Mijn paard heeft een blessure aan haar diepe buigpees onderin haar voet, rond het straalbeen.
Ze moet nu 3 maanden boxrust (wat ik verschrikkelijk vind om haar aan te moeten doen, maar goed het moet
).Dit is meestal de voorgeschreven methode bij een peesblessure. Alleen in het geval van mijn paard is de kans dat deze blessure (snel) terugkomt heel erg groot. De reden hiervan is dat haar Collateraalband rond haar straalbeen ook al niet goed meer is door een vorige blessure, daarom zal de pees nooit meer zo sterk worden.
In dit geval zou ook een zenuwsnede kunnen worden uitgevoerd. Ze moet dan ook minimaal 6 weken op stalrust staan na deze ingreep.
Mijn eerste gevoel gaat uit naar de 3 maanden boxrust omdat ik toch wil proberen of de blessure zichzelf hersteld. Maar de kans op terugval is erg groot.
Het is vooral niet mijn bedoeling om mijn paard snel op te lappen zodat ik zelf weer fijn kan rijden. Het gaat mij met name voor wat het beste voor mijn paard is.
3 maanden boxrust, met grote kans op terugkeer? Of toch kiezen voor een zenuwsnede zodat ze daarna pijnvrij is, eerder het land ik kan en lekker kan lopen en af en toe een buitenrit kan maken?
Ik hoop dat er mensen zijn die uit ervaring een mening/advies kunnen geven over deze blessure en behandelmethode?