m'n paard staat nu 10 dagen op een apart stukje wei met drukverband om en hij krijgt metacam tegen ontsteking/pijn en nog een supplement (soort primeval gelanaat) om het proces te ondersteunen. ik moet elke dag 10-20 min. met hem over het harde stappen.
ik ben eigenlijk helemaal vergeten te vragen hoe het nu verder moet. dinsdag komt de dierenarts om het verband te verwisselen dus dan kan ik het ook vragen maar ik zit me nu al helemaal gek te maken met het idee dat er niets meer met hem gedaan kan worden en dat hij misschien ingeslapen moet worden.
- is het met artrose (met botwoekering) zo dat het paard al bij voorbaat
afgeschreven is of heb je ook nog kans dat het nog jaren goed kan gaan??
- is er bij artrose altijd botwoekering??
- hoe zit het eigenlijk met ijzers en artrose?? beter om ze eronder te laten
ze te verwijderen i.v.m. de klappen??
- zijn er nog dingen waar je extra rekening mee moet houden??
Nu heeft hij natuurlijk behalve artrose ook dat sesambeentje, dus dat kan ermee te maken hebben gehad.
Mijn Fjord is inmiddels 14 jaar en loopt nog steeds rad, we zijn dus ruim 6 jaar verder! Het is wel zo dat hij weinig tot niet belast wordt: hij staat meestal op het land en rijden doen we zelden. Het enige waaraan mensen die hem niet kennen nog kunnen merken dat hij eigenlijk "niet goed" is, is dat hij om het minste of geringste (ijzer verloren of zich verstappen) een maand kreupel kan zijn. (de befaamde plotselinge belasting of "klap") Zolang ik dit soort situaties succesvol vermijd (wat niet altijd lukt helaas), kan hij zomaar een jaar helemaal goed blijven.
) te houden. Omdat longeren dus te belastend voor hem is, heb ik hem geleerd om rondjes door de hele bak te lopen zonder lijn. Je moet er wat geduld voor hebben, maar het is te doen om je paard te leren de drie basisgangen te doen, tempo terug te nemen en te verruimen, en op commando van hand te veranderen.