ruinen fabel of waar???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hanita

ruinen fabel of waar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 22:47

Hallo

Ik zit te denken mijn 2 jarige quarterhengst te laten ruinen dit najaar.
Hij is mooi gegroeit en was is altijd braaf. Maar omdat hij zadelmak wordt gemaakt en met meer paarden komt te staan lijkt mij het eerlijker hem te ruinen. Anders moet ie altijd alleen blijven staan.
En dat vind ik ook niet leuk voor hem.

Maar nu las ik dat als je ruint je paard langer in de hoogte doorgroeit. IS dit zo??
Wat is de beste tijd het te doen?? Najaar of voorjaar???
Najaar is hij bijna 21/2
Voorjaar bijna 3.

Graag jullie mening

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: ruinen fabel of waar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:50

Dat is iets wat je nooit wetenschappelijk zult kunnen bewijzen. Ik denk wel dat het iets uitmaakt.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 07:57

Ik heb juist gehoord dat dat een fabel is... ik denk dat het niets uitmaakt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:38

hij wordt iets slungeliger dan als je hem een tijdje hengst staat maar hij wordt er niet langer door. Dat zit al vast in de genen ( denk ik) hoe groot dat ie wordt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:47

mijn shet is geruint op zijn 1ste en die is groter geworden dan de bedoeling is! en de pony van een vriendin is op zen 2de geruint en die bleef kleiner!

ik denk dat het niks uitmaakt en ik zou het dus ook nu doen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:02

Men zegt dat omdat er bij een ruin minder energie in de hormonen gaat zitten zoals bij een hengst en dat er daardoor meer groei komt.
Maar echt wetenschappelijk bewijzen kun je het nooit, het is immers altijd het een of het ander Lachen

Castereren doe je als het niet warm is en er minder vliegen zijn. Dus idd voor- of najaar.
Als je kiest voor de operatieve manier (via de lies) dan maakt het niet uit. Die wond is zo miniem (en wordt gehecht) dat er bijna geen kans op een infectie is.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:37

mijn paard is met drie jaar geruind juist omdat de fokker dacht dat hij daardoor groter zou worden. Helaas niets gegroeid en jammergenoeg nu dus ook niet meer bruikbaar voor de fok

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:48

DubbelDun schreef:
Men zegt dat omdat er bij een ruin minder energie in de hormonen gaat zitten zoals bij een hengst en dat er daardoor meer groei komt.
Maar echt wetenschappelijk bewijzen kun je het nooit, het is immers altijd het een of het ander Lachen

Dat van die energie en gedrag door razende hormonen waardoor hengsten minder hard groeien heb ik ook gehoord. En ik vind het heel plausibel.
Echter de hoogte van een paard is genetisch vastgelegd, een ruin wordt dus nooit groter dan wanneer hij hengst was gebleven. Een ruin zal wel eerder uitgegroeid zijn omdat hij zijn eindhoogte eerder haalt. Een hengst heeft dus meer tijd nodig om zijn eindhoogte te bereiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:05

Je zult nooit kunnen vergelijken hoe groot een paard geworden zou zijn als je hem hengst had gelaten ipv te laten ruinen, maar ik zie om me heen wel meer groeispurt bij de ruinen.

Tijdstip van castratie zou mij niet uitmaken, als ik een hengst zou hebben zou ik het in de kliniek laten doen, en dan ben je toch onafhankelijk van het weer. Het is wel fijn als je paard daarna lekker nog het land op kan, dus wat dat betreft zou ik voor het voorjaar kiezen.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:07

Mijn shet is bij mijn ouders thuis in de tuin gecastreerd. Dan is het beter om het in het voorjaar te doen. Ook ivm met weidegang.

Maar als je naar de kliniek gaat maakt het niet zoveel uit. Ook al is het wel prettig voor het paard om de wei in te kunnen.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:51

Ruinen worden hoger dan hengsten, WAAR! Dat komt omdat testosteron, een hormoon dat in de testikels( de ballen dus) aangemaakt wordt, dus bij hengsten(!) aanwezig in grote hoeveelheden in het bloed/lichaam, de lengtegroei van de (lange pijp-) beenderen remt en daardoor de groeischijven eerder volgroeid zijn, maw hengsten zijn eerder uitgegroeid. in de lengte/ hoogte danwel he. Testosteron zorgt verder natuurlijk voor spierontwikkeling, waardoor hengsten er meer gespierd uit komen te zien en er dus meer volgroeid uit zien. Het is echt wel wetenschappelijk bewezen hoor dat ruinen de lengtegroei beinvloedt. Er zijn genoeg wetenschappelijke artikelen hierover gepubliceerd. Dus hoe jeugdiger je de hengst ruint, dus voordat de groeischijven volgroeid zijn, hoe meer invloedt de castratie op de lengtegroei van het paard heeft.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:53

hmmm dat wist ik helemaal niet van die hormonen Bloos
misschien dat mijn shet daarom zo groot geworden is! mams en paps waren tussen de 70 en 75 cm en hij is 87 cm laatst gemeten Haha!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:48

@quinoa: weet jij dan ook waar die wetenschappelijke onderzoeken te vinden zijn?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:52

Iedere dierenarts hoort het te weten, dat jonge ruinen langer doorgroeien dan hengsten, omdat de groeischijven bij ruinen later sluiten, precies zoals Quinoa al zei. Haha!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:58

ik heb gehoord dat hengsten meer doorgroeien in de breedte en hun hals enz, en als je hem laat ruinen wordt hij niet zo breed als een hengst maar groeit hij in plaats daarvan in de hoogte meer door, of het waar is weet ik niet Knipoog

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:45

Freggel schreef:
@quinoa: weet jij dan ook waar die wetenschappelijke onderzoeken te vinden zijn?

