Verdraaide kogel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreeke

Verdraaide kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 08:37

Mijn paard heeft een verdraaide kogel. Dit is gebeurd onder het rijden, ze verstapte zich en liep daarna
gelijk kreupel.
Wie heeft dit ook gehad met zijn paard en hoe lang duurt het voordat het over is?
Wat voor medicijnen kreeg je en voor hoe lang?
Mijn merrie is drachtig en krijgt nu 1x per dag pijnstillers Equipalazone Powder.
Het enige wat ik nu met haar mag is 10 minuutjes stappen aan de hand op het harde.
Ik wil graag jullie ervaringen hierover weten Ja

Dreeke

Re: Verdraaide kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 12:18

Niemand Verward

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:26

ik heb 2 maanden gestapt en daarna langzaam opgebouwd. stappen deed ik met bandage om, geen medicijnen gekregen.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:26

Mijn paard heeft het ook gehad, 2,5 jaar geleden. Heb helaas toen verkeerd advies gekregen van een vervangende veearts. Weekje op rust, zwelling laten zakken, dan weer opbouwen. Nu was het wel zo dat mij paard alleen een dikke kogel had, hij liep niet kreupel. Door dit verkeerde advies werd de kogel elke keer dik na een wat zwaardere inspanning. Heb toen mn eigen veearts gebeld en die adviseerde om mn paard alsnog op rust te zetten. Normaal geproken (direct na het verdraaien) zou dat 2 week box rust en 4 week stappen op het hard zijn. Ik heb de box rust vervangen door alleen stappen op het harde en dat dus 6 week aangehouden. Sindsdien is de kogel prima en zijn zware trainingen geen probleem!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 21:48

bij mijn paard is de kogel niet warm of dik, maar in draf loopt ze nog wel kreupel (de eerste dag ook in stap).
Ik koel 3x per dag en mag 10 minuten met haar stappen op het harde, voor de rest volledige rust en staat ze op de wei.

Kreeg jouw paard wel pijnstillers?

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:14

Nee, hij kreeg geen pijnstillers, denk omdat hij niet kreupelde en dus geen pijn liet zien.
Apart dat er geen zwelling is. Heeft de veearts daar nog wat over gezegd? Wanneer er wel een zwelling optreed kan je het beste eerste stappen, dan 20 min. koelen en dan nog even stappen. Op deze manier laat je het bloed het beste stromen en kan de zwelling het beste worden afgevoerd. Veel veeartsen zeggen 10 minuten, maar het schijnt dat 10min. eigenlijk te kort is om de bloedvaten goed te laten vernauwen. Ik heb die wijsheid van mijn instructrice, maar die heeft er niet voor geleerd (en haar bron weet ik ook niet) Knipoog

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:12

Mijn fjord heeft het 2,5 jaar geleden ook gehad. Ik moest 3 weken stappen en hij kreegt motricit (als ik het goed schrijf) als pijnstiller (=ibuprofen).Daarna mocht ik weer rustig aan opbouwen. Begon met een half uurtje stappen en steeds een rondje meer draven. Maar als hij soms net iets te veel had gedaan ging het weer mis en kon ik weer opnieuw beginnen. Hij had in november zijn kogel verdraaid en half april heb ik hem op de wei gezet. Daar verstapte die zich weer en heb ik hem alleen in de wei laten staan,s'nachts ging hij op stal. Ik ben toen ook begonnen met tendo-cure van VSM te geven, en sinds hij dat kreeg is hij niet meer kreupel geweest.
Hij had toen die kreupel was ook een dikke warme kogel.
Afgelopen oktober is hij weer licht kreupel geweest aan dat been, na een week liep hij wel weer goed maar heb toen toch voor de zekerheid 3 weken met hem gestapt, dus het blijft wel een zwakke plek.
Daarna is hij niet meer kreupel geweest.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:57

Het blijft inderdaad een zwakke plek als je het niet genoeg rust geeft. Mocht de kogel van mijn paard ooit weer dik worden, gaat ie meteen weer op rust. Hopelijk blijft ie gewoon goed Lachen

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 07:24

Het is alleen bij ons zo raar dat er niks aan de kogel of waar dan ook te zien is maar ze wel kreupel loopt (nu alleen nog in draf dan).....

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:37

Haha dan was het bij mij precies omgekeerd. Wel vervelend dit soort dingen, je weet dan niet zo goed waar je aan toe bent en wat wijsheid is. Sterkte!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 13:35

Ik denk dat het gewoon wat tijd nodig heeft, ze staat nu een
week op rust, dus ik plak er nog wel een paar aanvast Haha!
Ik ga niet eerder met haar rijden voordat ze weer rad loopt!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:31

Een normale verdraaide kogel duurt tussen de 2 en 4 weken.
Gewoon koelen, lekker wandelen een paar keer per dag en verder rust geven.Normaal gesproken valt dit best mee.