie Rhino enting????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:12

Wij hebben zelf een aantal paarden die 2x per jaar worden geent tegen het rhino virus.
Nu hebben wij met 3 paarden een allergische reactie gehad op deze enting allen zo'n 10-12 dagen na de injectie.

Paard 1 (eerste enting) - 10 dagen na de enting zit het paard werkelijk waar helemaal onder de bulten die heel langzaam aan elkaar groeien. Duidelijk een allergische reactie, maar waarvan. In eerste instantie denken we aan verkeerd voedsel, (het was winter dus geen gras of eiwit allergie), verkeerde sprays, shampoos? Met een aantal anti allergie injectie (iets van prednizon) een paar dagen lang was dit helemaal weg.

Paard 2 (eerste enting) - 12 dagen na de enting is het paard licht atactisch en is gigantisch stijf. Geen bult te bekennen maar wel een duidelijke verhoging. In eerste instantie denken we aan een acute virusinfectie. Na een bezoek van de DA was deze de volgende dag weer helemaal ok.

Paard 1 (tweede enting) - 11 dagen na de enting is zijn lichaam weer helemaal voorzien van bulten.
Dit was tevens de periode dat we de paarden langzaam aan het land lieten wennen. Eerst een uur op het gras, de volgende dag 2 uur etc. Verder geen wijziging van voeding, sprays of shampoos.
We beginnen nu langzaam tot de conclusie te komen dat de enting het enige is geweest wat in het ritme is toegevoegd. Na de DA en een paar dagen aan de prednizon capsules zijn de bulten weer verdwenen.

In dezelfde periode kennen wij ook een ander paard dat ook na een rhino enting volledig stijf en gevuld aan de achterhand op stal stond.

Paard 3 (eerste enting) - Nu weer 10 dagen na de enting heeft dit paard echt ongelovelijk veel bulten (veelal samengevloeid) op de achterhand. Met name de benen (binnenkant) en zijn billen. Zijn benen zijn verder helemaal gevuld en heeft gigantisch veel jeuk. De DA komt zo.

Volgens de DA (die ook heeft geinformeerd bij de fabrikant) kan dit alles niet te maken hebben met de rhino enting. Hij erkent wel dat dit wel heel toevallig is.

Is dit nu inderdaad toeval of zijn er meerdere mensen die dit bij hun eigen paard hebben meegemaakt? We willen ze in de toekomst wel blijven enten tegen rhino omdat we dat bij de hele stal doen, maar de lol gaat er wel snel af zo. Huilen

Aline4

Re: Allergische reactie Rhino enting????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:44

Een van mijn paarden reageert heel heftig op de rhino enting. Ik geef de enting niet meer want de werking is niet om over naar huis te schrijven en deze reactie was mij wat te heftig. Bij de anderen overigens geen reactie gezien.
Het betreffende paard had de enting in de borst gehad en kon vervolgens een hele tijd dat been niet meer gebruiken, zo stijf en enorm pijnlijk was het. Ze sleepte er erg mee. Blij dat de enting niet in de hals gegeven was. Dan had ze niet meer kunnen eten en drinken en dat soort narigheid.De gewone tetanus/influenza enting gaat ook altijd in de borst en daar is nul komma nul reactie op te bespeuren.

Als het zoveel reactie geeft, zou ik ze gewoon niet meer enten.

Groetjes,

Aline

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:14

Weet je ook welke enting (merk) gegeven is? Fort Dogde is bijv. obv kippe-eiwit en geeft volgens onze DA vaker reacties dan bijv. Merial.

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:18

Een paard bij ons op stal is ook heel ziek geweest na een enting tegen Rhino. Het komt echt vaker voor.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:33

Nog nooit meegemaakt, mijn paarden worden al een jaar of 8 tegen Rhino geent (ja ik was waarschijnlijk een van de eersten) 2x per jaar.

jolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 15:58

Wij hebben nu twee verschillende entingen gehad, met beide hetzelfde resultaat. requisin van Intervet. En de enting van Merial (ik dacht dat Fort Dogde van Merial was).
Ik heb meerdere verhalen gevonden in Engeland en Amerika. Zijn er nog andere fabrikanten bekend?

Mist, welke entingen gebruiken jullie in belgïë?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:37

Ik heb nederlandse DA's hoor,
Duvaxan (Fort Dodge), Equilis Resequin (intervet) en wel eens PneumeQuine H (Rhone Merrieux)

jolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 21:09

Aha, ik heb wat meer gevonden nu ik alles heb teruggekeken.
We hebben uit ook de Duvaxan van Fort Dodge gegeven, dat heeft toen nooit problemen gekregen.

Verder ook Pheumequine van Merial maar dan de versie EVH 1 - 4 en de Resequin van Intervet.
De resequin en pheumequin heeft bij 1 paard 2x bulten en stijfheid opgeleverd.
De pheumequin bij een 2e paard lichte ataxie en hoge koorts direct de volgende avond.
Een 3e paard heeft na pheumequin een lichaam vol bulten.

In alle gevallen van bulten en stijfheid zaten exact 11 dagen tussen. Dat is wel heel erg toevallig.
Ok de volgende keer probeer ik weer duvaxan, kijken of dat goed gaat.

en Mist ik had gehoord dat ze in belgië vaak een ander middel gebruiken wat minder problemen veroorzaakt. Ik was benieuwd of je deze ook kende omdat je locatie op belgië stond.

Verder ben ik toch benieuwd naar meer verhalen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:18

Mijn paard reageerde ook vaak allergisch op de rhino entingen.
Ik ben er toen na een paar jaar mee gestopt...

(grote bult van enting, stijf, verhoging, kon hals niet meer naar beneden brengen...)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:21

Ik Ent onze paarden ook al 4 jaar, 2 x per jaar tegen Rhino en nog nooit problemen gehad. We gebruiken meestal Resequin van Intervet

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:29

Nouvel schreef:
Mijn paard reageerde ook vaak allergisch op de rhino entingen.
Ik ben er toen na een paar jaar mee gestopt...

(grote bult van enting, stijf, verhoging, kon hals niet meer naar beneden brengen...)

Da's nou precies de reden dat ik mijn paarden niet in de hals geent wil hebben Haha!

Ik heb het bij een paard radicaal mis zien gaan en dan is een bosrt spier toch een stuk minder kritisch dan een halsspier...

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:52

Tijdens mijn vakantie heeft mijn paard op zijn verzorgadres ook problemen gehad, o.a. stijfheid en onwilligheid. Dit was ongeveer 1,5 week na de rhino enting. Of het daardoor is gekomen weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als dat wel het geval is. De keer daarvoor was hij de dag erna niet echt lekker van de enting. Suffig, niet vrolijk en niet geinteresseerd in zijn omgeving.