Blessure diepe buigpees - Zenuwsnede

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judith29

Blessure diepe buigpees - Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 09:37

Ik wil graag wat ervaringen/meningen weten over het volgende.

Mijn paard heeft een blessure aan haar diepe buigpees onderin haar voet, rond het straalbeen.
Ze moet nu 3 maanden boxrust (wat ik verschrikkelijk vind om haar aan te moeten doen, maar goed het moet Huilen ).
Dit is meestal de voorgeschreven methode bij een peesblessure. Alleen in het geval van mijn paard is de kans dat deze blessure (snel) terugkomt heel erg groot. De reden hiervan is dat haar Collateraalband rond haar straalbeen ook al niet goed meer is door een vorige blessure, daarom zal de pees nooit meer zo sterk worden.

In dit geval zou ook een zenuwsnede kunnen worden uitgevoerd. Ze moet dan ook minimaal 6 weken op stalrust staan na deze ingreep.

Mijn eerste gevoel gaat uit naar de 3 maanden boxrust omdat ik toch wil proberen of de blessure zichzelf hersteld. Maar de kans op terugval is erg groot.

Het is vooral niet mijn bedoeling om mijn paard snel op te lappen zodat ik zelf weer fijn kan rijden. Het gaat mij met name voor wat het beste voor mijn paard is.
3 maanden boxrust, met grote kans op terugkeer? Of toch kiezen voor een zenuwsnede zodat ze daarna pijnvrij is, eerder het land ik kan en lekker kan lopen en af en toe een buitenrit kan maken?

Ik hoop dat er mensen zijn die uit ervaring een mening/advies kunnen geven over deze blessure en behandelmethode?

Armaris

Re: Blessure diepe buigpees - Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:24

Ik zou toch voor de eerste optie gaan en dan misschien gewoon lekker het land op.Een zenuwsnede zie ik echt niet zitten

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:59

Zenuwsnede is verboden in NL.

Ik zou voor boxrust kiezen,dan kan je daarna altijd nog overleggen met je DA, als het weer terug komt.

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:44

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:47

pfff mijn paard had dit ook, waarschijnlijk opgelopen in veulentijd. Doordat er altijd iets niet goed zat heeft ze de andere benen niet goed of overbelast en dus is alles eigenlijk achteruit gegaan. Ik zou me als ik jou was goed laten adviseren over een periode in de wei en anders misschien ter verkorting van de boxrust shockwave therapie doen, wat wel gigantisch duur is maar goed schijnt te helpen, dit kon toen met mijn paarde wel. Maar omdat de andere benen zo slecht waren uiteindelijk anders moeten besluiten. Succes!

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 12:25

Shockwave therapie, wat goed zeg, daar zou ik zelf nooit op gekomen zijn!! Volgens mij is dat zeker het proberen waard ja. Dank je wel Sannaa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:26

Mijne heeft ook een vrij ernstige peesblessure bij zijn sesambeentjes, die krijgt ook shockwave therapie!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:04

Ja shockwave kan hele goede resultaten geven.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:24

Shockwave heeft (haast) geen bereik als het via de hoefzool gaat (tenminste dat is mij verteld door de veearts)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:06

Nog even voor bepaalde bokkers, die een beetje traag van begrip zijn (zie andere topic over zenuwsnede):
Zenuwsnedes zijn NIET verboden, alleen mag je de paarden niet meer op wedstrijden uitbrengen en dien je het te vermelden bij eventuele verkoop!!!
O ja, dierenartsen geven nogal eens verschillende adviezen over nabehandelingen na de ingreep, bij ons was het 2 weken boxrust met een verband om, wel 2x daags afstappen, en daarna weidegang of stappen onder de man. Na 6 weken pas weer gaan werken.

On-topic: is een periode van zeer lange weidegang geen optie? Misschien, als het met 3 maanden boxrust over zou gaan, voor een half jaar ofzo?
Die operatie kan altijd nog als laatste redmiddel, rust kan je so wie so proberen...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:06

Mijn paard was opgegeven na een peesklap (10 jaar eerder ook al vanwege arthrose) maar haar pees was volledig verkleefd (trap van een ander paard) zou nooit meer goedkomen. Toch schreef de DA boxrust 3mnd voor- in overleg met mijn hoefsmid (vanwege de arthrose) heb ik daar een half jaar weidegang van gemaakt- ze genas helemaal, dit is een jaar of 8 geleden !

Als ik in jouw schoenen stond zou ik eerst boxrust proberen- al is het maar een paar weken, kijken hoe ze het aanvaard. Zenuwsnede kan dan altijd nog. Leuk is anders, maar heel veel sterkte !

