Ik zet hier even een paar fotos neer van Astras hoeven, ze komen maar niet goed, we hebben nu al 3 verschillende hoefsmeden laten komen...Maar het blijft hetzelfde.
Achteraan links vind ik ze redelijk goed, al loopt de hoef iets te breed uit onderaan.
Maar vooraan verergert het...Links voor vind ik de hiel te hoog maar staat de as nog goed,
rechtsvoor is de hiel ook te lang, en zakt ze onderdoor. De hoef komt bol te staan.
Vooraan komt de straal tegen de ijzertakken, dit lijkt me ook te smal...
Wat denken jullie? Wat zeggen we tegen de smid?

achteraan

achter links

en dan vooraan

detail van rechtsvoor...
. Het regelmatig bekappen en ijzerloos houden, zorgt voor een sterkere hoefwandaangroei en het spreiden van de totale hoef. Het gebeurt niet van de een op andere dag, trek een jaar of langer uit. Ga beslist niet meer in zee met de huidige hoefsmid.
! Ten eerste vind ik die balance ijzers écht ondingen, heb er op de lange termijn geen paard van gezien die er beter van werd. Ten tweede begint het juist met de vorm van de hoef, dus dat hij er alleen een ijzertje onder heeft getimmerd getuigt niet van veel inzicht. Alhoewel ik niet van het natuurlijk bekappen ben zou ik hier dus wel de ijzers onder vandaan halen om het zo wat beter bij te kunnen laten houden door een smid, tot de vorm en kwaliteit weer voldoende is om er een ijzer onder te leggen.