wat kan er met die billen mis zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

wat kan er met die billen mis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:23

Ik heb vandaag naar een paard gekeken en die was helemaal super. Had gelijk zoiets die wil ik kopen. Alles zat mee, lief paard, reed lekker en was super betrouwbaar, leek het allemaal. Toen ik de eigenaresse vroeg of ik het paardje mocht laten keuren veranderde er helaas wel wat. Ze zei dat het wel mocht maar dat ze niet wist of ze door de keuring heen kwam. Ik vroeg hoe dat precies zat. Ze liet bij haar billen een bobbel zien. Niet echt een bobbel maar haar billen liepen niet mooi gelijk zeg maar. De rechterkant was wat meer naar binnen dan de linkerkant. Haar plasgaatje werd dan ook ongelijk weggeduwd. De dierenarts zou haar daar op hebben afgekeurd. Of ze afgekeurd was als sportpaard of überhaupt als rijpaard, dat weet ik niet. Ze heeft er (zegt zij) nooit op kreupel gelopen of wat dan ook. Ze leek er zelf verbaasd over. Wie weet wat dit kan zijn. Haar ene bil loopt bovenin dus net even wat meer naar binnen als het ware.
Een foto, even goed kijken, heb ergens een pijl gezet.
Afbeelding

Arrabel

Re: wat kan er met die billen mis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:36

Ik denk dat je eerst goed moet chekken of de merrie pijn heeft, heeft ze pijn als je op die bobbel drukt?
Loopt ze kreupel?
Is ze er chagrijnig door?
Komt er pus uit de bobbel?
Is het hard of zacht?
Kan je het bewegen of zit het vast?

Ik denk dat het best wel litteken weefsel kan zijn, misschien heeft ze in het verleden een trap gehad.
Ik zou gewoon de dierenarts er naar laten kijken, die kan echt wel zeggen of het ernstig is.
Je kan ook voor de zekerheid nog een punctie laten nemen van de bult, dan weet je zeker of het iets ernstigs is of niet.
Maar dan moet je wel heel gek op de merrie zijn want dat komt waarschijnlijk allemaal voor jouw kosten....

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:53

ik heb er (helaas) niet aan gevoeld. Het leek op een bouwfoutje om zo maar te zeggen, niet op een zwelling of iets dergelijks. Het was het meest vriendelijke paardje en knuffeligste paardje wat ik ooit gezien heb, loopt niet kreupel!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:30

komt me bekend voor, mijn paard heeft ook zoiets, zal is zoeken of ik daar een foto van heb... maar goed, ik vind er geen hinder aan en mn paard is hartstikke OK

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:47

maar waarom zou ze dan niet goed gekeurd worden?
Mijn paard heeft een kuil in zijn hoofd door een trap van zijn moeder toen hij nog veulen was.
Hij is daar niet op fout gekeurd.
Zo ver ik weer kan een paard niet afgekeurd worden op een schoonheidsfoutje.

Ik zal het nog wel even goed onderzoeken voordat je tot kopen overgaat, er word tegenwoordig helaas een heleboel opgelicht.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:12

Jammer... ik kan zo op de foto niets zien. Maar ik zou niet aan een paard beginnen die bij voorbaat al niet goed gekeurd wordt, er zijn meerdere leuke paarden te vinden.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 08:16

Hier zie je het misschien iets duidelijker

Afbeelding

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:20

Misschien wel een probleem als je met de merrie wil fokken. Waarom bel je niet met je DA, wat hij/zij ervan vindt?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:22

Als iedereen hier nou zegt dat het niks voorstelt, wil dat dan zeggen dat je het paard misschien niet laat keuren?

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 08:25

nee ik wil voor ik meer weet (moet wachten op toestemming en bespreking eigenaar met dierenarts) jullie mening weten. Ik heb de huidige eigenaar gevraagd of ik de dierenarts mag spreken die gekeurd heeft. En mocht die zeggen dat het als gewoon huis, tuin en keukenpaard niet erg is dan overweeg ik dit paard te kopen maar pas NA een nieuwe volledige aankoop/klinische keuring. Ik wilde gewoon weten of jullie er meer van weten, voor ik zelf wat weet.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 08:28

ik kan morgen bellen tussen 8 en 9 naar mijn eigen dierenarts, was hier vandaag helaas weer te laat voor. Ga het zeker doen ja, kan op internet niets vinden erover.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:03

Het lijkt op een "bouwfoutje of schoonheidsfoutje" kan zo niet zeggen wat daar zit vanaf de foto. Als je haar klinisch laat keuren zal de dierenarts denk ik vragen waarvoor je het paard wilt gebruiken. Als ze niet kreupel is op de buigproeven wordt ze misschien wel goedgekeurd, maar je wilt haar voor de sport gebruiken, zal het koopadvies van de dierenarts wellicht negatief zijn. Hij kan immers niet met zekerheid zeggen of het paard er in de toekomst last van gaat krijgen.

Ik zou in iedergeval een klinische keuring laten doen door een goede dierenarts.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:21

Mijn paard heeft een bobbel op zijn rechterbroekspier.
Is een spierscheuring geweest door een trauma van buitenaf. een klap of gestoten of zo....Dit heeft hij al zijn hele leven en nergens last van.
Bij het keuren gewoon naar laten kijken, je hoort het vanzelf wel.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:47

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 13:51

wow zeg wat lief van je!! de vorm is weliswaar anders maar het is inderdaad zoiets dergelijks ja. Heb haar vandaag weer aan de telefoon gehad en ze heeft opnnieuw contact gehad met de keuringsarts en zei dat ze niet is afgekeurd op de bobbel daar maar op het rechterachterbeen bij de buigproef, dit schijnt ze zelf verkeerd begrepen te hebben omdat de keuring nogal gehaast ging. Bij de buigproef liep het paard wat verkrampt weg. Ik heb nu afgesproken dat ik a.s.vrijdag het paard door edigit opnieuw laat keuren en daarna al dan niet foto's laat maken rondom of alleen van dat ene been. Ik ben heel benieuwd wat er uit komt. Onwijs bedankt dat je dat wou doen zeg, die foto's maken. Echt heel lief!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:37

Zit wel goed... mijn paard loopt gewoon goed hoor... normaal, net zoals elke andere draver!
Ben benieuwd hoe t afloopt