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:20

Knavia schreef:
Nog even voor bepaalde bokkers, die een beetje traag van begrip zijn (zie andere topic over zenuwsnede):
Zenuwsnedes zijn NIET verboden, alleen mag je de paarden niet meer op wedstrijden uitbrengen en dien je het te vermelden bij eventuele verkoop!!!
O ja, dierenartsen geven nogal eens verschillende adviezen over nabehandelingen na de ingreep, bij ons was het 2 weken boxrust met een verband om, wel 2x daags afstappen, en daarna weidegang of stappen onder de man. Na 6 weken pas weer gaan werken.

Lees het stuk van de AID eens goed door...het is wel verboden, maar er zit een uitzondering op.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:33

Op advies van de Commissie voor de Toetsing van Wetgevingsprojecten
(GTW) wordt hieronder een (niet uitputtend) overzicht gegeven
van ingrepen die in de praktijk worden uitgevoerd en die na inwerkingtreding
van dit besluit in ieder geval verboden zijn, indien er geen sprake
is van diergeneeskundige noodzaak.

Bij zogenaamde produktiedieren gaat het met name om:
– slijmvliesresectie bij runderen;
– tongpuntamputatie bij runderen;
– verkorten van de staart bij runderen;
– zoekstieroperatie;
– zoekramoperatie;
– verwijderen van stinkklieren bij bokken;
– ingrepen bij paarden:
blisteren;
zenuwsnede;
nicteren van de staart;
cornage-operatie;
kribbebijter-/luchtzuigeroperatie.

Bij een medische noodzaak mag het dus wel maak ik hieruit op?

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:39

Yep, dan kan je dus gaan discusieren wat is medische noodzaak, maar het is in eerste instantie wel verboden.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:47

Men neme de dikke van dale :p

nood·zaak (de ~)
1 omstandigheid dat iets onvermijdelijk of zeer dringend is => necessiteit, nood, noodzakelijkheid

Omstandigheid waarbij het dus medisch onvermijdelijk of zeer dringend is. Dat is het in mijn ogen in deze nog lange niet...
In mijn ogen zou het dan op dit moment niet mogen...

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 11:28

Kitty84 schreef:
Men neme de dikke van dale :p

nood·zaak (de ~)
1 omstandigheid dat iets onvermijdelijk of zeer dringend is => necessiteit, nood, noodzakelijkheid

Omstandigheid waarbij het dus medisch onvermijdelijk of zeer dringend is. Dat is het in mijn ogen in deze nog lange niet...
In mijn ogen zou het dan op dit moment niet mogen...

In mijn ogen zou het nu ook nog niet mogen. Zo denk ik er eigenlijk zelf ook wel over.
Ik heb ook besloten dat ik geen Zenuwsnede laat uitvoeren in mijn geval. Ik ga voor de 3 maanden boxrust en desnoods laat ik haar daarna alleen nog maar in het land lopen zonder haar ooit te berijden. Maar dan is het wel etisch verantwoord.

Het komt wel door alle informatie die ik op bokt heb gelezen en reacties die ik zelf gekregen heb dat ik inzie dat een zenuwsnede niet zomaar even een kleine ingreep is waarna je weer verder kan met je paard (uitzonderingen daargelaten misschien). Echt fijn dat er zo'n forum is OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:13

Hebben ze je bij de kliniek geen Shockwave Therapie aangeraden?

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:41

ShannaY schreef:
Hebben ze je bij de kliniek geen Shockwave Therapie aangeraden?

Nee, maar ik begrijp nu ook waarom, vandaag even gebeld met de kliniek om te vragen of we dat niet moesten gaan doen. De arts geeft aan omdat het onderin haar voet zit shockwave therapie geen zin heeft, ze kunnen niet door de zool heen komen met shockwave

twins4ever2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:24

Ik heb ook een paard die begon met een peesblessuren in de diepe buigpees onderaan in de voet bij het straalbeentje.Ik liep met hem in bodegraven onder behandeling.Hij heeft toen 8 weken op wiggen gestaan en 9 weken volledige box rust gehad.na 2x een scan was de pees blessuren genezen en weer belastbaar.De prognose was toen fifty fifty op herstel.De pees is weer genezen.
Maar na 6 maanden het rustig op te bouwen en goed te lopen liep hij ineens weer kreupel.Volgens de arts was het nu hoefkatrol en in de ergste vorm waardoor die diepebuipees ook weer zwaar beschadigd is.Hij is toen weer ingespoten met gewrichtonstekings remmers en als dat na 3 weken niet aansloeg dan waren hun uitbehandeld.
na 3 weken liep hij niks beter.Ik heb een second op. laten doen en nu krijgt hij tildren voor de cyste's in het straal been en 3 x schockwave therapie voor de pees en speciaal beslag.Bij mijn paard zit het ook heel diep in de voet maar volgens de arts is schock wave altijd goed bij een blessuren aan de pees,ik doe er nog eens extra een whirpool behandeling bij aan zijn been.Ik moet de reactie van mijn paard nog afwachten of het aan slaat.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:46

