Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

DubbelDun schreef:Men zegt dat omdat er bij een ruin minder energie in de hormonen gaat zitten zoals bij een hengst en dat er daardoor meer groei komt.
Maar echt wetenschappelijk bewijzen kun je het nooit, het is immers altijd het een of het ander

Freggel schreef:@quinoa: weet jij dan ook waar die wetenschappelijke onderzoeken te vinden zijn?
Zoolgangster schreef:Daar zou ik ook graag een wetenschappelijk onderbouwing van zien. Volgens mij kan het per paard iets verschillen(afhankelijk van verzorging), maar is er geen verschil in sexe of ras.Iedere dierenarts hoort het te weten, dat jonge ruinen langer doorgroeien dan hengsten, omdat de groeischijven bij ruinen later sluiten, precies zoals Quinoa al zei.
www.horsmans.com schreef:
Castratie
De castratie van een hengst is een operatie die (na)zorg vereist. Er zijn verschillende methoden om hengsten te castreren. Grofweg gezegd is er een onderscheid tussen een castratie die bij een liggend paard wordt uitgevoerd en een castratie bij een paard dat staat. Daarnaast kan de dierenarts kiezen uit de bedekte, half bedekte en onbedekte castratie.
Hoe langer wordt gewacht met een hengst te castreren, hoe langer het paard het gedrag vertoont dat hij voor de castratie aan de dag legde. Ongewenst hengstengedrag is vaak doorslaggevend in de beslissing of het dier moet worden gecastreerd. Bekend is de discussie over het tijdstip van een castratie en de invloed op de lichaamsgrootte. Als de castratie wordt uitgesteld, zullen de mannelijke geslachtshormonen, zoals testosteron, de groei(schijven) in de botten doen afrijpen en dus sluiten. Deze groeischijven zitten aan de uiteinden van de lange botten en zijn verantwoordelijk voor de lengtegroei van het paard. Onder invloed van testosteron wordt het paard botrijp. Hierdoor stopt de normale lichaamsgroei. Bij een paard dat relatief vroeg wordt gecastreerd, in elk geval voor de geslachtsrijpheid, zal de botrijping in een later stadium plaatsvinden en wordt de lengtegroei verlengd. Vergeet echter niet dat de echte lichaamsgrootte van het paard genetisch is bepaald. Het vroeger of later sluiten van de groeischijven is van marginale invloed.
(*ziet na jaren eindelijk het licht* )
quinoa schreef:Nou wat zijn jullie onwijs eigenwijs zeg, om gewoon niet aan te nemen wat ik voorafgaand heb verteld.
Dat verhaal komt namelijk van mijn collega die dierenarts is en heel veel verstand heeft van paarden.
Die artikelen over het wetenschappelijke bewijs staat in veterinaire bladen die niet op het internet te vinden zijn!!!
Freggel schreef:quinoa schreef:Nou wat zijn jullie onwijs eigenwijs zeg, om gewoon niet aan te nemen wat ik voorafgaand heb verteld.
Dat verhaal komt namelijk van mijn collega die dierenarts is en heel veel verstand heeft van paarden.
Die artikelen over het wetenschappelijke bewijs staat in veterinaire bladen die niet op het internet te vinden zijn!!!
Heeft niks met eigenwijs zijn te maken. De ene zegt dit de ander zegt dat en de derde zegt weer wat anders. En ik weet niet wie er gelijk heeft.
Vandaar dat ik graag wetenschappelijk bewijs zie om daar vervolgens conclusies uit te kunnen trekken. En die staan idd steeds vaker op internet. Dus vandaar de vraag van DubbelDun en van mij.