Ja in veterinaire bladen, dus die alleen voor dierenartsen te lezen zijn!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:27

Zoolgangster schreef:
Iedere dierenarts hoort het te weten, dat jonge ruinen langer doorgroeien dan hengsten, omdat de groeischijven bij ruinen later sluiten, precies zoals Quinoa al zei. Haha!
Daar zou ik ook graag een wetenschappelijk onderbouwing van zien. Volgens mij kan het per paard iets verschillen(afhankelijk van verzorging), maar is er geen verschil in sexe of ras.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:46

Het enige wat ik zo gauw via google kan vinden is:

www.horsmans.com schreef:

Castratie

De castratie van een hengst is een operatie die (na)zorg vereist. Er zijn verschillende methoden om hengsten te castreren. Grofweg gezegd is er een onderscheid tussen een castratie die bij een liggend paard wordt uitgevoerd en een castratie bij een paard dat staat. Daarnaast kan de dierenarts kiezen uit de bedekte, half bedekte en onbedekte castratie.

Hoe langer wordt gewacht met een hengst te castreren, hoe langer het paard het gedrag vertoont dat hij voor de castratie aan de dag legde. Ongewenst hengstengedrag is vaak doorslaggevend in de beslissing of het dier moet worden gecastreerd. Bekend is de discussie over het tijdstip van een castratie en de invloed op de lichaamsgrootte. Als de castratie wordt uitgesteld, zullen de mannelijke geslachtshormonen, zoals testosteron, de groei(schijven) in de botten doen afrijpen en dus sluiten. Deze groeischijven zitten aan de uiteinden van de lange botten en zijn verantwoordelijk voor de lengtegroei van het paard. Onder invloed van testosteron wordt het paard botrijp. Hierdoor stopt de normale lichaamsgroei. Bij een paard dat relatief vroeg wordt gecastreerd, in elk geval voor de geslachtsrijpheid, zal de botrijping in een later stadium plaatsvinden en wordt de lengtegroei verlengd. Vergeet echter niet dat de echte lichaamsgrootte van het paard genetisch is bepaald. Het vroeger of later sluiten van de groeischijven is van marginale invloed.

Exact link: Klik . En dan naar beneden scrollen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:57

En met marginaal ga ik dan uit van 1 a 2 cm.
Nu snap ik waarom westernpaarden (en vooral hengsten) zo vroeg kunnen worden ingereden Cool (*ziet na jaren eindelijk het licht* )

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:19

Nou wat zijn jullie onwijs eigenwijs zeg, om gewoon niet aan te nemen wat ik voorafgaand heb verteld.

Dat verhaal komt namelijk van mijn collega die dierenarts is en heel veel verstand heeft van paarden.

Die artikelen over het wetenschappelijke bewijs staat in veterinaire bladen die niet op het internet te vinden zijn!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:22

Er zijn anders genoeg sites van Universiteiten die hun wetenschappelijke bevindingen gewoon publiceren op I-net hoor Lachen

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:23

oke dat is mij zo niet bekend, maar die zullen er vast zijn, alleen de bladen waar ik over praat zijn niet op het internet.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:37

quinoa schreef:
Nou wat zijn jullie onwijs eigenwijs zeg, om gewoon niet aan te nemen wat ik voorafgaand heb verteld.

Dat verhaal komt namelijk van mijn collega die dierenarts is en heel veel verstand heeft van paarden.

Die artikelen over het wetenschappelijke bewijs staat in veterinaire bladen die niet op het internet te vinden zijn!!!

Heeft niks met eigenwijs zijn te maken. De ene zegt dit de ander zegt dat en de derde zegt weer wat anders. En ik weet niet wie er gelijk heeft.

Vandaar dat ik graag wetenschappelijk bewijs zie om daar vervolgens conclusies uit te kunnen trekken. En die staan idd steeds vaker op internet. Dus vandaar de vraag van DubbelDun en van mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:40

Als er dus een wetenschappelijke maat wordt gegeven dat hengsten minder zouden doorgroeien en dit blijkt hooguit 1 a 2 cm te zijn (wat IMO verwaarloosbaar is) dan is het dus gewoon niet waar en is de maat puur genetisch bepaald onafhankelijk of het een hengst of merrie is en onafhankelijk wanneer de hengst geruind wordt of niet.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:03

Freggel schreef:
quinoa schreef:

Heeft niks met eigenwijs zijn te maken. De ene zegt dit de ander zegt dat en de derde zegt weer wat anders. En ik weet niet wie er gelijk heeft.

Vandaar dat ik graag wetenschappelijk bewijs zie om daar vervolgens conclusies uit te kunnen trekken. En die staan idd steeds vaker op internet. Dus vandaar de vraag van DubbelDun en van mij.

Nou ik vind het wel eigenwijs, een dierenarts heeft minimaal 6 jaar moeten studeren om überhaupt dierenarts te zijn en worden, dus die zal toch echt wel weten hoe het zit!!
Dus kortom dit leren ze op de studie, is dat geen wetenschappelijk bewijs genoeg??