Ik zou hem ook box rust geven....een paard van een vriedin van mij heeft eerst bos rust gehad ging het nie over daarna een zenuwsnede gehad..toen ging het even wel goed ook nog een paar wedstrijden gereden maar uiteindelijk ook niet meer...einde verhaal was dat dus helaas maar heeft er wel alles aan gedaan....dus na die box rust en is nog nie over kan je altijd verder kijken...

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:33

Mijn bijrijd Quarter heeft ook een zenuwsnede gehad.
Hij had een ontstoken pees aan de achterkant onder het kogelgewricht.
Er was maar 10% kans dat het nog beter werd en als het beter zou zijn zou het ook nog een zwakkeplek blijven en steeds terug komen.
Keuzemogelijkheid was, hem af laten maken (geld terug van verzekering) omdat het toch steeds terug zou blijven komen of als andere mogelijkheid een zenuwsnede. Dit is in overleg gedaan , de mensen van de verzekering zijn erbij geweest en deze operatie is door de dierenarts uitgevoerd.

We zijn nu alweer een half jaar verder en hij loopt lekker,Hij wordt iedere dag gereden en maakt gewoon ritjes van 2 uur op het strand.
Een nadeel is dat hij niet los mag, omdat hij dan uit zijn panty gaat en hij minder gevoelig is in zijn rechter voorbeen, dus een vertraagde reactie heeft en dan niet kan voelen of hij zijn hoef recht neer zet met alle gevolgen van dien. Hij zou wel op het land mogen, maar het is een hengst dus dan op een speciale hengstenwei en die heb je hier in de buurt niet zo druk.
Hij mag geen oefeningen zoals, spins en slidingstops (western) maken (althans dat is een risico), maar zijwaarts inbuigen, changeren verzamelen achterwaarts mag hij allemaal wel. En buiten moet je rekening houden met ongelijk terrein, maar dat doen meeste mensen zowizo toch al.

Heerlijke 5 jarige hengst die nu volop kan genieten zonder pijn dankzij deze operatie.
Ik zou gewoon goed nadenken over wat je doet en ook met meerdere dierenartsen contact opnemen die verstand hebben van deze blessures en deze ingreep.
Voor foto's van deze hengst : http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=620910url

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:57

Er werd voor mijn merrie ook langdurige boxrust geadviseerd. Zij had eveneens een zware peesblessure vlak bij het straalbeen. Was alleen zichtbaar op een MRI, op een gewone scan zag je het niet. Ik heb alleen besloten om haar voor een jaar op de wei te zetten. Ze had een jaar daarvoor een ongeluk gehad waarbij ze al zo'n 4 maanden boxrust had gehad. Ik wilde het haar niet meer aan doen... Ze was ook nog drachtig, dat maakte de beslissing makkelijker. Ik ben erg blij dat ik dit heb gedaan, de peesblessure was helemaal weg na dit jaar. Ze stond en staat trouwens nog wel steeds op wigjes.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:28

Buck heeft idd ook zooltjes tussen zijn hoef en ijzer voor extra bescherming omdat hij het niet voelt als hij ergens in gaat staan.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:59

Wat ik vreemd vind, met een zenuwsnede haal je toch alleen de pijn weg, maar niet het probleem, dus als ze dan weer een peesblessure oplopen voelen ze er niks van en lopen ze de pees helemaal in prut. Mijn paard is afgekeurd vanwegen een peesblessure maar no way dat ik een zenuwsnede ga toepassen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:31

Letizia schreef:
Wat ik vreemd vind, met een zenuwsnede haal je toch alleen de pijn weg, maar niet het probleem, dus als ze dan weer een peesblessure oplopen voelen ze er niks van en lopen ze de pees helemaal in prut. Mijn paard is afgekeurd vanwegen een peesblessure maar no way dat ik een zenuwsnede ga toepassen

Dat vraag ik me ook af,kan er iemand vertellen wat er precies wordt gedaan en wat de gevolgen zijn?