kwpn-er en shet in een wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

kwpn-er en shet in een wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:18

Voor mijn paard heb ik een shetlander als gezelschappaardje gekocht, maar nu is de shet hoefbevangen. Dat betekend dat ik ze apart in de wei moet zetten. Het paard heeft nl. veel meer eten nodig dan de shetlander. Maar heb nu juist zo graag dat ze in een wei staan voor elkaars gezelschap...
Lastig probleem. Hoe lossen jullie dit op.

felicity

Re: kwpn-er en shet in een wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:33

Staan ze s'nachts op stal?
Dan zou je de kwpner bij kunnen voeren.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:34

ze hebben een in-uitloopstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:49

Graaskorf voor de Shet? Ruwvoer ('schraal' hooi) bijvoeren?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:03

Je zou, als je bijvoert, het voer hoger kunnen leggen, met name bij brok is dat zeer effectief.
Graasmasker is ook heel geschikt. Veel succes!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:47

Mijn KWPNer heeft ook een shetvriendinnetje. Ze staan naasl elkaat in dezelfde wei. De schet staat overdag in haar prive tuintje waar ze elke dag ongeveer 3 vierkante meter gras bijkrijgt. de rest van de wei is voor mijn paard. Ze neuzen zo af en toe eens wat met elkaar en snachts staan ze samen in de bak.
Ofwel gewoon een klein stukkie afzetten en het probleem is opgelost. Ik begin altijd met een stukje zo groot als een box of iets groter en breid het dan elke dag uit. Ze ziet er nu super uit en is in prima conditie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:20

De Shet een graasmasker op , of vastzetten in een deel van de wei dat 'ie helemaal kaal mag vreten , en dan steeds een stukje verzetten. Gewoon een stukje wei afrasteren voor de Shet , en dan kan het paard nog naar de Shet toe als die daar behoefte aan heeft. Of de Shet met een ketiing aan een pin midden in de wei , als je dat aandurft.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 18:37

Heb haar nu een dag of 2 in een apart stukje wei. Het gaat heel goed met haar hoefbevangenheid. Ze ziet er een stuk vrolijker en levendiger uit. Maar ik vind het wel zielig dat ze zo lopt te hinniken naar het grote paard wanneer die even uit zicht is. Aan hoeveel kaalgevreten stuk weide heeft zo'n shet genoeg. Ik gaf ws. altijd teveel...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:47

Zoals ik al zei. de mijne krijgt elke dag 3 m2 gras. dat is ruim voldoende. Die 3 m2 is ook niet super rijk en duper dik gras. gewoon paardengras. Je merkt het wel. Zorg er alleen wel voor dat je niet van de ene op het andere moment laat lijnen. dat is heel slecht en ook daar kunnen ze aan doodgaan omdat het vet in het bloed terecht kan komen.
dat Hinniken gaat wel over.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 20:40

Fijn, bedankt voor de tips.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:02

Miirthe schreef:
Graaskorf voor de Shet? Ruwvoer ('schraal' hooi) bijvoeren?

ja dat vink ook wel een goeie

of die shet aan een lijn zetten als hij/zij het paaltje niet meeneemt Tong uitsteken

ik voel herkening Bloos

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:57

Mja, ik zit met hetzelfde probleem... Heb het nu opgelost door mn paard elke dag een uurtje of 6 in een andere, volle wei te zetten, en brokken bij te voeren. Mn pony staat 24/7 op een kale wei.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:02

oosterhoff schreef:
Mijn KWPNer heeft ook een shetvriendinnetje. Ze staan naasl elkaat in dezelfde wei. De schet staat overdag in haar prive tuintje waar ze elke dag ongeveer 3 vierkante meter gras bijkrijgt. de rest van de wei is voor mijn paard. Ze neuzen zo af en toe eens wat met elkaar en snachts staan ze samen in de bak.
Ofwel gewoon een klein stukkie afzetten en het probleem is opgelost. Ik begin altijd met een stukje zo groot als een box of iets groter en breid het dan elke dag uit. Ze ziet er nu super uit en is in prima conditie

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Mijn minishetje werd hoefbevangen en ik liet hem op een klein stukje lopen naast de wei van mijn KWPNer.
Het ging een paar weken goed totdat hij ging rollen op het kleine stukje en met zijn achterbeente in de schrikkoord kwam. Dat was echt vreselijk! Zijn pezen door en wond tot op het bot. Ik heb hem in laten slapen. Pas dus echt goed als je hem op een klein stukje zet. Dit gun ik niemand.
Veel sterkte met je shetje.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 21:13

Ze staan nu een week gescheiden en het gaat erg goed. Alleen s'na. gaat het grote paard de stal in om te eten denk ik, en dan hinnikt de shet veel. Ze loopt nu vrijwel normaal, dus ik heb ze weer bij elkaar gedaan. De andere wei is ook kaal, maar net ietsie groener. Wel kaalgevreten. Dat vonden ze beiden veel leuker. Het grote paard loopt de shet soms wel wat te pesten door haar voor zich uit te drijven, zo krijgt de shet gelijk wat beweging... Waarom dat paard dat doet is me een raadsel.
Ik voer ze nu hooi bij wat een jaar heeft gelegen. Hoop dat het goed gaat. Anders zet ik haar zo weer terug.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:18

Klinkt hoopvol. Zodra het weer gaat regenen zou ik ze gescheiden houden omdat de kans dan groot is dat het gras als een dolle gaat groeien. De ellende kan je beter voor blijven. Nu het zo droog is heb je mooi geluk omdat het kaalgevreten stukkie dan iig niet rijker wordt

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:22

Wacht niet tot het weer zover is, je kan beter voorkomen.

Telkens bevangen - lijnen en weer niet is niet goed, het word elke x een beetje meer en straks te erg...

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 21:33

Je hebt wel gelijk, het is een enorm lastig probleem omdat ik commentaar van anderen krijg dat de shet s'na. zo loopt te hinniken...

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:50

En 's na bij de kwpner en dan overdag in klein stukje
Zo doen wij het
12 uur op stal, 12 uur op de wei

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:36

Ik heb ook een KWPN-er en een mini-shet bij elkaar lopen. De shet is voorheen al eens hoefbevangen geweest, dus ik moet ontzettend oppassen met 'rijk' voer. Maar 'gelukkig' groeit mijn paard ook van niets, dus die hou ik qua ruwvoer ook altijd vrij schraal. Ik heb een heel klein stukje wei (ca. 300 m²) waar ik ze in laat grazen. Maar als er veel gras staat, gaan ze er maar een uurtje in, en later op de dag weer een uurtje. De andere twee voerbeurten krijgen ze hooi.

Maar als het land al wat afgegraasd is, laat ik ze er gerust een middag lopen. Het land wordt zelden bemest en wanneer het bemest wordt, heel licht. Dus wat dat aangaat, hoef ik er vrij weinig rekening mee te houden.

Al is die shet nu wel moddervet door dat gras. Dus momenteel komen ze wat minder op de wei (ook vanwege de droogte, het land is hier echt droog) en staan ze overdag gewoon met z'n tweeën in de uitloop van mijn stal en krijgen ze hooi.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:10

poppekontje schreef:
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Mijn minishetje werd hoefbevangen en ik liet hem op een klein stukje lopen naast de wei van mijn KWPNer.
Het ging een paar weken goed totdat hij ging rollen op het kleine stukje en met zijn achterbeente in de schrikkoord kwam. Dat was echt vreselijk! Zijn pezen door en wond tot op het bot. Ik heb hem in laten slapen. Pas dus echt goed als je hem op een klein stukje zet. Dit gun ik niemand.
Veel sterkte met je shetje.

Verveld om te lezen zeg!
Daarom heb ik geen lint, maar gewoon draad. Er zitten wat breuken in (knopjes) zodat hij altijd los schiet, wanneer ze er doorheen gaan ofzo. Je kan ook niet overal een hek neerzetten hé?!
Helaas kunnen er altijd ongelukken gebeuren!